Enig i det som nevnes angående softshell vs. proshell. Har ikke mye erfaring med softshell, men finner vel at nuomdagens gore-texjakker/bukser ofte har så mange gode lufte-løsninger at ventilasjons-problematikken ikke har en så avgjørende praktisk betydning ift. softshell-stoffenes bedre pusteegenskaper.
Mine erfaringer på topptur er at g-t jakker fort kan bli for kraftige, spesielt oppover. Samtidig skal en slik jakke gi fullgod beskyttelse mot sur vind og vær, samt tåle den mekaniske slitasjen og fuktigheten (utenfra og innenfra) som topptur og heisbasert kjøring utsetter den for. Jeg har brukt Theta AR ? som er bra, men finner egentlig ut at jeg klarer meg med en litt lettere og mer pakkbar jakke - selv på sure og kalde toppturer i jan/feb. For meg fungerer Alpha Lt mye bedre som én skalljakke til både fjell og bakke. Foruten å gi nok værbeskyttelse på slike dager, har den slitestyrke omtrent på samme nivå som Theta AR, stjeler mindre volum og vekt i sekk, og føles lettere å gå med.
I tillegg til de ovennevnte grunnene for å velge noe a lá Alpha Lt, vurder også å tenke system! Jeg har tenkt slik: Samtidig som at skalljakka skal være romslig nok til at en alminnelig varm fleece går under, skal den ikke være så volumiøs og stor at jeg ikke også greit kan trekke en primaloft-jakke over den på de mest surkalde toppturene - når jeg i tillegg er svett (og ikke ønsker å kle av meg for å kle på meg en fleece). Igjen, en skalljakke a lá Alpha Lt har alle disse egenskapene. Jeg opplever imidlertid sjelden at jeg trenger mer isolasjon enn det en alminnelig kroppsnær og varm fleece gir: Sjekk ut Norrøna Lofoten Warm2 High-loft og Trollveggen Warm2. Hvis jeg likevel skal trekke noe over skalljakka foretrekker jeg primaloft framfor dun: Selv om dun er litt lettere, utveier dette etter min mening ikke slitestyrken og vannbestandigheten som både ytterstoffet og vatteringen på primaloftjakker har til forskjell fra ytterstoffet og vatteringen på dunjakker (- du blir våt både utenfra så vel som innenfra, på topptur som i bakke): Sjekk i så fall ut Norrøna Lofoten Primaloft og Arcteryx Fission SV. Disse fungerer også fint alene som skall- og isolasjonsjakke på de kaldeste dagene i bakken.
Se også til at buksa du velger har gode utluftningsmuligheter og overlapper godt med jakken(e). I kombinasjon med Alpha Lt bruker jeg Theta Alpha Bib.