Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Haute Route i mars/april - hvor brede ski?
#173388 04/11/2011 5:43 PM
Camp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal gå Haute Route fra Chamonix til Zermatt til våren, og lurer på hvilke ski som er best egnet. Kommer til å bruke Dynafit bindinger, men er usikker på hvilken skibredde jeg skal gå for. Vekt er selvsagt vesentlig, så de aller bredeste skiene er uaktuelle. Det står nok mellom ski med midtbredde på rundt 80 mm eller 95 mm. Bør jeg ofre flyt i løssnø til fordel for en lettere tur oppover? Hva mener dere? Noen som har erfaringer fra denne eller tilsvarende turer?

Re: Haute Route i mars/april - hvor brede ski?
Camp #173389 04/11/2011 10:49 PM
Ringrev
Ringrev

Gikk den for mange år siden (10+) på 75mm brede ski, og utrolig myke sko (tlt4). Var fornøyd med det. Men, det spørs veldig på deg og hvem du går sammen med - og ikke minst guiden. Hvis guiden kjører rolige kort-svinger ender det fort med at du også må gjøre det. Vi gikk hele veien (grand combin ruten). Det meste av kjøringen er i "rød-bakke" terreng - og går dermed greit med alt utstyr. Det bratteste fikk vi ikke kjøre, og måtte rapellere...men jeg fikk kjøre noen "egne ruter" mot slutten. Husker at noen av oppover-turene var litt krevende pga krappe vendinger på hardt føre - det var mange som slet med vendingene. Skulle jeg ha valgt utstyr i dag hadde jeg valgt dynafit baltoro (som jeg ikke har prøvd), dynafit tlt5 (mountain eller performance...men mountain holder). Hadde valgt litt korte ski. Mustagh ata'ene på 187 hadde også fungert bra, men trives i litt større fart enn det vi hadde. 160/65mm skiene med atk race hadde også gått, men jeg hadde slitt litt pga av det ikke er stegjernfeste på bindingene,Det var ei i en annen gruppe som ihvertfall gikk 4 dager selv om hun kun kunne ploge....Uansett så er det en veldig fin tur.

Camp #173390 06/11/2011 4:35 PM
Camp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for fyldig og informativt svar! Pr i dag heller det mot en lett rigg med ganske smale ski.

Camp #173391 15/11/2011 9:25 AM
Fersking
Fersking

Gikk den i fjor. Det er en vanlig skitur med litt lange oppoverbakker. Det meste av moderne utstyr vil fungere, men jeg ville tatt med meg litt brede ski. Er du heldig får du noen fine utforkjøringer i løssnø. Da er det morsommere å ha litt brede ski. Jeg gikk selv på Dynafit Stoke og det var ikke noe problem (110 mm). Velg bindinger som tåler litt belastning. Flere hadde problemer med at dynafitbindinger løste ut og brakk. Det er langt å hente skiene hvis du mister dem på et litt vanskelig sted.

Camp #173392 15/11/2011 10:05 PM
Ringrev
Ringrev

Hvor brakk dynafit-bindingene? Dynafit er generelt sett ansett som de bindingene som tåler mest. Hva er alternativet? Marker Tour ryker bare man ser på de...og fritschi har også hatt litt problemer. ATK og plum er jo muligheter...men på sistnevnte får man ikke stoppere. Jeg har hatt litt problemer med dynafit og brede ski (utløsning), men kompisene mine har det ikke... Med sub 90mm ski har jeg ikke hørt om problemer.

Camp #173393 16/11/2011 10:02 AM
Fersking
Fersking

Jeg vet ikke hva som er det beste alternativet. Mulig det er Dynafit, men jeg ser det kommer mye nytt. Sannsynligvis er det brukbare ting. Det var bakbindingen som brakk. Deler av den er i plastikk og den tålte ikke belastningen. Det er mulig man er mindre utsatt for uhell hvis man går ned på skibredden.

Camp #173394 16/11/2011 3:53 PM
Ringrev
Ringrev

Det var ikke meningen å angripe...men jeg ga kanskje utløp for litt frustrasjon. Valget mitt har vært at jeg heller vil kjøre på dynafit+smale ski enn duke+brede ski...men det er meg. Jeg skulle ønske jeg slapp å ta det valget. Hvis det var hele bakbindingen som brakk av (og ikke bare hel-løfterne), så bør dynafit skjerpe seg... Min første dynafit-binding hadde jeg i mange år, og ble mye brukt. Det var en gammel metall speed-binding med ettermonterte stoppere... Etter det har jeg hatt et par ft12 i ett år (da de røk), og et par st i 2 år. Sistnevnte har jeg ikke hatt noen problemer med. Hvis Plum kommer med stoppere, så er de fristende...men metallet i de har jo også røket - så hvem vet(?!?!)

Camp #173395 17/11/2011 1:03 PM
Entusiast
Entusiast

Gikk også med Stoke for to år siden. Men mener at skikjøringen ikke er så ekstrem at en må ha brede ski, er det løssnø så funker jo 90 bredde også he he (var tross alt ultrafet for noen år siden).