Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Full rocker eller tip rocker for Telemark
#173489 10/11/2011 9:36 PM
Joar SS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg lurte på om noen har erfaring med om det lønner seg med full rocker eller kun tip rocker til telemarkkjøring? Min erfaring får meg til å tro at det kan være lurt med bakski uten rocker for å ha litt mer å lene seg på ved dropping, og eventuelt når man er ute å "sykler" litt ;) 

Re: Full rocker eller tip rocker for Telemark
Joar SS #173490 10/11/2011 11:47 PM
Entusiast
Entusiast

Tiprocker er nok det som er enklest å "ta" for de fleste telemarkere. Min erfaring er at at tiprocker gir nesten alle fordelene til ei fullrocker ski sånn som flyt, evne til å takle ujevnt føre og oppspora snø men samtidig føles som ei "trygg normal" ski i avslutningen av svingen.

Jeg har kjørt en del på diverse fullrocker ski og digger det, men det er def. en tilvenningsfase med det. Fullrocker ski føles mye løsere, nesten som on de overroterer på slutten av svingen. Pivot&slarve som amerikanerne gjerne kaller det. Hvis du står midt på skia (dvs, balansert snakker ikke om twintip midtmontering) og ikke henger i skaftet på telemarkskoa funker fullrocker og reverse/reverse knall.

Er for gammel/feig til å droppe, så det skal jeg ikke uttale meg om hvordan funker på fullrocker, men du kan iallefall dra lange tverrstilte svinger....

http://i226.photobucket.com/albums/dd202/onward74/valdisere09/800-1010530.jpg

(hvordan legger man inn bilder nå?)

Joar SS #173491 11/11/2011 9:06 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tiprocker er nok det som er enklest å "ta" for de fleste telemarkere. Min erfaring er at at tiprocker gir nesten alle fordelene til ei fullrocker ski sånn som flyt, evne til å takle ujevnt føre og oppspora snø men samtidig føles som ei "trygg normal" ski i avslutningen av svingen.

Godt formulert, er helt enig i uttalelsen

Joar SS #173492 12/11/2011 4:20 PM
Medlem
Medlem

Kan egentlig bare støtte opp om det som allerede er sagt, men kan tilføye en egen erfaring jeg hadde med Hellbent'en til K2. En kompis av meg som hadde den tilbake i 2008 med NTN og jeg fikk prøve den en runde i Vassfjellet utenfor Trondheim. Og det er akkurat slik LarsThomas beskriver. Du får en litt sånn overrotasjon og det skjennes som om du mangler baktupp. Men et par ganger opp og ned bakken og man blir litt vant med det. Utenfor løypa i litt løssnø kjente jeg at det ble mye bedre. Men fortsatt ikke noe for meg. Gikk nesten for den nye Pon2oon skia siden de har minsket rocker i bakskia, men det er jo tross alt et puddervåpen. Endte med Darkside fra K2 til slutt og når snøen endelig setter seg kan jeg si hvordan det går.

Er du så heldig å få prøve en fullrocker ski så må du gjøre det, men det går litt imot alt man har lært av teknikk og det krever litt å bli vant med. Tror også at mengden rocker spiller inn. Hellbent er ikke noe bakkeski til å begynne med så dette er nok litt i den mer ekstreme enden av skalaen. En ski som Rocker2 fra Salomon kan funke bra med telemark (gikk nesten for den og, men har begrenset med midler tross alt). Kommer an på kjørestil og hvilken bruk man har tiltenkt skia, men jeg tror som en nummer to ski med fullrocker absolutt kan høre hjemme i en telemarkstall.

Joar SS #173493 12/11/2011 7:14 PM
Entusiast
Entusiast

En nyansering som bør gjøres her er at det finnes ikke bake ski med fullrocker og tailrocker. Det finnes og ski med tiprocker, litt spenn i midten og litt tailrocker. Jeg er veldig fan av ski med litt tailrocker til bruk sammen med ntn.

Tailrockeren i slike ski gjør at du kan pivote rundt og skli ut ræva på skien i bratt og trangt terreng. Samtidig er den såpass liten og bakskia stiv nok til at du kan hente deg inn om du havner i baksetet. Spennet i midten av skia gjør at de føles trygge og normale på hardere underlag.

Jeg synes og tailrocker gjør tele-hopsvinger lettere i bratt terreng da tailen hekter mindre.

Joar SS #173494 13/11/2011 11:00 AM
Medlem
Medlem

Jeg er veldig fan av ski med litt tailrocker til bruk sammen med ntn.

Kan du gi noen eksempler på ski? Vurderer som sagt Pon2oon og Rocker2 så hvis du har noen anbefalinger tar jeg de gjerne! Jeg er nok fortsatt merket etter min lille prøvetur av Hellbent for mange år siden, men kan se for meg at litt rocker bak kan hjelpe mye på å håndtere i smale og bratte partier.

Joar SS #173495 13/11/2011 12:11 PM
Entusiast
Entusiast

Rocker2 (fra fjorårets early release) er et eksempel. Helt utrolig leken og morsom ski, med en veldig popp i løssnø. Perfekt for å leke seg i skogspudder. Veldig god i fart når det er mykt. Helt grei på ujevnt og hardt føre. Men ikke helt enig med FF om at den er så utrolig allround. Tuppene vil blafre og du vil merke at den er ganske myk og har en del rocker fremme og bak når den kommer opp i fart på hardere og ujevnt underlag. Rocker 2 er veldig god å kjøre switch med da den er ganske symmetrisk. Du får lyst å leke og spinne når du kjører de.

Forrige sesongs Elan Boomerang som ut i fra hva jeg leser i FF's test må være vesentlig forskjellig fra årets. Mine Boomerang er i alle fall stivere og mer allround enn Rocker 2. Boomerangen er leken som bare det, men ikke like leken og like mye popp som R2. Samtidig er den mer direksjonell med litt pintail som gjør den bedre i bratt terreng enn R2. På hardt og ujevnt snø (så lenge det ikke er is) charger den veldig bra. Boomerangene takler switch greit, men har sin begrensninger her grunnet at tailrocker ikke er så stor samt at den har litt pintail.

Vurderingen mellom R2 og Pon2oon vil jeg mene vil være: Velg R2 om du setter lek høyest og liker å kjøre switch og/eller spinne (og samtidig vil ha noe allroundegenskaper, ellers kunne du gått for Opus). Velg Pon2oon om du vil ha en mer allsidig ski som takler mer fart, ujevn snø og bratthet da den er stivere, har mindre tailrocker, har mer pintail og større svingradie. R2 for allsidig BC-jib/skogspudder, Pon2oon for brattere skogspudder og charging på myk snø.

Joar SS #173496 14/11/2011 7:03 PM
Fersking
Fersking

Bør vel nevne Line Opus og SFB i denne sammenhengen.

Joar SS #173497 30/01/2012 11:47 PM
Joar SS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for innspill gutta! Valget sto til slutt mellom Vølkl Shiro og Katana. At mest av skikjøringa mi foregår i nærheten av tregrensa, sammen med pris avgjorde at det ble Shiro.. Anbefaler forresten jesting.no på Alnabru dersom du skal kjøpe ski i Norge. Fine priser, glimrende service og ekstremt tidsbesparende!

Joar SS #173498 31/01/2012 7:53 AM
Fersking
Fersking

Gratulerer med et godt valg av ski! Er selv strålende happy med Shiro på NTN.