Tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer på støvelsiden.
Sesongen 08/09 gikk jeg til innkjøp av det jeg trodde var et par meget bra støvler, Tecnica Dragon 120. Det ble starten på en laaang runde med forsøk på såletilpasning i sportsbutikk, varmesåler osv. Jeg holdt den sesongen og neste, med mye smerter og numne/døde og kalde tær. Sesongen 10/11 skulle jeg til Alpene på tur, og gikk derfor til Surefoot i Oslo for ikke å få ødelagt den turen også. Jeg hadde på dette tidspunktet begynt å vurdere en annen hobby, noe stillesittende og risikofritt som sjakk f eks....... Vel fremme hos Surefoot kom overraskelse nr 1. "Er ikke sikker på om vi kan levere innerstøvel til Tecnica Dragon 120. Det er dyreste og dårligste støvelen de noensinne har laget....." Etter litt frem og tilbake, viste det seg at akkurat den str (og noen andre) kunne brukes, så jeg fikk da tilpassede såler og innerstøvler.
Glad og fornøyd drar jeg i bakken et par dager senere, kjører en times tid, og blir igjen nummen/død i lilletå på ene foten. Da er det vel over tenkte jeg, og så for meg en fremtid med innehobby.... Men, neida. Jeg dro tilbake til Surefoot og forklarte hvor det ble vondt. Ikke noe problem, var svaret. Vi lager en ny innestøvel til den foten, med noen små tilpasninger, ingen kostnad for deg.. Ny tur i bakken et par dager senere, og hallelulja: ikke antydning til smerter eller nummenhet, og jeg var god og varm på føttene.
Dette kan anbefales til alle som har lignende plager, på Alpeturen gikk jeg med støvlene på i 8 timer, og det var bare velbehag. Trengte nesten ikke bruke varmen i sålene engang.
Takk Surefoot for ypperlig service og et fantastisk resultat. Favoritthobbyen er reddet!