Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Årets Onyx - forandringer?
#172719 06/10/2011 12:33 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!

Ser på backcountry at det kjører halv pris på fjorårets G3 Onyx (http://www.backcountry.com/g3-onyx-binding-w-brakes). Er det noen forskjell på denne ifht årets? (http://www.backcountry.com/g3-onyx-binding) Noen utbedringer?

Re: Årets Onyx - forandringer?
Erik #172720 07/10/2011 11:38 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Svar ønskes!

Erik #172721 08/10/2011 12:51 AM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Eller er de nye dynafit-bindingene radical FT et liksågodt valg for breie "turski" (salomon rocker 2)?

Erik #172722 08/10/2011 7:41 AM
Fersking
Fersking

Etter to sesonger med Onyx er ikke min største bekymring med bindinga at en av tennene i frambindingen knakk av (heldigvis mens jeg gikk), men at hæl-løfteren ikke oppfyller sin funksjon. Eller mer presist, høyden på frambindingen gir for lite vinkel til hæl-løfteren til at jeg får lagt nok trykk på bakskia. Så, når jeg sliter meg oppover, resulterer dette i at jeg mister grepet fysisk såvel som mentalt (det er tungt nok å gå opp fra før) - selv med mohair-feller og i ikke altfor bratt terreng. Dette er svært irriterende og fører til at bindinga fortærer mer energi enn en tyngre alpin-binding som klarer å fordele trykket på skia riktig. Bindinga er etter min mening en stor selvmotsigelse. G3 kunne fikset dette med å skifte ut de nåværende hæl-løfterne med noen som er høyere. Etter å ha vært i kontakt med dem, viser svaret at de ikke skjønner problemstillingen. Fram til at G3 fikser dette, ville jeg i ditt tilfelle vurdert en tyngre alpin-binding eller Dynafit. Selv kommer jeg til å selge mine Onyx-bindinger til noen som ikke har lest dette og gå tilbake til Dynafit. Ja, spesielt nå som den nye Radical FT-bindingen er kommet .. Har ikke testet denne, men min erfaring med Dynafit er at de skjønner slike ski-aktiviteter langt bedre enn G3. Men for all del, hvis du ikke synes ovennevnte moment er viktig så har jeg noen Onyx-bindinger å selge deg for en svært billig penge. Når alt dette er sagt, så har Onyx-bindingen en evne til å absorbere skarpe trykk under kjøring som andre bindinger i dette segmentet ikke har. Noe bra er det altså.

Erik #172723 08/10/2011 9:33 AM
Ringrev
Ringrev

Litt usikker på om jeg forstår deg riktig - er hæl-løfterne for høye eller for lave?

Erik #172724 08/10/2011 10:53 AM
Fersking
Fersking

De er for lave. Men hvis en sammenligner hæl-løfteren på Onyx og på Dynafit, vil en se at forskjellen ikke er så stor. Hvis en derimot sammenligner frambindingen til disse to, vil en se at i Onyx-bindingen så står skoen høyere enn på Dynafit-bindingen. Dette tilsammen gjør at hælen på skoa ikke kommer høyt nok i forhold til skia (utslaget eller vinkelen blir for liten) til at det blir fordelt nok trykk på bakskia i gåmodus oppover.Foruten at dette fører til en sklir lettere bakover når en er i oppreist posisjon og i balanse, så glipper skia spesielt idet en skal ta et nytt steg, dvs. bakfoten glipper idet jeg slipper trykket på denne og skal trekke den framover. At skia glipper akkurat i denne delen av steget er spesielt slitsomt og irriterende, fordi en ikke er i samme balanse som når en er i en mer oppreist posisjon. Når skia raskt glipper bakover idet en skal til å trekke bakfoten fram gjør at man bruker bruker mye krefter på hente inn balansen igjen. Jeg er ikke i så god form at jeg trenger dette problemet for hvert steg i ca. 1000 høydemeter. Istedet får jeg en unaturlig framoverbøyd arbeidsstilling som krever mye energi - jeg ser ut som har gjort i buksa oppover. Dette problemet var så og si fraværende på mine gamle Dynafit TLT Vertical FT12.

Erik #172725 15/10/2011 12:07 AM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hmm, dette var ny info for min del. Flere som har opplevd dette? Hørtes ikke bra ut, trodde onyx var på høyde med dynafit når det gjalds gåfunksjonalitet.Blir anbefalt å kjøpe Onyx for bruk på litt bredere ski pga forspenning og kraftigere konstruksjon, men ble skeptisk etter å ha lest dette..

Fatboy: Hva skal du ha for bindingene? :P

Erik #172726 15/10/2011 10:02 PM
Fersking
Fersking

Gratis, hvis du bor i Tromsø. Men først skal jeg spare opp til en ny binding (i tillegg til et ekstra pudderoppsett m/sko). Litt mer (500?) hvis jeg må sende bindingene. Skal forhøre meg litt om hvordan det er å skru ut og sette nye bindinger på Sidestash som Onyxene nå er montert på. Du får ta mine subjektive kommentarer med en klype, men jeg mener likevel at bindinga suger til å gå opp. Jeg har også stusset over at nesten ingen andre har reagert på de samme tingene jeg raljerer over, men noen synes likevel legge merke til det: http://gear.powdermag.com/bindings/g3-onyx-bindings.htmlJeg mener altså at bindinga er patetisk oppover og meningsløse mtp andre bindinger som finnes på markedet.Når dette er sagt, har Onyxene ikke skuffet under kjøring, verken i bakke eller på topptur (jeg veier 100 kg uten utstyr og kjører på 108mm under midten m/ lange linjer og litt fart å vekslende føre). Tvertimot har jeg trivdes under kjøring med disse. Bare synd at topp-uren for min del utgjør ca 95% slit selv om Onyxene gir finfin kjøring etterpå.Du bør tenke deg om før du begynner å borre i fine ski for å sette disse på. Foruten gode kjøreegenskaper, kommer du i god form (bindingene gir fin ekstra trening opp).

Erik #172727 15/10/2011 10:16 PM
Fersking
Fersking

Her er en som lyger (eller ikke vet bedre):http://www.youtube.com/watch?v=nKJk1NNEzhs

Her er en som snakker sant:http://www.youtube.com/watch?v=SQLqSIPSSyE&feature=related

Vel, som du skjønner har irritasjonen min over bindinga mtp oppover turen (og etter så mange turer med disse) nådd en høyde over 1000 m: Dette er og blir en møkka-binding opp, men fan så fin ned. Jeg hater slike selvmotsigelser. Et ekstra salt i såret er at G3 ikke skjønner det - men alle disse kommentarene får stå for min regning.