|
 Trenger hjelp til valg av nyes ski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Etter 3 år med mine gamle volkl wall med look px12 jib skal eg no kjøpe meg nye ski. Dei nye skia skal bli brukt litt i preppa løype, men mest utenfor, og litt på topptur så dette må dei også takle. Eg er 174 cm og ca 85 kg. Har salomon quest 8 frå før, og eit par marker f12 tour som eg tenke å bruke på dei nye skia. Har tenkt litt på K2 obsethed og Line sir francis bacon. Hørtes dette ut som greie ski og oppsett til mitt bruk? Kom gjerne med andre forslag. Og så var det lengda, hvor lange ski må eg ha?
|
|
|
 Re: Trenger hjelp til valg av nyes ski
|
Medlem
|
Medlem
Gode tips er også Armada JJ, Line Opus og DPS Wailer RP112. Alle tre har omtrent de samme attributtene: lekne pudderski som ikke gjør seg bort i preppa løyper. Har Armada JJ selv og er strålende fornøyd. For topptur blir de i og for seg en smule tunge, men er du villig til å inngå kompromisser mtp én ski til alle bruksområder, er disse gode. Line SFB og K2 ObSETHed er også gromski, ja.Angående lengde bør de være lengre enn kroppslengden din. Jo mer areal å flyte på, jo bedre.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
...Og så var det lengda, hvor lange ski må eg ha? Hadde valgt 184cm av SFB om jeg var deg. Du veier litt og har mer å flyte på med denne lengden.Om jeg selv skulle kjøpt denne skien hadde jeg også valgt 184cm, men jeg er litt lengre (179) og lettere (72). Lykke til!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for svar!! Er student, så satset på å finne fjordårets modeller til ein grei pris. og foreløpig finner eg berre k2 obsethed, da til 3000-3500kr. Den lokale dealeren har ett par eg kunne få billigt, men det var i 189, litt vel lange for meg vel? Ellers så har jo sport conrad dei i 179 til ca 3000kr + toll.Skal sjå litt meir etter JJ, SFB og OPUS.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Armada JJ i lengre lengde enn din egen. k2 obsethed tror jeg kan bli ganske tunge på toppturer som er litt lengde på
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Kan k2 hellbent vere eit alternativ?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har ca 40 dager på 2010 Gotama som jeg er veldig fornøyd med til akkurat det bruket du nevner (litt i bakke, litt på topptur, og mye utenfor løypa i anlegg). Denne bør være mulig å finne brukt innen budsjettet ditt. Skal kjøre på denne i år også. Jeg ville ikke gått for HellBent som eneste skipar.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
uansett hva du velger vil det bli et kompromiss: du skal ha 'en ski som skal gjøre alt: da må du også finne ut hva du bryr det minst om. Ski som Opus og Obsethed vil knuse SFB i løssnø, og omvendt i motsatt scenario: Obs Line sine ski har blitt endret fra i fjor til i år: men fra en som ikke er helt upartisk: kjøp Fri Flyt som er i hyllene nå: der har du test av nettopp slike ski!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Vil Obsethed i 189 bli for lange for meg? har fått ett godt tilbud på disse hos den lokale dealeren.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Mener å ha lest at 189-utgaven av Obseth er *litt* lenger enn 189, men det trenger ikke å være den årsmodellen du ha fått tilbud på. Hva synes du selv nå du står med skia ved siden av deg...Skremmer de deg? 189 er vel i grenseland (i teorien), men det kommer helt an på deg som skikjører.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Obsethed i 189 er "lange", eller har vært det de siste åra, i forhold til endel andre ski....regn med pluss 5 cm, altså at de er rundt 194 cm i praksis. Hvis du sammeligner med for eksempel Vølkl 185 cm, så er de 185 cm.Du finner sikkert Obsethed brukt hvis det er interessant, 179 cm (184 cm) burde være en god ski til deg og ditt bruk. Eller hva med Katana, SFB eller hva med å ta den helt ut med Kuro i 185 cm, hvis puddermoro er prioritert.....pure fun!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for alle svar! Har fått tilbud av en bekjent om å kjøpe ett par brukte Armada JJ i 185 (2010 mod.) med marker Duke og feller. Bindingen har vert flytta en gang, og dei gammle hulla plugga, har ikke fått sett dei enda, men dei skulle vere i bra stand, med ubetydelige riper på over, og undersida.Hva syns dere er riktig pris for denne "pakken"?
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
5000,- , siden du kan kjøpe nye JJ med Marker tour (trenger du DIN over 12) nytt fra utlandet.Da er feller inkludert, kommer an på typen ligger de mellom 800-1200kr.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
5000,- , siden du kan kjøpe nye JJ med Marker tour (trenger du DIN over 12) nytt fra utlandet.Da er feller inkludert, kommer an på typen ligger de mellom 800-1200kr. Høres ut som en fornuftig pris, hvis alt er i god stand. En kompis kjøpte akkurat Kuro med duke og feller for 5000, og det er vel sammenlignbart. Lykke til med gode ski!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Armada JJ er fantastiske ski! Har en kompis som kjøpte de nye Opus, og de er veldig like, så de er sikkert bra de også :-)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Liberty! ingen over svært få på siden, har selv genome med marker f12 tour ! kan ikke beskrives må bare oppleves !
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Salomon r2 - Line Opus. Mye av samme ski , Opus hakke mer leken med 17m radius og 118 under foot. Idag er de fleste ski såpass bra at om du ikke bommer helt på lengden, eller blir lurt til å kjøpe no rart, kommer du til å bli knallnøgd:)
|
|
|
|
|
|