Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Jakke og bukse til den kommende sesongen
#172309 04/09/2011 11:55 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Trenger tips til jakke og bukse for den kommende sesongen. Skal gå toppturer i nærmiljøet og ellers stå en del i løype og da helst offpiste. Buksen skal ha bukseseler. Har tenkt å bruke litt penger på skikkelig ytterplagg, så er åpen for alle forslag.

På forhånd, takk!

Re: Jakke og bukse til den kommende sesongen
rusleape #172310 07/09/2011 3:38 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

50 visninger og ingen som har noen forslag?

rusleape #172311 07/09/2011 4:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ville kikket på de "store" norske som Norrøna, Bergans og Sweet. Mange funksjonelle plagg.

rusleape #172312 07/09/2011 4:51 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Bør man gå for softshell eller proshell? Fant en test som konkluderte med at Haglöfs Spitz, Arcteryx Theta og Norrøna Lyngen var gode jakker og bukser til topptur. Blir disse for tunge/varme?Har en slags softshell-jakke jeg bruker til fritidsbruk ellers og som jeg har vært fornøyd med siden det er så lett å kle seg godt under hvis det skulle være kaldt. Vil helst ikke bruke samme jakka til fritid og ski pga svettelukt.

rusleape #172313 07/09/2011 4:52 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Kan sikkert bare flytte denne tråden til Topptur-forumet.

rusleape #172314 08/09/2011 1:39 AM
Fersking
Fersking

Om du skal gå topptur så er det heller lite behagelig å gå med softshell. Det blir fort veldig varmt av det! Gå da heller for proshell og varier antall plagg du har under. Er det kalde dager ute så er det bare å gå for teknisk trøye og ulltrøye, er det varmt så holder det med teknisk. Lettere å finne perfekte tempen med proshell. Jeg har selv Arcteryx Theta Sk buksa med bib, og Alpha SV jakken og er ekstremt fornøyd med det! Puster som bare juling og holder ute det som værgudene måtte by på! Slitesterkt, og med flotte justeringsmuligheter som gir jakken en knall passform. Buksen finnes også i både lang og kort modell, så man klarer å få få ganske så perfekt passform der (for min del som er 195 i alle fall). Så jeg kan anbefale det i alle fall. Bruker det både til toppturer, off piste, jaktturer, fisketurer, hverdag, osv.. Hele tiden egentlig! Lykke til på letingen!

rusleape #172315 08/09/2011 7:42 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for den smile

Hvorfor er det raskt ubehagelig å gå i softshell, men ikke i proshell/hardshell?

rusleape #172316 08/09/2011 11:07 PM
Fersking
Fersking

Prøvde å gå i softshelljakke en gang jeg, (riktignok en Bergans variant.... Ikke prøvd Gore tex sin softshell så der skal jeg ikke uttale meg. Kan hende det fungerer kjempebra) ble utrolig fort varmt, og dermed svett, og fukten satte seg i jakken. Ble fort kald når jeg begynte nedkjøringen. Liker derfor bedre å bare ha en vanlig skalljakke siden den ikke gir noe varme. Varmen kommer av lagene med klær man bygger opp under. Lettere å finne rette tempraturen. Men alle er nuh egentlig forskjellig da, noen varmere enn andre, så ytrer bare mine meninger.

rusleape #172317 09/09/2011 9:43 AM
Fersking
Fersking

Enig i det som nevnes angående softshell vs. proshell. Har ikke mye erfaring med softshell, men finner vel at nuomdagens gore-texjakker/bukser ofte har så mange gode lufte-løsninger at ventilasjons-problematikken ikke har en så avgjørende praktisk betydning ift. softshell-stoffenes bedre pusteegenskaper.

Mine erfaringer på topptur er at g-t jakker fort kan bli for kraftige, spesielt oppover. Samtidig skal en slik jakke gi fullgod beskyttelse mot sur vind og vær, samt tåle den mekaniske slitasjen og fuktigheten (utenfra og innenfra) som topptur og heisbasert kjøring utsetter den for. Jeg har brukt Theta AR ? som er bra, men finner egentlig ut at jeg klarer meg med en litt lettere og mer pakkbar jakke - selv på sure og kalde toppturer i jan/feb. For meg fungerer Alpha Lt mye bedre som én skalljakke til både fjell og bakke. Foruten å gi nok værbeskyttelse på slike dager, har den slitestyrke omtrent på samme nivå som Theta AR, stjeler mindre volum og vekt i sekk, og føles lettere å gå med.

I tillegg til de ovennevnte grunnene for å velge noe a lá Alpha Lt, vurder også å tenke system! Jeg har tenkt slik: Samtidig som at skalljakka skal være romslig nok til at en alminnelig varm fleece går under, skal den ikke være så volumiøs og stor at jeg ikke også greit kan trekke en primaloft-jakke over den på de mest surkalde toppturene - når jeg i tillegg er svett (og ikke ønsker å kle av meg for å kle på meg en fleece). Igjen, en skalljakke a lá Alpha Lt har alle disse egenskapene. Jeg opplever imidlertid sjelden at jeg trenger mer isolasjon enn det en alminnelig kroppsnær og varm fleece gir: Sjekk ut Norrøna Lofoten Warm2 High-loft og Trollveggen Warm2. Hvis jeg likevel skal trekke noe over skalljakka foretrekker jeg primaloft framfor dun: Selv om dun er litt lettere, utveier dette etter min mening ikke slitestyrken og vannbestandigheten som både ytterstoffet og vatteringen på primaloftjakker har til forskjell fra ytterstoffet og vatteringen på dunjakker (- du blir våt både utenfra så vel som innenfra, på topptur som i bakke): Sjekk i så fall ut Norrøna Lofoten Primaloft og Arcteryx Fission SV. Disse fungerer også fint alene som skall- og isolasjonsjakke på de kaldeste dagene i bakken.

Se også til at buksa du velger har gode utluftningsmuligheter og overlapper godt med jakken(e). I kombinasjon med Alpha Lt bruker jeg Theta Alpha Bib.

rusleape #172318 09/09/2011 10:13 AM
Fersking
Fersking

Uffda, det er ikke noe som heter Theta Alpha Bib - mente Alpha SV Bib. En liten ting til, pga tynnere ytterstoff tåler dunjakker fall dårligere enn et mer slitesterkt ytterstoff som gode primaloftjakker normalt har. En skijakke som ikke tåler dette er en selvmotsigelse. Grunnen til at dunjakker normalt har et tynnere ytterstoff, er at de skal puste bedre slik at dunet inni ikke skal kollapse av fukt. Fuktoppsamling tåler primaloft bedre uten å miste spensten.

rusleape #172319 16/09/2011 2:30 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Arcteryx blir likevel en smule for dyrt hvis jeg skal ha både jakke og bukse derfra. 10.000,- er litt i villeste laget. Er det noen av dere som har andre tips til jakker for topptur og løype? Kule farger er absolutt ikke et minus. Hvordan er Four Elements Staika f.eks.?

rusleape #172320 24/09/2011 1:25 PM
Medlem
Medlem

Sweet har jo masse råe fargemikser, og er jo veldig comfy, har selv tenkt å kjøpe en ny jakke av sweet..

rusleape #172321 07/11/2011 11:23 PM
Fersking
Fersking

Har brukt Helly Hansen sin Odin serie (bukse, jakke + primaloft-jakka) i 3 sesonger. Kjempefornøyd.

rusleape #172322 07/11/2011 11:24 PM
Fersking
Fersking

Har brukt Helly Hansen sin Odin serie (bukse, jakke + primaloft-jakka) i 3 sesonger. Kjempefornøyd.

rusleape #172323 08/11/2011 12:09 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Trodde denne tråden var død, men jeg kan jo komme med en oppdatering: Vinterklær er kjøpt. Det ble Arc'teryx Theta AR jakke, Arc'teryx Theta SV bukse og Arc'teryx Atom LT jakke. Handla på eBay og fikk alt nytt til ca. 5500,-

Har ikke fått testa klærne noe hardt enda, bare til fritid. Virker som veldig solide klær. Eller, jeg dusja i 5 minutter med jakke og bukse. Helt tørr innenfor og trengte bare riste plaggene og de var også tørre.

Mest lest på FRIFLYT.NO