Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ski for bruk med ntn
#172658 04/10/2011 6:13 PM
HenrikS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!

I vinter tenkte jeg å teste NTN, kjører fra før med alpinbindinger og dynafit. Støvler og binding er i boks, men er som vanlig i tvil på hvilken ski jeg skal gå for. Har tenkt meg en allsidig ski mellom 90-100mm midje, vil ha noe som passer godt til NTN. Har mye erfaring med alpinski og randoski men til ntn har jeg ikke peiling på hva slags egenskaper jeg bør ha på skia. Er rett under 180 høy og veier 80kg netto Disse får jeg gode priser på, og har vurdert: Salomon Sentinel Salomon Lord K2 Hardside (har fra før med alpint) K2 Backup (har fra før med dyna) K2 Sidestash K2 Wayback Black crows Navis

Rossignol s7

Volkl Gotama 07/08 modell Diverse Dynastar

tar også i mot andre forslag

Re: ski for bruk med ntn
HenrikS #172659 05/10/2011 10:07 AM
Entusiast
Entusiast

Ikke tenk så mye på at det er NTN. Ta den skia du liker best og det vil fungere bra. Jeg har hørt mye opp gjennom årene om at du f.eks. ikke bør ha tailrocker på telemarkski, men i min erfaring er dette bare tull (fra å kjøre Rocker2 og Boomerang med NTN).

Ut av de du lister der ville jeg valgt Sidestash om den også skal brukes på toppturer, hvis ikke ville jeg valgt S7. Men det er mine personlige preferanser. (Ha bl.a. BC Corvous nå som er bra, men har funnet ut at jeg like ski med rocker).

HenrikS #172660 05/10/2011 11:04 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis tailrockeren er for stor, kan du risikere og havne en del i "baksetet", med mindre du har en svært fremoverlent og aggressiv kjørestil (hvilket jeg antar at F33d3r muligens har).

Det vil neppe oppleves som feil dersom du velger Hardside eller kanskje først og fremst Sidestash, samt forsåvidt også Navis og S7 super seven. Andre lignende ski som kanskje også bør tas med i vurderingen er Line Influence 105 og/eller Influence 115. Utenom S7 har alle disse tilnærmet flat og stiv bakski

HenrikS #172661 05/10/2011 11:58 AM
Entusiast
Entusiast

Riktig det JLB skriver. Med tailrocker må du være aggressiv da du ikke har en stiv bakski til å hente deg inn med om du havner bakpå. Men dette, er etter min mening, uavhengig om du kjører på telemark eller alpint. Poenget var at du bør velge ski til telemark slik du ville valgt ski til alpint og ikke legge deg for mye opp i alle "mytene" (imho) om at på telemark må du ha slike og slike ski. Jeg tok kun opp det med tailrocker som et eksempel fordi veldig mange sier dette ikke fungerer med telemark. Om du vil ha ski med tailrocker eller ikke burde gå på dine personlige preferanser.

I min mening bør TS bruke sin erfaring med alpin/randoski og velge ski som han alltid ville gjort uten å ta spesielle hensyn til at han skal stå telemark på de.

HenrikS #172662 05/10/2011 2:41 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I min mening bør TS bruke sin erfaring med alpin/randoski og velge ski som han alltid ville gjort uten å ta spesielle hensyn til at han skal stå telemark på de.

Sier meg enig her ja, et viktig moment som bør gis betydelig vurdering ved valg av ski