Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger toppturjakketips!
#172711 06/10/2011 12:15 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Har tenkt å kjøpe meg ei jakke som skal fungere bra til topptur. Ser for meg å bruke 2500-3000 kr. Er det slik at de jakkene aller helst burde være tynne skalljakker? De er jo veldig kalde?Jg bor nemmelig ett sted hvor temperaturen kan synke nokså lavt om vinteren, og når jeg bruker såppas mye på ei jakke, så vil jeg også ha mulighet til å bruke den om vinteren, men det ser ut til å være et problem jeg ikke får løst. hehe. Har noen tips som muligens dekker mine behov? 

Re: Trenger toppturjakketips!
julieeriksen #172712 06/10/2011 1:27 PM
Entusiast
Entusiast

Du må huske på at når du går topptur så er du stort sett i bevegelse og da trenger man ikke en veldig tykk jakke for å holde varmen. Jeg har selv valgt å gå for Norrøna Lofoten pro shell jakken som er en skalljakke og jeg er godt fornøyd med den. Det som er viktig når man bruker skalljakke er å kle på seg i flere lag under jakka. Superundertøy, fleece osv. slik at man kan regulere temperaturen med å ta av og på plagg.

I den prisklassen du nevner ser jeg at i alle fall Stormberg har flere alternativer.

julieeriksen #172713 06/10/2011 4:48 PM
Ringrev
Ringrev

Som nevnt over blir det varmt når man går. På vårturer og veldig mange av vinterturene går jeg med ull-netting med en sykkel-vindvest over (vindtett i front, åpen bak). Det beste når det er kaldt er nok en softshell-jakke. Har gått noen turermed det, men da gjerne med packlite i sekken - min sh er ikke vindtett nok.... For budsjettet ditt hadde jeg helt klart gått for softshell+en lett skall jakke til sekken....menerat jeg ikke betalte mer enn 1000 for hver av de. Det er også mye bra på salg.

julieeriksen #172714 06/10/2011 6:02 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Fant meg bergans filefjell på salg for 2000! Jeg trur jeg kanskje satse på det, virker bra, men har ikke så veldig peiling da. hehe.

julieeriksen #172715 06/10/2011 9:10 PM
Ringrev
Ringrev

Helt sikkert en veldig bra jakke. Husk bare at ingen jakker puster godt nok når du går opp, så ventiler!

julieeriksen #172716 07/10/2011 8:21 AM
Entusiast
Entusiast

Som skimachine sier så er det viktig å ventilere godt. Jeg ender så og si alltid opp med å gå uten jakke på tur opp med mindre det blåser eller snør veldig.

julieeriksen #172717 14/02/2012 2:40 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har hatt flere jakker. Den klart beste for meg er arcteryx alpha Lt. letteste 3-lags du får. ta gjerne bukse i samme modell, men her er snølåsen litt knapp når du går oppover med klemmene løse. På en Tlt sko som er forholdsvis liten er ikke dette noe problem.

Når det gjelder kulden, så er det alltid greit å ha med en primaloft jakke. Jeg har brukt alpha LT i kombo med verdens mest behagelige jakke, arcteryx atom hoodie (primaloft) ned til minus 26 grader uten å fryse.

julieeriksen #172718 14/02/2012 12:11 PM
Medlem
Medlem

Skalljakke, mellomlag og superundertøy/ull innerst er ofte en vinner. Er det vindstille og behagelig temperatur, ender jeg så og si alltid opp med å gå med kun superundertøy på vei opp. Alt annet blir fort for varmt. Det kan være lurt å kle på seg litt mer 10 minutter før du når toppen slik at du ikke går fra veldig varmt til veldig kaldt på kort tid.

Har på meg Arcteryx Theta AR, Arcteryx Atom LT og superundertøy nedover. Det er ofte mer enn nok.

Regelen er at du skal ha på deg så lite klær at du akkurat ikke begynner å fryse. Med såpass mye aktivitet og selvprodusert varme oppover, er det ikke mye klær du da trenger å ha på kroppen.

Husk også å ta en titt innom bruktmarkedene her på Fri Flyt og på Finn.no. Masse gode skiklær til salgs der fordi folk kjøper feil størrelse.