Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Liten undersøkelse om holdninger til skredsikkerhet
#173011 18/10/2011 12:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

HeisannMåtte lage en liten spøreundersøkelse i forbindelse med noe skolearbeid, og tenkte at jeg like godt kunne spørre om noe som interesserer meg.Undersøkelsen går på skredsikkerhet, og har maksimalt 20 spørsmål. Tar ikke mer en 2-3 minutter.Og ja, jeg vet at det er mange andre ting jeg kunne/skulle/burde spurt om, og at utvalget sikkert blir for lite til å si noe sikkert, men jeg får forhåpentligvis noen data å jobbe med.Om resultatene viser seg å være interessante kan jeg poste et utdrag etterhvert.Kommer også til å lage samme post på fjellforum

Undersøkelse

Takker

Re: Liten undersøkelse om holdninger til skredsikkerhet
fritt_liv #173012 18/10/2011 2:03 PM
Ringrev
Ringrev

Synes det var veldig vanskelig å besvare. F.eks. følgende:-Har du noen gang havnet i en situasjon der du har hatt behov for kunnskaper om snøskred, redning og førstehjelp?Svaret er vel hver gang jeg er på tur, fordi jeg vurderer skredfare hver gang jeg er på tur. Jeg har aldri hatt behov for å redde noen, og førstehjelp har jeg sluppet forholdsvis rimelig unna (vedkommende har kunnet ta seg ut ved egen maskin med kompress).Det er også en del spørsmål rundt hvorvidt jeg føler at jeg har god nok kunnskap. Svaret er tja - det er ganger hvor jeg skulle ønske at jeg hadde mer kunnskap, slik at jeg kunne ta mindre konservative valg. Jo mer en lærer jo mer vet man at man ikke kan nok....Oppsummert: Har besvart undersøkelsen, men det var ikke klart for meg hva jeg burde svare.

fritt_liv #173013 18/10/2011 5:19 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ser den, dårlig formulering.

Det burde vel heller vært formulert som "har du noen gang vært involvert i en skredulykke, enten personlig eller som del av redningsarbeid?"

Og ja, jeg er helt enig i at man ikke blir utlært, men det går vel mer på om man er komfortabel med det man driver med. Problemet er kanskje at de som vet minst er mer komfortable enn de som i det minste vet nok til å vite at de ikke vet så mye.

Selv så har jeg ingen formelle kurs, men har vært en del ute med erfarne folk. Det gjør at jeg selv havner i den kategorien som vet akkurat nok til å vite at jeg ikke vet så mye, og som definitvit må somle meg til å ta kursing mer på alvor. Det viste vel forrige vinter.

Men takk for at du tok deg tiden til å svare

fritt_liv #173014 22/10/2011 10:21 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Lar den stå opp til slutten av dagen. Takk for alle svar så langt