Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ny jakke Saga/First drop??
#173446 09/11/2011 8:57 PM
Mar-O Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Skal ha meg ny jakke til vinteren (kanskje bukse) så lurer på om noen har tips. Sett litt på saga og first drop, men lurer på om dette er god kvalitet? Vil ha en jakke som er ganske vanntett, å holder en stund.Noen som vet når jeg kan vente å få varen hvis jeg bestiller fra saga eller first drop nå? Har grønn bukse fra før av å skal mest sansynelig beholde denne..Er 170cm høy, vil ikke ha en mega lang jakke. Takker for svar og tips! laugh  

Re: Ny jakke Saga/First drop??
Mar-O #173447 10/11/2011 6:10 PM
R93 Offline
Entusiast
Entusiast

Om du har lyst å være med i den gjengen som står 10 minutter foran hvert hopp/rail og rister på iphonen sin for å finne ut hvilket triks de skal ta, http://itunes.apple.com/us/app/ski-dice-free/id476374128?mt=8, så kjører du saga, first drop eller LDC.. Det virker som om det er det som er in for tiden, spesielt om du har klærne i den største størrelsen på markedet. Kvaliteten er overraskende nok ikke så gale, men av hva jeg har sett pleier man å bli ganske våt på skuldrene, så jeg vet ikke hvor høy vannsøylen er.

Om du ikke er særlig opptatt av å være mainstream, eller prioriterer kvalitet høyere, anbefaler jeg deg å se på sweet, white dot eller noe i den duren. Disse merkene er også ganske populære, men ikke så vanlig som saga, ldc og first drop ( i hvertfall ikke i parken), dessuten er kvaliteten mye bedre (sweet er litt dyrere enn saga og de andre nevnt over, men det er etter min mening verdt de ekstra kronestykkene).

Mar-O #173448 10/11/2011 9:18 PM
Medlem
Medlem

Jeg kjøpte saga i fjord, og jakken var "vanntett".Det kom ikke noe vann inn i jakken, men den trakk vannet mer inn i seg og lagte litt ruglete mønster og jakken begynte å "flasse", slik at det var masse løse, korte tråder som stakk ut, akkurat som sånn som stikker ut av en dott med bomull.Men jeg vet ikke hvordan jakkene er i år, men som Rasmus.B sier, ville jeg anbefalt Sweet eller lignende.

Mar-O #173449 10/11/2011 10:34 PM
Mar-O Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ok, takk for svar Kvalitet er viktigs, og er ikke ute etter en jakke ned til knærne. Men tenkte mest på saga og first drop da prisen så grei ut. Sweet tror jeg nok er litt i dyreste laget.Kjøper nok ikke Saga hvis jakken har ganske dårlig kvalitet.Lurer også på om noen har erfaringer med kvaliteten på first drop? Eller andre merker som har god kvalitet og grei pris..?

Mar-O #173450 10/11/2011 11:22 PM
Entusiast
Entusiast

Har hørt at at First Drop har bedre kvalitet enn Saga..

Mar-O #173451 11/11/2011 9:46 AM
R93 Offline
Entusiast
Entusiast

First drop og saga er relativt billig, men disse klærne holder ikke like lenge som for eksempel sweet, white dot, norrøna, bergans, helly hansen og lignende. I lengden er det faktisk billigere å gå for en jakke som har høy kvalitet fremfor middelmådig/lav kvalitet.

Jeg bruker norrøna, jakke og bukse, og er veldig fornøyd. Norrøna ligger i samme prisklasse som sweet. Dersom du ikke har lyst å investere så mye i skijakke finnes det en rekke andre veldig gode alternativer, for eksempel whiteout (som regel litt dyrere enn saga og first drop).

Billigere, men fortsatt fullverdige alternativer er The north face, salomon og armada. (sjekk ut boardshop.no)

Jeg kjøpte foressten for ikke så lenge siden en helly hansen jakke til hverdagsbruk, i ettertid har jeg funnet ut at det egentlig er en skijakke, definitivt verdt å sjekke ut. Om jeg ikke husker feil betalte 2100 kr for jakken hos xxl smile

Mar-O #173452 11/11/2011 9:58 AM
R93 Offline
Entusiast
Entusiast

vil foressten anbefale å ta en skikk på bruktmarkedet her på forumet. Man finner som regel noen godsaker der smile

Nå vet ikke jeg helt hva du liker utseendemessig, men jeg tok meg bryet og fant et par gode alternativer:http://boardshop.no/node/43178 , god kvalitet, pris: 2200 krhttp://boardshop.no/node/42376 , god kvalitet (høy vannsøyle), 2000 krhttp://boardshop.no/node/43084 , god kvalitet, 2600 krhttp://boardshop.no/node/42317 , god kvalitet (høy vannsøyle), 1900 krhttp://boardshop.no/node/42327 , god kvalitet (høy vannsøyle), 1700 kr

Mar-O #173453 11/11/2011 11:27 PM
Entusiast
Entusiast

First drop og saga er relativt billig, men disse klærne holder ikke like lenge som for eksempel sweet, white dot, norrøna, bergans, helly hansen og lignende. I lengden er det faktisk billigere å gå for en jakke som har høy kvalitet fremfor middelmådig/lav kvalitet.

Jeg bruker norrøna, jakke og bukse, og er veldig fornøyd. Norrøna ligger i samme prisklasse som sweet. Dersom du ikke har lyst å investere så mye i skijakke finnes det en rekke andre veldig gode alternativer, for eksempel whiteout (som regel litt dyrere enn saga og first drop).

Billigere, men fortsatt fullverdige alternativer er The north face, salomon og armada. (sjekk ut boardshop.no)

Jeg kjøpte foressten for ikke så lenge siden en helly hansen jakke til hverdagsbruk, i ettertid har jeg funnet ut at det egentlig er en skijakke, definitivt verdt å sjekke ut. Om jeg ikke husker feil betalte 2100 kr for jakken hos xxl smile

Nå kan du ikke sammenligne Norrøna, Bergans (og lignende) med Saga/First Drop. Det er bare helt absolutt dumt. Det er nett som å sammenligne randonne og vanlig bindig. Begge er en binding, men helt annerledes.

Men du betaler selvfølgelig for kvalitet. Det gjelder jo alt.

Anbefaler forresten Sweet. Sykt fete klær. Eneste ulempen er at du blir ranet av prisen.

Mar-O #173454 12/11/2011 11:07 AM
R93 Offline
Entusiast
Entusiast

haha, det stemmer, du kan faktisk ikke sammenligne kvaliteten til saga/first drop/LDC med norrøna, bergans, sweet, whiteout osv laugh Du sier at det blir som å sammenligne alpinbindinger med randonnebindinger, for det blir "bare helt absolutt dumt". Jeg tør påstå at dette var å dra den litt langt ettersom funksjonaliteten til en skijakke, uansett merke, er nokså lik. Om du heller hadde sammenlignet marker bindinger med look bindinger så hadde det vært en bedre metafor, for det handler i hovedsak om utseende og kvalitet, ikke funksjonalitet. 

uansett, bergans har faktisk en tall-kolleksjon :P anders backe kjører med bergans. Trådstarter sier han ikke vil ha en jakke som går ned til knærne, derfor anbefalte jeg ham å ta en kikk på andre merker, som gjerne hadde høyere kvalitet. Norrøna kan foressten også se ganske "baggy" ut dersom du bare kjøper dem i litt store størrelser :P

EDIT: som sagt tidligere har sweet mye lengre holdbarhet enn f.eks saga og first drop, så det blir billigere i lengden.

Mar-O #173455 12/11/2011 1:10 PM
Entusiast
Entusiast

EDIT: som sagt tidligere har sweet mye lengre holdbarhet enn f.eks saga og first drop, så det blir billigere i lengden.

Støtter deg her. Jeg har hatt en Supernaut-jakke fra Sweet som har holdt gjennom MYE bruk de siste 4 sesongene. Nå er den omsider klar for utskiftning.

Hvis det ikke er viktig med "årets farger", og å alltid ha det som er mest fresht tør jeg påstå at man i lengden sparer på å kjøpe kvalitet når man først kjøper, framfor å bytte skibekledning i hytt og pine.

Mar-O #173456 12/11/2011 2:22 PM
Mar-O Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Skal se mer på merker som sweet, salomon og armanda.. Men kjøper nok ny jakke etter 2/3 sesonger uansett, er derfor usikker på hvor mye jeg skal gidde å betale. Har mest lyst på first drop, men kjøper det ikke hvis de ikke holder godt en 2 sesongers tid.!

Mar-O #173457 12/11/2011 4:25 PM
Entusiast
Entusiast

haha, det stemmer, du kan faktisk ikke sammenligne kvaliteten til saga/first drop/LDC med norrøna, bergans, sweet, whiteout osv laugh Du sier at det blir som å sammenligne alpinbindinger med randonnebindinger, for det blir "bare helt absolutt dumt". Jeg tør påstå at dette var å dra den litt langt ettersom funksjonaliteten til en skijakke, uansett merke, er nokså lik. Om du heller hadde sammenlignet marker bindinger med look bindinger så hadde det vært en bedre metafor, for det handler i hovedsak om utseende og kvalitet, ikke funksjonalitet.

uansett, bergans har faktisk en tall-kolleksjon :P anders backe kjører med bergans. Trådstarter sier han ikke vil ha en jakke som går ned til knærne, derfor anbefalte jeg ham å ta en kikk på andre merker, som gjerne hadde høyere kvalitet. Norrøna kan foressten også se ganske "baggy" ut dersom du bare kjøper dem i litt store størrelser :P

Var kanskje ikke nok forklarende, men dere forstod sikker. Eg mener at stoffet og funsjonaliteten i Norrøna og Saga er forskjellig, siden Norrøna har spesialisert seg på topptur og frikjøring, mens Saga har spesialisert seg på den baggy parkstilen.Eg kan heller ikke se for meg at GoreTex'en i Norrøna kan bli baggy, som Saga liksom.

MEN eg er enig med Rasmus.B uansett. Han har rett i at det e lurt å kjøpe kvalitet. Du trenger jo ikke å kjøpe så dyr kvalitet visst du kjøper nytt hele tida, men det er jo bare dumt egentlig. Du må egentlig se på det selv, hvor forsiktig du er og hvor lenge du skal ha den. Men du har jo fått nok av tips, så gidder ikke å gå lenger inn på hva som er verdt å kjøpe og sånn.

PS. Den nye Skiguiden til friflyt hadde en del kule klær! Check it out. (Er blitt hekta på den guiden)

Mar-O #173458 12/11/2011 4:53 PM
R93 Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg skjønte hva du mente Vebjørn. Jeg har som sagt norrøna klær selv, de er ikke akkurat det man idag kaller baggy, men for et par, tre, kanskje fire år siden ville man sagt at det var baggy. Idag skal en gjerne ha en jakke som går rett over knærne og både en og to tall tees som stikker ut... Uansett, nok om det.

@Markus: Dersom du ikke er en av dem som kjører mye i skogen og hopper på de største hoppene (og faller så klart) tror jeg nok ikke at du har behov for bedre kvalitet enn det first drop/saga byr på. Jeg mistenker at rifter fra grener, stålkanter og slitasje er det som ødelegger jakker av denne typen. Jeg TROR dog at det kan være lurt å impregnere jakken både to og tre ganger før du bruker den, uten at jeg er sikker på om det hjelper.

Allikevel vil jeg argumentere for å kjøpe noe annet enn first drop og saga, ettersom dette er blitt mainstream og kjedelig etter min mening, i tillegg til at kvaliteten ikke er den beste. Merker som salomon, armada, special blend o.l som ligger i samme prisklasse har ofte høyere vannsøyle og lengre holdbarhet (mtp rifter og slitasje) enn det saga, first drop og ldc har.

Det er mye å velge i, jeg ville gått for en skall-jakke dersom jeg var deg, men det er du selv som bestemmer hva du vil kjøpe til syvende og sist. Jeg føler jeg har bidratt med de kunnskaper jeg har om bekledning og håper at det hjalp litt, lykke til!

PS: Det virker som om du har veldig lyst på first drop. Jakken holder nok i hvertfall i to sesonger så lenge du behandler den fint, impregnerer den godt før du bruker den, vasker den etter sesongen og impregnerer den på ny før du henger den i skapet. Om du finner rifter bør du gå i en sportsbutikk og få dem til å fikse det før riften blir for stor (de har en spesiell type lim, det kan også være smart å kjøpe en slik sånn at du slipper å gå i butikken hver gang). 

EDIT: btw, nice edit markus :P

Mar-O #173459 12/11/2011 9:19 PM
Fersking
Fersking

Rart ingen har nevnt Orage i denne diskusjonen. Klærne har høy kvalitet , er dritfete og er ikke på langt nært så dyrt som Sweet. Selges på flere norske nettbutikker, så da slipper du også alt stresset med toll og frakt.Just sayn....

Mar-O #173460 12/11/2011 10:55 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg vil også anbefale Orage, er på andre settet mitt nå, mye fine løsninger og tåler en grei trøkk, er i mellomklasse mtp hvor lange klea er i forhold til FD/Saga og Sweet etc. Helt grei pris også!

Mar-O #173461 12/11/2011 11:10 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Et annet alternativ er å velge jakke fra Oakley. De er veldig gode å ha på seg og tåler en del vann og ellers slitasje. har selv hatt Oakley selv og har nå kjøpt meg hel dress. Har vært utrolig fornøyd med Oalkey fra før og ser ingen grunn til å bli skuffet nå. Du har jo også andre alternativ som SB og Nike 6.0, har hørt at de også skal tåle en del vann og slitasje.

Mar-O #173462 14/11/2011 6:42 PM
Mar-O Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for alle svarene! Skal se nærmere på alle merkene som har blitt nevnt! Usikker på hvor mye jeg kan bruke men frister å kjøpe sweet hammer jakken og heller beholde den litt lenger! laugh Men er det noen butikker i oslo hvor jeg kan prøve denne?

Mar-O #173463 15/11/2011 5:46 PM
R93 Offline
Entusiast
Entusiast

jeg vet ikke hvilke butikker de har i Oslo, men jeg er ganske sikker på at de har platou sport, tror de selger sweet der smile

Mar-O #173464 15/11/2011 8:40 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har flere venner som er mer enn godt fornøyd med Saga. Man får vel en hel Saga dress og sparer nærmere 1000 kr i forhold til å kjøpe en Sweet Hammer jacket, som er det billigste alternativet Sweet har å tilby. Jeg har også venner som bruker First drop, og de er sånn passe fornøyde. Selv har jeg brukt Orage det siste året og er svært fornøyd. Årets B- Dog jakke er et flott alternativ, som tilbyr kvalitet til en fornuftig pris. Dessuten vil jeg si at jeg syns Sweet er mer mainstream enn Saga. Sweet kan du få på Antonsport i bogstadveien Og Orage får man kjøpt på Bikes and Boards på Torshov. smile

Mar-O #173465 25/11/2011 12:58 AM
Medlem
Medlem

Oakley Preferred 3

Mar-O #173466 26/11/2011 2:52 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Leter du fortsatt etter ei jakke? smile Jeg har nå lagt ut vinterjakka mi på finn.no. Den er cirka 75 cm lang, altså bittelitt større enn ei vanlig jakke.

Mer info finner du her:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31954130

Takk for meg smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå