Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Førstegangskjøp av telemarksko - Tips?
#172990 17/10/2011 10:44 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann!

Gikk til innkjøp av ski og bindinger forrige sesong og har planer om å begynne med telemark nå i år. Kommer først og fremst til å måtte lære teknikken osv. men håper dette går rimelig greit å lære. Har mange års erfaring fra alpint, om det skulle hjelpe.

Jeg vet at skoen er svært viktig, men er litt usikker på hva jeg burde se etter. Burde det være en høy sko, stiv flex osv. ? Har egentlig sett meg ut 3 sko der 2 av dem er midt på treet i høyde og stivhet, mens den tredje er stivere og høyere.Crispi XP - http://www.oslosportslager.no/produkt/crispi-xp-telemarkstovel-24678.aspxScarpa T2 ECO .- http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-t2-eco-telemarksko-22501.aspxCrispi XR - http://www.oslosportslager.no/produkt/crispi-xr-telemarkstovel-24676.aspx

Planen er at jeg skal bruke utstyret mest i bakke, men med mulighet for å gå på toppturer. Skoen burde vel derfor ikke være for høy og tung, men heller ikke for lav så den gir for lite støtte i høy fart og all-over? Bindingen er forresten G3 Targa Ascent.

Setter stor pris på tips og info om disse 3, men også andre alternativer smile

Re: Førstegangskjøp av telemarksko - Tips?
AyB #172991 18/10/2011 2:19 AM
Entusiast
Entusiast

Hvilke ski skal du drive med skoa? Hvor større og stivere ski, hvor stivere og kraftige sko trenger du. Hvor hardt tror du at du vil kjøre (ut i fra din erfaring med alpin o.l.)? Hvor høy og tung er du?

Generelt sett (uten å vite mer om deg og dine ski) er nok noe alla scarpa T2 er et greit kompromis mtp. vekt og gåkomfort kontra stabilitet på typiske om du står på typiske midfats (Coomback f.eks.). Men om du børe velge Scarpa, Crispi, Garmont, Black Daimond eller sko fra andre merker bør ikke vi fortelle deg. Her bør du gå å prøve i butikk og velge de som sitter best, da passform betyr alt på sko.

AyB #172992 18/10/2011 10:32 AM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal bruke Dynastar Big Trouble i 186cm utgaven, 124-92-114. Dette er en rimelig stiv og stabil ski uten rocker. Flyten er vel ikke den beste til løssnø, men til bakke tror jeg den er god. Vil at skoene skal være litt stive da jeg liker å dra på litt. Høy fart i både preppet løype og løssnø går det mye av allerede med alpint, så regner med at fart og trøkk i svingene blir viktig på telemark også. Er 190 høy, men bare 70kg.

Merke vet jeg at jeg må prøve meg frem til, men type/modell og spesifikasjoner er det jeg er i tvil om. Har hørt mye positivt om XR modellen til Crispi, men samtidig at en litt lavere modell vil kanskje være bedre allround?

AyB #172993 18/10/2011 3:08 PM
Fersking
Fersking

jeg kjøpte Scarpa T2X for en uke siden på Anton sport i Sandvika for 2999. bra tilbud! har ikke fått prøvd den men virker som en god sko til en fornuftig pris!

AyB #172994 18/10/2011 9:28 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det var god pris! Håper på å komme over et bra tilbud jeg også.

Jeg har ingen erfaring når det kommer til toppturer, men vil man merke stor forskjell på vei opp med tanke på forskjellen i stivhet og vekt mellom for eksempel T1 (eller XR) og T2 (eller XP) ? Selvsagt med binding med gåfunksjon, som G3 Targa Ascent. Ned vil vel kanskje en stivere støvel være bedre?

AyB #172995 21/10/2011 9:15 PM
Fersking
Fersking

Om du skal kjøre mest i bakke - kjøpe en høy støvel. Har slitt ut to par Scarpa T1 som har fungert bra til både bakke og topptur, men kjører nå Black Diamond Custom. Sistnevnte var helt uslåelige i kombinasjon med 22 Designs Axl (som Hammerhead med gåfunksjon) både i bakke og på topptur forrige sesong. Kjører forresten Völkl Katana. Kona kjører Völkl Kiku med samme bindinger og skryter veldig av dem som allroundski. Anbefalingen blir som følger: Black Diamond Custom eller Push, Axl bindinger, på Kiku (evt Gotama som er "herremodellen"). Anbefalt netthandel: http://www.telemark-pyrenees.com. Om du bor i nærheten av Oslo så kan jeg varmt anbefale Jesting Sport på Alnabru (de selger dessverre ikke Axl-bindingene og jeg er usikker på om de har BD Custom/Push). Lykke til og ha en fin skisesong:)

AyB #172996 22/10/2011 6:05 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Blir sikkert bakke til jeg har fått inn teknikken ihvertfall. Jeg bor i Møre og Romsdal da så fjelltoppene står egentlig på rekke og rad klare for bestigning. Kan derfor hende det blir mer toppturer etterhvert. Heller uansett mer mot en høy støvel smile

GMAX får inn støvler nå i kommende uke, så blir vel å prøve litt forskjellig der, men usikker på merkeutvalget. Scarpa T1 og T2 stiller ihvertfall rimelig sterkt til å begynne med så får jeg se hva jeg liker best. Må nok prøve Crispi og Black Diamond om der er modeller fra de også.

AyB #172997 27/10/2011 8:25 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nå fått prøvd både Scarpa T2 Eco og T2X. Går nok for Scarpa T2 Eco da disse hadde god passform til foten min i str. 29. 3999,- fra Oslo sportslager virker greit.

AyB #172998 21/11/2011 1:21 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da er utstyret montert og klart for sesongen :)Scarpa T2 Eco sammen med G3 Targa Ascent på Dynastar Big Trouble.

Som sagt har jeg aldri prøvd telemark, og det som bekymrer meg mest er at bindingene ikke har utløserfunksjon. Burde kanskje kjøpt NTN, men måtte nesten slå til på G3 siden jeg fikk et bra tilbud.

Det jeg lurer på er altså om vridningsskader er utbredt? Rekner med at det kanskje vil være størst sjanse for å skade seg i løssnø, og er det evt. noen måte å ungå slike skader på ?

Gleder meg uansett veldig til å komme i gang med sesongen smile Tror telemark blir konge!

Edit: Er det lett å skifte fjærene selv om jeg evt. kjøper nye stivere fjærer?

AyB #172999 22/11/2011 10:29 AM
Fersking
Fersking

Hei, og velkommen så meget blandt oss som liker å ha hælen fri smile Anbefaler at du i begynnelsen holder deg til preparerte løyper for å lære deg teknikken. Det er jo pudderkjøring som er gøy, men lurt å lære teknikken først.

Husk å finne ein passelig instilling for hardhet på både binding og sko. Ikkje kjør med binding og sko for løst! Eg gjorde ein kjemeoppdagelse når eg etter ei stund som nybegynner begynte å stramme boot'en skikkelig, og likedan med bindingen. Det blei i alle fall mykje lettere å beherske teknikken og ha kontroll på skiene for min del.

Lykke til som telemarkkjører, dette vil du ikkje angre på!

mvhEin som vestlending som venter på snøen!

AyB #173000 22/11/2011 7:12 PM
Medlem
Medlem

Freeheeler Mag hadde i fjor en artikkel om skader. Hele bladet ligger her:http://issuu.com/freeheeler.eu/docs/freeheeler_2010_eng_ansicht

AyB #173001 22/11/2011 8:25 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk til begge to smile Må prøve litt forskjellig. Interessant artikkel, som ga meg et godt svar. Holder meg til de bindingene jeg har nå en stund, så vil jeg merke om det er behov for oppgradering etterhvert.

Håper snøen kommer så smått til helgen, om man skal tro på værmeldingen smile