Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor brede ski for at de skal fungere både i bakken og utenfor løypa?
#172448 13/09/2011 8:51 PM
jdmik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Akkurat nå vurderer jeg disse http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19496

De er 86 mm på midten, kommer de til å være dugende i løssnø også? Hva er "perfekt" bredde for at de skal fungere off- og on-piste?

Hvilke bindinger er det som gjelder? Marker Duke 16? Skal bare ha vanlig alpinbinding.

Re: Hvor brede ski for at de skal fungere både i bakken og utenfor løypa?
jdmik #172449 13/09/2011 10:22 PM
Ringrev
Ringrev

Det spørs er vel svaret. Ikke noe problem å kjøre en 86mm ski i løssnø hvis du har teknikken til det. Jeg har 88mm på mine toppturski, og 87 på all-mountain-skiene...begge fungerer bra i og utenfor bakke. Jeg har gått ned i bredde fra 105mm. Jeg har riktig nok også et par "små-fjellski" på 115mm under foten for lek i flate off-piste uten plass til å få skikkelig fart (og dermed flyt). Samboeren min kjører forsiktig både i og utenfor bakke. Hun har fått ski på 105mm under foten, og elsker de, bortsett fra på is - men det liker hun ikke uansett. Foreldrene mine kjørte lenge off piste med smale ski (70mm), men har nå kjøpt brede 100 og 105mm for å kunne kjøre saktere med flyt. Respons og is-grep er ikke så viktig for de.

jdmik #172450 13/09/2011 10:26 PM
Ringrev
Ringrev

Vedr. duke: ikke noe vits i å kjøpe det hvis du kun skal ha en vanlig alpinbinding. Den er tung og bygger deg unødig høyt opp. Hvis du ikke er usedvanlig tung vil jeg tro at billigste sort holder i masser. Kjører selv med Salomon 912. Hvis du liker marker er det vel jester som er standard alpinbinding.

jdmik #172451 13/09/2011 11:24 PM
jdmik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for fine svar! Tror jeg går for de med 86mm. Blir ingen heftige toppturer for å si det sånn, bare i skogen utenfor løypa tenker jeg.

Skrev feil lengre opp, mente Marker Griffon 13. Har hørt at de skal være bra. Hva er forskjellen på Griffon 13 og Griffon Schizo 13? Jester så jo bra ut også.

EDIT: Hva er forskjellen på tallene? Ser det er Jester 16, 18.

jdmik #172452 14/09/2011 9:15 AM
Ringrev
Ringrev

Tallene sier noe om hvor hardt du kan stille bindingene. Vekt på løper delt på 10 er et greit utgangspunkt. For stramme bindinger ødeleggerr knærne. Jeg veier mellom 80 og 90 har racing bakgrunn, sterke bein og pingle armer og kjører med mellom din 9 og 10. Griffon holder sikkert i masser. Schizo betyr at du enkelt kan flytte bindingen frem og tilbake. Plasseringen av bindingen betyr mye, så det kan være smart. Hvis du skal kjøre switch kan du flytte den frem. Du kan også ha den lengre frem i bakke og langt tilbake i off piste. Jeg pleier å trives med bindingen i anbefalt posisjon, men hadde spart meg for et par skibytter hvis jeg enkelt kunne flytte de. Bakdelen er at det tar tid å lære seg en ski, finne balansepunkt m.m. - det blir vanskeligere dersom du hele tiden flytter bindingen.