Har forhørt meg litt mer angående bindinger, og tror ikke jeg skal gå for slike Dynafit. Hørte at de ikke er fullt så stabile?! Tenker også at jeg ikke kjøper meg randonnestøvler med det første, så da passer ihvertfall ikke de bindingene. Har du noe kjennskap til Marker Baron? Jeg har jo Völkl skiene jeg tenkte jeg skulle bruke i bakken..men mulig disse blir byttet ut med de nye:) Jeg skal sjekke ut linkene. Tusen takk 
Ser poenget med at dynafit ikke passer hvis du ikke har rando-sko, men at de ikke er stabile nok er tøv...men en myte som er ganske utbredt. Det er andre ulemper med dynafit, men stabilitet er ikke en av dem. For facts se: http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests/
Du bør også huske på at dette er før skoene blir slitt. Siden dynafit har metall mot bindingen blir det i liten grad mer fleks med dynafit, mens en det vil bli mer fleks i en binding som har kontakt mot en skoens gummis-såle.
Baron er nok langt riktigere binding for deg enn duke. Hvis du prioriterer tur, ville jeg muligens ha sett på fritschi freeride pro. Ikke like stabil som baron, men stabil nok. Fordelen med fritschi er at de ikke iser like lett, og at det er lettere å justere helløfteren. De har har også litt mer naturlig gange. Hvis du hovedsaklig kommer til å bruke bindingene i bakke, er nok baron det riktige valget.
Jeg har gått med duke(som i prinsippet er den samme bindingen som baron) på noen turer. De fungerer helt greit, men er tyngre å gå opp med. De iser lett, og blir slarkete med bruk, men i bakke er de omtrent som et par alpinbindinger med vekter.
Marker tour f10 kan også være aktuelle. De har noen problemer mht holdbarhet, men vil trolig ikke gjelde deg, siden du er lett. http://www.wildsnow.com/6034/marker-f12-f10-review/ Uansett, ta en titt på kommentarene om hva som er tenkt bruksområde for bindingene. "Main thing to remember about all this is Marker has no intention of their binding being the ultimate ski touring rig. Tech bindings are on that throne and in no danger of loosing their rule at this time. Marker bindings such as Duke and Tour are intended to be a crossover binding that skis like an alpine binding and makes necessary compromises to do so. "
For Fritschi Freeride Pro se: http://www.sierradescents.com/reviews/bindings/fritschi/freeride-pro.html
Freeride betyr vel strengt tatt bare "frikjøring". Noen freeridebindinger er bare vanlige alpinbindinger uten gåfunksjon, mens noen har gå funksjon. Typisk har freeride bindiger mer fokus på nedoverturen og drops enn oppover turen...men det er flytende overganger. Dynafit har f.eks. også bindinger som kalles freeride touring bindinger (FT). Onyx markedsføres også som en freeridebinding. Det gjør også marker duke/baron og fritschi freeride pro.
Randonne er franske for tur. I prinsippet er en randonneski alpenes svar på en fjellski: det er ski man går på tur med. Siden turen går i alpene, blir det mye opp og ned. Vekt blir derfor viktig. Typisk vil randonne utstyr ofre litt kjøreegenskaper for turen opp, siden man bruker mye mer tid på det. Dette gjelder i hovedsak skiene og skoene, og ikke bindingene. Sikkerhet ofres på noen bindinger for at de skal bli lette, ved at de f.eks. ikke har horisontal utløsning. Disse bindingene går ofte under betegnelsen "rando race" - disse under 200 gram.
Uansett - både randonne og freeride er litt hypete begreper nå, og benyttes aktivt til markedsføring...så kanskje ikke så viktig å tenke på? Personlig kjører jeg alltid roligere på tur enn ved bakke, siden konsekvensene av en skade er mye større i fjellheimen enn i off-pisten ved bakke.