Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
SKIVALG Rando
#173563 13/11/2011 10:11 PM
nico Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ønsker lette ski, da de vil bli brukt 90% topptur og 10% bakke?. Har forstått at bredt er " best", hvor eneste ulempe er traversering oppover og evt behov for krappe svinger. Dynafit Stoke (106mm)183cm  evt D Manaslua (95mm brede)187cm er alternativer (er 184 høy). Synspunkter?? Har forstått at  K2 lager bra ski med Wayback  og COOMBack som fine alternativer. De er kanskje bedre i bakken men noe tyngre. Synspunkter?? Trenger hjelp da økt kompetanse medfører økt forvirring.

Re: SKIVALG Rando
nico #173564 13/11/2011 10:25 PM
Entusiast
Entusiast

Bredde velger du ut i fra underlaget og personlige preferanser. Økt bredde gir økt flyt, men det tar lengre tid å gå fra kant til kant på skiene. Det kan og gå ut over kantgrepet til skien avhengig av konstruksjonen til skien. Ved toppturer medfører gjerne økt bredde økt vekt og som du skriver er breie ski kjipt når du traverserer.

Den bredden som mange mener er mest allsidig til offpistekjøring er rundt 100mm. Men dette er også smak og behag, og avhengig av hva slags underlag du kjører mest på (går du kun topptur og står i anlegg når/der det er gode, myke forhold eller blir det mye kjøring på hardt underlag)

Coomback er kjent for å være leken og lettkjørt, men å mangle en del på stabilitet. Stoke er mindre leken og lettkjørt, men langt mer fartstabil. Vektfordellen Stoke har ligger vel i at den er mer påkostet med eksotiske materialer enn Coomback og er ikke noe som burde oversettes til at de er dårligere i bakke.

Skulle jeg valgt ville jeg uten tvil valgt Stoke, men det er med mine preferanser og min kjørestil.

Det finnes og andre ski som kan være verdt å se på som Faction Agent 100 Corupt Pow

nico #173565 07/12/2011 11:30 PM
Medlem
Medlem

Med 90 % topptur tolker jeg det som du er ute etter en topptur ski. To viktig punkt som F33d3r påpeker er hva du liker og hva slags underlag det blir mest kjørt på! Dynafit og K2 ski har du selv nevnt. Flere liker K2 Sidestash, dog er jo egentlig ikke veldig lett. 

Hvis du ikke har bestemt deg kan du sjekke ut DPS Wailer 105 og DPS Wailer 112RP (utsolgt 11/12!). Pure modellene lages av karbon + nano og dermed lette og sterke. Hovedbaksiden er at de er dyre. 10 000,- i Norge per par. Verdt å sjekke ut og de har godt rykte. 

Vil også nevnte Volkl sin topptur linje, der jeg personlig sikler på Volkl Nunataq (139-107-123) med negativt spenn. Samme mål som Volkl Gotama, bare lettere. Meget bra til all form av myk snø og god til variabel snø. En ski som har fått mye skryt. Bakskia skal være litt stivere enn bakskia på Gotamaen og dermed være litt mer stabil, som er flott i fjellet. Finnes i 186 cm til deg. Veier 1786 gram i 178 cm per ski. Med Dynafit Radical FT bindinga blir det et bra topptur setup etter min smak. Fås også med spesialtilpasset feller. Dynafit Stoke vil være et godt alternativ i samme størrelsesgate. Hos Volkl har de også Volkl Nanuq med 96 mm midje og i 184 lengde til deg. 

Dog kjører du mer alpint og hardt terreng, der turen er 1. prioritet så kanskje Dynafit Manaslu er for deg.

Lykke til! 

nico #173566 09/12/2011 1:40 PM
Ringrev
Ringrev

G3 saint, zenoxide og Manhattan bør kanskje også inn i vurderingen. Selv har jeg valgt kastle 104 m. Marker f12 i år. Skiene ble kjøpt til kjøreorientert topptur - f.eks til å tråkke på ned Gaustatoppen. Håper bindingene holder... Skiene vil nok bli brukt også til heisbasert offpiste. Til de fleste turer kommer jeg til å bruke mustagh ata, dynafit og tlt5. For meg er det det ultimate kompromiss til tur i Norge med utgangspunkt Oslo.

Jeg elsker tech (f.eks. Dynafit) bindinger men vil selv ikke velge det på ski over 90mm til allsidige toppturer (dvs også hardt føre). Grunnen er at den eneste (?) svakheten med dynafit blir progressivt sterkere jo bredere ski. (tenker på preutløsning). På 100mm ski betyr det at man bør være på vakt ved hardt føre og eventuelt låse bindingene....ikke et stort problem, men noe man bør være klar over. For meg er det greit å holde litt tilbake når jeg er langt fra folk...og til hovedsaklig topptur hadde jeg valgt tech systemet uansett, da fordelene opp er så markante.