Min erfaring er at med en litt høy bukse og en jakke med snølås, i tillegg til sekk med hofte/magebelte, så er du relativt tett selv om du ikke har heldress eller zipper sammen.
Norrøna har de siste årene hatt ett litt frynsete kvalitetsrykte i gjengen jeg kjører ski med, men de har ordnet opp og levert nytt når det har vært feil på produktet, så kundeservice er i alle fall ikke helt bortglemt.
Jeg har selv gått til innkjøp av en lofoten-bukse i år, og jeg tror ikke jeg noen gang har prøvd en bukse som har en like fantastisk passform som denne. Den er akkurat passe baggy for frikjøring, men likevel høy i skrittet, slik at bevegelsesfriheten ved gange/klatring ikke blir hemmet. Den har også gode lommer forskjellige steder, slik at du kan legge mobil/nøkler/lommebok der det passer deg.
Det jeg ikke helt klarer å bli enig med meg selv om jeg liker eller ikke, er luftemulighetene. Du har 2 zipper som går fra hoftene og hele veien ned, så du har unektelig gode luftemuligheter, men hvis det snør og blåser litt, tror jeg kanskje jeg helst ville hatt litt tynn netting der slik at snø og slikt ikke blåser rett inn. Dette hadde jeg på den gamle buksen min, men der var luftemulighetene langt mindre. Blir kanskje vanskelig å få 100% i pose og sekk der.
Angående heldress, så har jeg kamerater som har gått hele sesongen i heldressen til Sweet, og trivdes bra med det. Hvis du åpner frontzip, under armene og på lårene, lufter du relativt bra. Hvis det blir altfor varmt, kan du knyte armene rundt livet, og dermed få tilnærmet bukse-effekt på tur. Men helt like praktisk som jakke/bukse blir det jo aldri.
Uansett hvilken av de to buksene du velger, så tipper jeg du blir veldig fornøyd.