Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturutstyr??
#172587 28/09/2011 10:04 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg med toppturutstyr. Jeg vurderer sterkt å kjøpe Kästle MX 98 168 cm. Men det jeg lurer på er om de er for "bra" og krevende for meg, i tillegg om det er riktig lengde. Jeg er 165 cm og veier 58ish. Jeg har stått på ski siden jeg var 4-5 år, og har en en del (men ikke en hel masse) erfaring, men har ikke så mye erfaring med toppturer. Jeg kjøpte meg nye Völkl Attiva for 2 år siden og har stått en del med de i pudder. Dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe Kästle skiene, hvilke bindinger anbefales?

Takker for alle råd jeg kan få smile

Re: Toppturutstyr??
Stine Sofie #172588 01/10/2011 9:47 AM
Ringrev
Ringrev

Se http://www.epicski.com/t/98203/2011-mid-fat-ski-reviews-80-100mm-waist-skisHvis du tenker å ha disse som en ren topptur-ski, ville jeg ha valgt dynafit-bindinger hvis du har sko som passer - veldig mye lettere å gå med enn alt annet....og det er ikke vekten som er mest utslagsgivende. Dynafit radical ST eller vertical ST er nok det tryggeste bindingsvalget....men man kan også kjøpe tilsvarende bindinger fra andre - f.eks. plum eller onyx.Det virker på meg som om du ikke har noe å frykte fra skiene - bortsett fra at de kanskje er litt tunge. De er nok laget for større svinger enn völkene dine. Hva slags toppturer er det du ser for deg?

Stine Sofie #172589 01/10/2011 7:25 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for svar. Jeg har ikke skaffet meg noen støvler enda, så det har ikke så mye å si. Jeg har fått tilbud om å kjøpe Marker Duke randonne bindinger, men hørte at disse ikke er så bra. Tunge ja.. Men tror du da at jeg ikke får utnyttet egenskapene til skiene "ordentlig"? Jeg ser ikke for meg de lengste turene med det første, men kanskje senere.. Dersom jeg får dilla på det:) Ellers vil jeg bruke skiene til å kjøre i pudder! laugh

Stine Sofie #172590 01/10/2011 7:26 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Altså kanskje ikke toppturer, men utenfor løypene i skianlegg smile

Stine Sofie #172591 01/10/2011 10:02 PM
Ringrev
Ringrev

Duke er en bra binding til sitt formål - men uansett totalt overkill for deg. Den vil også gjøre hele pakken tyngre. Jeg vil tippe at du ikke trenger din over 7..kanskje 5 eller 6..eller lavere. Da er du i beste fall i det nedre spekteret til duke (går ikke lavere enn 6) (og visst nok fungerer bindinger best i det øvre). Hvis du skal ha marker er tour f10 trolig bindingen for deg - tviler sterkt på at du trenger mer enn din 10 (jeg kjører på din10, men er mellom 80-90kilo,xracer som ikke dropper). Å kjøre med for stramme bindinger er bare dumt, og for jenter ekstra dumt (litt svakere benbygging). Jeg er ukomfortabel med din 10, skulle gjene ha kjørt med lavere, men da løser jeg ut...Problemet med tungt ustyr er at man forblir i skianlegget, fordi man ikke gidder å gå på tur...litt som at langrenn i marka er mye mer gøy med smale ski med god smøring enn med smørefrie fjellski. Men, vekt gir stabilitet så det er ikke helt ille. Stabilitet gir trygghet, men også lite lekenhet. Jeg kan ikke se at disse skiene vil være problematiske for deg - de virker ikke som de mest tungkjørte skiene. Til topptur er de også helt greie (mhp vekt).Hvis du hovedsaklig skal kjøre i bakke, ville jeg sett på marker tour f10, eller diamir eagle. Hvis tur er viktig, og du også ønsker å nyte oppturen, er det ingen vei utenom dynafit-aktige bindinger. Vekten din gjør at du kan velge å vrake i relativt rimelige bindinger.(Jeg må ta forbehold om at jeg ikke har sett deg kjøre, eller prøvd skiene det er snakk om...)

Stine Sofie #172592 06/10/2011 6:36 AM
Entusiast
Entusiast

skal du ha randonnestølvler må du hive deg rundt i en fart... Det er nå veldig bra tilbud på støvler hos www.oslosportslager.nowww.Sportsnett.no og www.sportconrad.com

Sport Conrad som har butikk i Tyskland har en del greie støvler til 299 EUR.Brodern kjøpte støvler derfra i dag, butikken trekkte fra 19% tysk mva automatisk ved betaling, legg på 200 kr i frakt så ligger totalsummen på 276 EUR / 2160,- NOK inkludert frakt.

Leveringstid på ca 1 uke og mva kravet fra den norske stat kommer vel dumpende ned i postkassa etterhvert på ca 3-500 kr. totalpris inkludert norsk mva. blir opp mot 2560,- NOK

Dynafit bindinger hos Sport Conrad ligger ca 500 kr under norske butikkpriser.

Stine Sofie #172593 06/10/2011 6:54 AM
Entusiast
Entusiast

NB!! norsk mva ligger på 25%. Jeg er litt usikker på om mva`en kommer oppå frakt eller den blir trekt i fra på beregningsgrunnlaget, men pytt pytt det utgjør ikke store summen til eller fra likevel.Posten skal og ha ca 100-200,- for Gud-vet-hva???

Stine Sofie #172594 09/10/2011 6:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har forhørt meg litt mer angående bindinger, og tror ikke jeg skal gå for slike Dynafit. Hørte at de ikke er fullt så stabile?! Tenker også at jeg ikke kjøper meg randonnestøvler med det første, så da passer ihvertfall ikke de bindingene. Har du noe kjennskap til Marker Baron? Jeg har jo Völkl skiene jeg tenkte jeg skulle bruke i bakken..men mulig disse blir byttet ut med de nye:) Jeg skal sjekke ut linkene. Tusen takk smile

Stine Sofie #172595 09/10/2011 6:44 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vet noen forskjell på randonne og freeridebinding?

Stine Sofie #172596 09/10/2011 7:11 PM
Entusiast
Entusiast

De fleste freeridebindinger har ikke gåfunksjon. Unntak her er f.eks Marker Duke/Baron.Randonnebindinger er laget for å gå lange turer med, derfor er lavest mulig vekt et poeng, og selvfølgelig gåfunksjon.

Stine Sofie #172597 09/10/2011 9:25 PM
Ringrev
Ringrev

Har forhørt meg litt mer angående bindinger, og tror ikke jeg skal gå for slike Dynafit. Hørte at de ikke er fullt så stabile?! Tenker også at jeg ikke kjøper meg randonnestøvler med det første, så da passer ihvertfall ikke de bindingene. Har du noe kjennskap til Marker Baron? Jeg har jo Völkl skiene jeg tenkte jeg skulle bruke i bakken..men mulig disse blir byttet ut med de nye:) Jeg skal sjekke ut linkene. Tusen takk smile

Ser poenget med at dynafit ikke passer hvis du ikke har rando-sko, men at de ikke er stabile nok er tøv...men en myte som er ganske utbredt.  Det er andre ulemper med dynafit, men stabilitet er ikke en av dem.  For facts se: http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests/

Du bør også huske på at dette er før skoene blir slitt.  Siden dynafit har metall mot bindingen blir det i liten grad mer fleks med dynafit, mens en det vil bli mer fleks i en binding som har kontakt mot en skoens gummis-såle.

Baron er nok langt riktigere binding for deg enn duke.  Hvis du prioriterer tur, ville jeg muligens ha sett på fritschi freeride pro. Ikke like stabil som baron, men stabil nok.  Fordelen med fritschi er at de ikke iser like lett, og at det er lettere å justere helløfteren.  De har har også litt mer naturlig gange.  Hvis du hovedsaklig kommer til å bruke bindingene i bakke, er nok baron det riktige valget.

Jeg har gått med duke(som i prinsippet er den samme bindingen som baron) på noen turer.  De fungerer helt greit, men er tyngre å gå opp med.  De iser lett, og blir slarkete med bruk, men i bakke er de omtrent som et par alpinbindinger med vekter. 

Marker tour f10 kan også være aktuelle.  De har noen problemer mht holdbarhet, men vil trolig ikke gjelde deg, siden du er lett.  http://www.wildsnow.com/6034/marker-f12-f10-review/  Uansett, ta en titt på kommentarene om hva som er tenkt bruksområde for bindingene. "Main thing to remember about all this is Marker has no intention of their binding being the ultimate ski touring rig. Tech bindings are on that throne and in no danger of loosing their rule at this time. Marker bindings such as Duke and Tour are intended to be a crossover binding that skis like an alpine binding and makes necessary compromises to do so. "

For Fritschi Freeride Pro se: http://www.sierradescents.com/reviews/bindings/fritschi/freeride-pro.html

Freeride betyr vel strengt tatt bare "frikjøring".  Noen freeridebindinger er bare vanlige alpinbindinger uten gåfunksjon, mens noen har gå funksjon.  Typisk har freeride bindiger mer fokus på nedoverturen og drops enn oppover turen...men det er flytende overganger.  Dynafit har f.eks. også bindinger som kalles freeride touring bindinger (FT).  Onyx markedsføres også som en freeridebinding.  Det gjør også marker duke/baron og fritschi freeride pro.

Randonne er franske for tur.  I prinsippet er en randonneski alpenes svar på en fjellski: det er ski man går på tur med.  Siden turen går i alpene, blir det mye opp og ned. Vekt blir derfor viktig.  Typisk vil randonne utstyr ofre litt kjøreegenskaper for turen opp, siden man bruker mye mer tid på det.  Dette gjelder i hovedsak skiene og skoene, og ikke bindingene.  Sikkerhet ofres på noen bindinger for at de skal bli lette, ved at de f.eks. ikke har horisontal utløsning. Disse bindingene går ofte under betegnelsen "rando race" - disse under 200 gram.  

Uansett - både randonne og freeride er litt hypete begreper nå, og benyttes aktivt til markedsføring...så kanskje ikke så viktig å tenke på?  Personlig kjører jeg alltid roligere på tur enn ved bakke, siden konsekvensene av en skade er mye større i fjellheimen enn i off-pisten ved bakke.

Stine Sofie #172598 16/10/2011 6:08 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Wow! Takker for svar smile Men noen spørsmål til.. Er det noen anbefalte steder å dra for å få montert bindingene? Og er det samme hvordan feller jeg kjøper?

Stine Sofie #172599 16/10/2011 7:51 PM
Ringrev
Ringrev

Hvis du skal montere dynait ville jeg gått til et "Dynafit Competence Center" - i Oslo Rå sport..og lurer på om ikke sportsnett også er det. I Oppdal er det selvsagt VPG. Grunnen til at jeg sier det er at jeg har fått feilmontert bindinger en del ganger - så det var nippet før jeg startet å gjøre jobben selv...Andre bindinger tror jeg de fleste får til.De fleste feller fungerer, men de har forskjellige egenskaper. Personlig liker jeg mohair feller, da de ofte er lettere å pakke og gir bedre glid. Syntetiske feller holder lenger, har bedre feste og kladder minde om våren. Men, smører man fellene er det ikke noe problem.Personlig liker jeg dynafit feller, men noen sliter med limet på de... Black Diamond sliter jeg med limet til, og synes de har dårlig feste. G3 fungerer gjevnt over bra, men har dårlig glid. På haute route for mange år siden hadde jeg coltec feller med g3 feste - og var den eneste i gruppen uten problemer (pga g3 festet som jeg kunne etterstramme).Men, ja - alt fungerer...bare kjøp noe som passer til skien...dvs brede nok til at du kan kutte til skiens form...eller ferdig-kuttede.

Stine Sofie #172600 02/11/2011 10:03 AM
Fersking
Fersking

Angående feller så kan jeg bare anbefale å se under www.skifeller.no!Håper du får mange gode turer! Jeg begynte først for 3 år siden å gå utenfor løypa smile Og jeg ble helt besatt av å komme opp på toppen nå. Bortover, Oppover, Nedover - BONVenter på snøen wink

Mest lest på FRIFLYT.NO