Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mammut R.A.S Skredsekk
#173411 06/11/2011 1:14 PM
Flytfri Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann kyndige Friflyt brukere!

Til min store begestring så har Mammut lansert et skredsekk system med navnet R.A.S. ( tror kanskje at de samarbeider med snowpulse ang systemet?) http://www.mammut.ch/nb/productDetail/261000011_v_0067_30/Ride+R.A.S..html

Er det noen som rukket å få erfaring med produktet? enten om du har det selv, jobber med det og eller kunnskap generelt om skredsekker. Jeg ser at diskusjonen gjerne går på hvordan ballongene er plasser på sekken osv.

Thank you!

Re: Mammut R.A.S Skredsekk
Flytfri #173412 08/11/2011 5:45 PM
Medlem
Medlem

Var på skredkonferansen i Tromsø i helga og der var både 7 Blåner og Mammut. 7blåner importerer både ABS og BCA mens Mammut eier nå SnowPulse fra og med juni i år. Så det svarer jo spørsmålet om samarbeidet mellom SnowPulse og Mammut. Derimot er jo denne ballongen på Mammut sine sekker annerledes og han som sto på standen sa dette var for å inkorporere avtakbare sekkerom (slikt som ABS har). Ballongen på Mammut og BCA er veldig like, men dessverre er begge så nye at det ikke finnes noen offisiell statistikk på disse enda. Derimot er det masse statistikk på ABS. Han fra 7blåner påpekte at argumentasjonen om airbagen sin plassering egentlig er uvesentlig. Hvis du har sett SnowPulse sekker så har jo disse en type krage rundt hodet. ABS sin statistikk viser jo at ved bruk av skredsekk forekommer det nær sakt ikke hode/nakke skader siden du uansett flyter langt oppe i skredet. De fysiske skadene kommer av at du havner på bunnen og slår hodet i en stein, evt store flak som knuser ting når det kommer til ro.

Jeg tror at det til slutt vil komme ned til hvem som kan tilby det billigste produktet med mest frihet (i form av forskjellige sekkerom). Eneste jeg ikke liker med ABS er at kvaliteten på selve sekkeromene virker litt lurvete (og de tar seg godt betalt for disse). Når jeg først skal betale 8000kr for en sekk vil jeg gjerne ha noe som virker solid og ikke måtte betale 1000+ ekstra for et sekkerom som ser ut som det ble laget av en femåring. Derimot så har jo Evoc laget et ganske kult sekkerom til ABS på rundt 20l. Litt liten for toppturen, men det kunne jo vært en tanke at andre lager sekkerom og ABS lager systemet rundt. For min del vil jeg vente et år eller to før jeg investerer halve månedslønna på disse produktene. Prisene kommer kanskje ikke til å stupe, men jeg vil se at konkurransen fra Mammut/BCA gjør at ABS innser at de ikke lenger er alene på markedet.

Re: Mammut R.A.S Skredsekk
Flytfri #173413 08/11/2011 11:37 PM
Flytfri Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for god tilbakemelding! Jeg har registrert at flere er misfornøyd med sekkerommet til abs ( En av grunne til at jeg vurderte de, var ene alene pga bytte mulighetene i volum). Jeg har svært god erfaring med Mammut sitt bæresystem, de har meget gode topptursekker etter min mening. Jeg er også fornøyd med volum str på sekken (38l). Etter som jeg mest interessert i topptur segmentet. Det er interessant at flere av aktørene tilbyr patroner på luft og ikke gass. Dette taler i favør for eks. Snowpulse ( i forhold til det praktiske). Jeg tror de fleste skisekker vil bli kompatible med snowpulse sitt system om få år, slik som f.eks drikkesystem på alle sekker. Dette vil nok presse prisen noe ned.