Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kompis i nød..
#172918 15/10/2011 5:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Jeg har en fortvilt kompis, som i dag har gjort en av sine større tabber.. Med ski og bindinger fra sist sesong kjøpt på salg, var han nå heime igjen, hvor han skulle montere de sammen selv. Ski hadde han montert før sa han, så dette var fort gjort(!) Men det som var nytt med denne bindingen var at på "framdelen av bindingen" var en ekstra plate som skulle brukes mellom skien og bindingen. Dette var han ikkje klar over på den første skien, og resultatet vart dermed at framskruen vart for lang, og han boret den gjennom heile skia.. Til den andre skia fann han plata, og fikk dermed montert alt uten problem. Han fikk festa bindinga ordentlig med plata på den "gjennomhulla" skia etter på, men skia er fortsatt gjennomhullet...

Han spurte meg som "liksom" skal ha litt peiling på ski om hjelp, men etter som at eg ikkje har vert borti dette problemet før så spør jeg dere om hjelp?

Jeg har lest litt om "plugging" av gamlebindingshull med plugger, etter flytting av bindinger, og lurer på om dere tror denne metoden vil fungere når skien da må "plugges" opp i undersiden av skien? eventuelt om dere vet om andre metoder eller tips for å redde skia?

Takker for alle svar på forhånd, og ber om at dere kan hjelpe oss!

Mvh. Den glade amatør smile

Re: Kompis i nød..
Den glade amatø #172919 15/10/2011 8:34 PM
Entusiast
Entusiast

Aldri vært borti problemet, men gjetter på følgende.

Dersom bindingen nå er skikkelig montert i de hullene som gikk tvers gjennom, la den stå på, ellers, hør med butikken. (En skikkelig butikk med et ordentlig verksted.)

Få butikken til å stanse ut et stykke av sålen der skruen har gått gjennom på str med et kronestykke sånn ca.Fyll hullet i trekjernen med trelim blandet med sagspon, fyll det helt opp til skruen ved å presse blandingen inn, pass på at det blir jevnt flatt med resten av trekjernen, la blandingen herde skikkelig.Få den samme butikken til å fylle igjen hullet de stanset ut med en bit sålemateriale og slipe det flatt.Ferdig, skien trolig god som ny.

MvhSiSt

Den glade amatø #172920 15/10/2011 10:18 PM
Medlem
Medlem

Om du ikke vil betale butikken for å fikse og føler deg hendig kan du gjøre følgende:

Legg skiene med sålen opp, og fyll i litt epoxy i hullet som går gjennom, men ikke fyll helt opp. La basetykkelsen være igjen. Deretter fyller du resten av hullet med en P-Tex stav:http://www.racewax.com/category/tuning-tips.how-to-apply-ptex/

Epoxy sørger for at vann ikke kommer inn til trekjernen sånn det kan råtne.Om du gjør det selv på denne måten, sparer du noen kroner, men du sitter også igjen med en P-tex stav som du kan bruke senere når du har fått riper i sålen etc.

Den glade amatø #172921 16/10/2011 12:27 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for gode svar så langt SiSt og Trappiste! Setter stor pris på det!

Bindingen er skikkelig montert i det hullet som gikk tver gjennom ja.. Så det er bare snakk om å få tettet hullet igjen på best mulig måte, for så å slipe ned eventuelle ugjevnheiter etterpå.

Det er ikke så mange butikker rundt her som driver med ski dessverre, og den beste av de er nokk den hvor skiene ble kjøpt og her er det ikke aktuelt å kome tilbake med den gjennombora skia.. (han ser helst at han slipper å krype til korset etter å ha vært, litt for sikker på at han ville greie å montere den lett selv!)

Aktuelt er de likevell å fare til denne butikken, for så å få tak i det utstyret vi eventuelt måtte trenge. Men som den glade amatør jeg er som ikke har vært borti dette før, så lurer jeg på noen ting; du skriver både om P-Tex stav og epoxy Trappiste. Så da lurer jeg på om ein P-tex stav og epoxy det same? og viss ikke hva er forskjellen? og forskjellen på bruksområdet på de? og hvor får jeg eventuelt kjøpt desse produktene?

Det ble mange spørsmål her, og kanskje litt masing og.. Men håper og ber om at dere er generøse med svar denne gangen også! Det blir for dumt om skien skal bli ødelagt på grunn av dette..

Den glade amatø #172922 16/10/2011 1:03 AM
Entusiast
Entusiast

Epoxy (http://no.wikipedia.org/wiki/Epoxy) brukes som bindemiddel og armering i glassfiberkonstruksjoner. Det fungerer også bra forsegler. Epoxy er det som holder skia sammen og forhindrer fukt fra å komme inn i trekjernen. Du bruker derfor epoxy i dette tilfellet for å beskytte trekjernen fra fukt.

P-tex er det materialet sålen er lagd av. Man bruker p-tex-stav for å tette stygge skader i sålen.

Den glade amatø #172923 16/10/2011 8:31 AM
Medlem
Medlem

Google pleier å funke greit om det er noe man lurer på, eller er du bare lat?

http://www.skistore.se/sv/verkstad/7267-swix-p-tex-black-4st.html

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164767539

Bruk epoxy som har lang herdetid, så unngår man at det stivner før man er ferdig med å legge i limet

Den glade amatø #172924 16/10/2011 8:32 AM
Entusiast
Entusiast

Kanskje et bilde av sålen hadde vært nyttig?

Den glade amatø #172925 16/10/2011 1:06 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Lat og lat, jeg vet ikke det helt.. Jeg er vell mere redd for å gjøre noe feil, og siden jeg føler dere er litt mere kompetenta enn meg på dette feltet, så maser jeg nokk litt ja.. Men setter alikevell veldig stor pris på alle svarene så langt!

Jeg har dessverre ikke skia her hos meg, og har nokk ikke muligheten til å få lagt ut et bilde av det i dag iallefall..

Har googlet litt jeg og nå Trappiste; og lurer på om dere tror denne epoxy-limen her vil fungere bra? http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Stalepoksy/ Har ikke noen clasohlson i nærheten, så bilteama er nokk det beste! Og så får jeg se om jeg ikke kan få tak i en p-tex stav enten på intersporten eller g-sporten i byen.. For er vell sann at vi skal fylle hullet nesten helt opp med epoxy-limen, for så å bruke litt p-tex når vi kommer opp mot selve sålen?

Trenger å få inn litt med teskje av og til, og takker på forhånd for gode svar denne gangen også!

Mva. Den glade amatør smile

Den glade amatø #172926 16/10/2011 7:19 PM
Medlem
Medlem

"For er vell sann at vi skal fylle hullet nesten helt opp med epoxy-limen, for så å bruke litt p-tex når vi kommer opp mot selve sålen?"

Jepp! Gå på en jernvarehandel/malingbutikk og spør etter langtidsherdende epoxy, helst 24t. Den bruker lengre tid på å herde (altså å bli stiv), men er mer fleksibel, og ligner mer på plasten som er i sålen på skia enn den korttidsherdende (5min - 5t). Den korttidsherdende er stivere, og har lettere for å sprekke opp i temperaturforandringer. Langtidsepoxy tåler også en steinsliping bedre enn korttidsherdende.

Lykke til! (ikke kjøp den stålepoxyen uten å vite hvor lang herdetid den har)

Den glade amatø #172927 16/10/2011 7:24 PM
Medlem
Medlem

Hehe... fortjener jo litt pes når du spør istedetfor å google epoxy da :)Tror den epoxyen du fant der er spesielt for metall, Gå for denne istedet:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksy-supersterk1/

P-tex stav tviler jeg på om du får tak i på intersport eller g-sport, men kan jo hende om de er gode på ski. ellers er det bare å legge en bestilling på det hos skistore så har du det i postkassa innen en uke.

Den glade amatø #172928 16/10/2011 7:28 PM
Medlem
Medlem

Forøvrig er ikke behovet for p-tex på et så minimalt område som det et skruehull lager så veldig brennende, derfor kan du heller fylle helt opp med epoxy. Bruk fint sandpapir når du er ferdig, og limet er ferdigherdet (gjør helst dette utendørs, epoxystøv er svært kjipt å puste inn).

Legg bakepapir mot der limet er, en flat metallplate av noe slag oppå der igjen, og bruk en klemme av et eller annet slag over, sånn at limet ikke "bobler over".

Den glade amatø #172929 16/10/2011 7:30 PM
Medlem
Medlem

Hehe... fortjener jo litt pes når du spør istedetfor å google epoxy da :)Tror den epoxyen du fant der er spesielt for metall, Gå for denne istedet:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksy-supersterk1/

P-tex stav tviler jeg på om du får tak i på intersport eller g-sport, men kan jo hende om de er gode på ski. ellers er det bare å legge en bestilling på det hos skistore så har du det i postkassa innen en uke.

Har faktisk aldri vært innom g-sport eller intersport på jakt etter p-tex uten å finne det. Visstnok en slags standard i swixsortimentet.

Den glade amatø #172930 16/10/2011 8:26 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det var mange kloke svar her, og mange takk!

Da tror jeg at jeg tar turen innom biltema i morgen, og ser etter den epoxy-limen du linket til her Trapiste. Du har hjulpet meg veldig! Og om de ikke har p-tex stav verken hos intersport eller g-sport, så tror jeg at jeg bare følger ditt råd arilderbest3, og bare fyller det helt opp, før det får stå over natten som beskrevet!

Så får jeg se om jeg rekker å besøke min gode venn i morgen, så vi får lagt limen da, eller om vi må ta det igjen i overmorgen. Oppdatering skal dere iallefall få alle sammen, muligens med bilde og! Men hvor fint børr pussepapiret være egntlig?

Den glade amatø #172931 16/10/2011 10:15 PM
Medlem
Medlem

"Fint nok" - Sandpapiret skal bare ta bort det som måtte være av epoxy på overflaten av såla, og gjøre at det "infiltrerer" overflaten ellers. Derfor er det greit om det ikke er så grovt. Husk å sande i fartsretning!! Sandpapir må du uansett ha om du skal legge ny ptex, for den saks skyld.

Den glade amatø #172932 19/10/2011 1:29 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk takk. Vi har kommet fram til at vi dropper å legge på p-tex, med tanke på hvor lite området egentlig er i forhold til heile sålen. Var sta å kjøpte epoxyblandingen i dag, også var jeg ned på Intersporten hvor jeg fikk med meg litt fint pussepapir, som skulle passe veldig bra!

Henter skia etter jobb i kveld, og så tenker jeg at jeg skal få lagt epoxyen, for så å pusse den igjen i morgen kveld! Børr jeg forresten legge epoxyen lagvis å la den tørke, eller bare fylle opp hele hullet med en gang? For så å la det stå i ca 24 timer før pussing, slik du beskrev over arilderbest3.

Den glade amatø #172933 19/10/2011 6:49 PM
Medlem
Medlem

Du bør passe på at hullet er rent før du gjør noe annet. Qtips med sprit (hva som helst, har til diverse lignende formål brukt alt fra gin til whisky til vodka) nedi hullet, vri rundt et par ganger, trekk opp. Dette fordi det blir lettere å få et solid feste med epoxyen i hullet når det er relativt rent. Ellers blander du epoxyen på tjukk papp eller helst en liten trebit, for så å bruke en fyrstikk (gjerne den du blandet limet med) til å mate epoxy nedi hullet. Det er ingen vits i å gjøre det gradvis, men det er fullstendig tillatt å gjøre det flere ganger, om det ser ut til at hullet ikke er fylt ordentlig etter herding.

Pass på en eneste ting; ikke få så mye epoxy utenfor hullet på såla, da det er relativt tungt å få bort større flater med sånt lim. Det går, men du må pusse en stund.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå