Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Surefoot, mine erfaringer
#172858 12/10/2011 11:17 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer på støvelsiden.

Sesongen 08/09 gikk jeg til innkjøp av det jeg trodde var et par meget bra støvler, Tecnica Dragon 120. Det ble starten på en laaang runde med forsøk på såletilpasning i sportsbutikk, varmesåler osv. Jeg holdt den sesongen og neste, med mye smerter og numne/døde og kalde tær. Sesongen 10/11 skulle jeg til Alpene på tur, og gikk derfor til Surefoot i Oslo for ikke å få ødelagt den turen også. Jeg hadde på dette tidspunktet begynt å vurdere en annen hobby, noe stillesittende og risikofritt som sjakk f eks....... Vel fremme hos Surefoot kom overraskelse nr 1. "Er ikke sikker på om vi kan levere innerstøvel til Tecnica Dragon 120. Det er dyreste og dårligste støvelen de noensinne har laget....." Etter litt frem og tilbake, viste det seg at akkurat den str (og noen andre) kunne brukes, så jeg fikk da tilpassede såler og innerstøvler.

Glad og fornøyd drar jeg i bakken et par dager senere, kjører en times tid, og blir igjen nummen/død i lilletå på ene foten. Da er det vel over tenkte jeg, og så for meg en fremtid med innehobby.... Men, neida. Jeg dro tilbake til Surefoot og forklarte hvor det ble vondt. Ikke noe problem, var svaret. Vi lager en ny innestøvel til den foten, med noen små tilpasninger, ingen kostnad for deg.. Ny tur i bakken et par dager senere, og hallelulja: ikke antydning til smerter eller nummenhet, og jeg var god og varm på føttene.

Dette kan anbefales til alle som har lignende plager, på Alpeturen gikk jeg med støvlene på i 8 timer, og det var bare velbehag. Trengte nesten ikke bruke varmen i sålene engang.

Takk Surefoot for ypperlig service og et fantastisk resultat. Favoritthobbyen er reddet!

Re: Surefoot, mine erfaringer
Supersport #172859 13/10/2011 3:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvordan artet problemene dine seg? Har samme støvel. Får smerter i i tåballen mellom lilletå og "den ved siden av" på høyrefoten. Har blitt litt kronisk, etter ca 90 skidager med støvlene, kan jeg få de samme smertene med vanlige sko i nå(har ikke hatt på meg støvlene siden april). Har original innersko, men støpt såler og blokket.

Supersport #172860 13/10/2011 10:54 PM
Fersking
Fersking

Jeg har hatt samme problemer som deg "Tjukken", spesielt den tiden jeg kjørte Telemark. Var så ille at jeg i perioder lå i skogen og skreik.. Kunne få reaksjon i uansett sko i en periode, Tok en tur til NIMI på Ullevål og fikk konstatert irriterte nerve hinner i begge føttene - såkalt - Mortonssyndrom. Dette var i 2007. Årsak trange sko og hardbelastning av tåballen. Gikk over til Slalom og det ble bedre, investerte i gode såler og fikk støvlene blokket flere ganger, men forsatt var det komplett umulig å fullføre en hel dag i støvlene, men det var greit så lenge jeg husket å få føttene ut av støvlene til lunsj og raskt av når dagen var over. I forkant av sesongen i fjor så var jeg så heldig å få i gave et par Surefoot støvler av kona. (hadde sannsynligvis kjøpt selv hvis ikke..:)) - Konklusjon - Jeg har duckfeets og med det støvleutvalget Surefoot har så tok de utgangspunkt i en støvel med 102 mm lest, blokket denne til 108mm og støpte ny innesko.. Måtte ha en justering med ytterligere blokking etter 10 dager på ski, men resten av sesongen kjørte jeg hele dagen og trengte ikke å løsne på spennene en gang. Kjenner heller ikke lengre til skadene i føttene. Har du trøbbel med føttene, få støpt en innesko og få sjekket støvler om lesten passer. Surefoot gjorde tingen for meg, men f.eks Skishoppen i Hemsedal støper også innestøvler og tilpasser de skoene du allerede har. Det kan også være en løsning.

Supersport #172861 13/10/2011 11:02 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tjukken: gå til Surefoot! En støpt støvel vil gi deg "en ny vår". Det er vel anvendte penger. Hvilken str er støvlene dine?

Supersport #172862 14/10/2011 8:34 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bruker str 275, som er akkurat passe. Har hatt støpte støvler tidligere. Utfordringen er å få stive nok støvler, med nok volum ettersom jeg har bred fot og høy vrist. Finnes masse komfortable støvler, men vil ha minimum 120 flex.

Supersport #172863 14/10/2011 11:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Mine er 26,5. Vet ikke om de kan ta dine, men ring og hør. Jeg har også hatt støpte støvler før, og dette er helt! annerledes. Prosessen er raskere, skummet annerledes og resultatet uhyggelig mye bedre. Før i tiden måtte man "kjøre inn" støpte støvler, det trenger du ikke lenger. I forhold til flex trenger du ikke bekymre deg. De kan ihvertfall levere opp til 130 flex. Og så mener jeg at Tecnica sin flex er litt mykere enn f eks Lange, så 120 hos Tecnica kan sammenlignes med 100/110 hos Lange. Og nå har de kommet med enda en "greie", hvor skallet formes først, og så lager de innerstøvel. Dette gjelder kun nye Fischer støvler.