Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nytt Telemark Utstyr TIl Vintern. No Limits!
#172241 21/08/2011 7:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei Hei å go kveld wink

Sitt hær å leite etter nytt telemarksutstyr.Jeg har selv aldri stått telemark. Har vært alpint de siste 7 år. Men vil påstå æ e ganske ivrig på alpint ålangrenn, ala fjellski. ikke sanne tynne pinna i ferdigpreppa løype:P Men e vældig gira på å prøve telemark.

Men har jo da ingen peiling på utstyr for telemark. har brukt en del tid på å surfe litt etter årets utstyr. men syns d e lite fakta om telemark på nett. Så d kunne vel ikke skade å få litt hjelp hær inne.

Plan e nu værtfall å kjøpe utstyr som e laga før toppturer og pudder. og da selvfølgelig det letteste utstyret som mulig, da d blir mange toppturer. Er veldig gira på å finne utstyret jeg treng. for så å dra ut i europa før å kjøpe å teste det på noe annet en norske destinasjoner.

Trenger jo da full pakke, Ski - Bindinger - sko Og pris? der er d ikke noe spørsmål egentlig. jeg vil ha skikkelig utrstyr. har ikke tenkt til å spare på noe. jeg skal kjøpe utstyret som passer meg.

Takker så mye for alle svar:)

Re: Nytt Telemark Utstyr TIl Vintern. No Limits!
LilleVidar #172242 23/08/2011 12:20 AM
Entusiast
Entusiast

Skal du kjøpe nytt er det vanskelig å komme utenom å anbefale ntn bindinger og sko. Foreløpig er det bare en versjon av bindinga så vanskelig å spare vekt der, men scarpa tx er så vidt jeg vet de letteste ntn skoa og er fine på topptur (hvis de passer foten din). Selv har jeg hatt garmont prophet et par sesonger nå, de passer mine bein bedre enn scarpa ntn.

Pudder pluss lett er jo litt motstridene krav, k2 coomback er mye brukt på topptur i norge og er lett å finne til hyggelig pris, ellers lager voile lette ski i forhold til bredden, og så har du mer dyre og eksotiske merker som dps.

Ellers så er det ingenting som heter telemarkski lenger. Ei god ski til alpint er ei god ski til telemark hvis du kan å kjøre. Fullrocker krever kanskje litt tilpassing av teknikken, mens de fleste som har kjørt noen år telemark liker seg godt på ei ski med tiprocker og tradisjonell baktupp/tail.

Selv kjøpte jeg ei k2 wayback på vårsalg som jeg gikk en del toppturer med i vår, veldig lett og lettkjørt ski som funka fint som telemarkski på vårslush, men ei ski med 88mm på midten regnes vel knapt som ei pudderski lenger. På topptur på vintern der det er sjangs for mjuk snø går jeg på ski mellom 100 til 110mm på midten.

LilleVidar #172243 23/08/2011 7:46 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tenkte på å kjøpe volkl si gotama ski med 22 design axl bindingene. men va vanskeli å finne ut kor tunge gotama var. men det jeg fant var jo gotama på hele 4.6 kilo. mot k2 coomback på 1,8kg men om det er for begge eller bare en ski er jeg usikker på.

Men er jo veldig gira på de ntn bindigene til rottefella. da jeg har veldig lyst på scarpa tx.

LilleVidar #172244 23/08/2011 11:42 PM
Entusiast
Entusiast

4,6 kg er for paret, 1,8 kg er for bare 1 stk ski.

LilleVidar #172245 23/08/2011 11:47 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Okai, takk. Muli di blir en smule tung kansje.

Lurer på å kasje prøve voile charger med rottefella ntn?

LilleVidar #172246 24/08/2011 1:28 AM
Medlem
Medlem

Jeg anbefaller NTN på det varmeste, men er blitt litt fanboy :), også har jeg ikke noe erfaring med de lettere alternativene man gjerne velger hvis vekt er viktig.

Legg merke til at det er ny versjon av NTN for denne sesongen (versjon 2.3 eller 3.0?) som er lakkert svart i stedet for orange. Rottefella skal ha gjort noen grep for å gjøre bindingen mer solid, bl.a med sterkere type aluminium, så jeg tror jeg ville prøvd å få tak i den utgaven hvis jeg skulle kjøpt nå.

Se forøvrig en ganske fersk omtale av NTN her:http://www.earnyourturns.com/3973/review-rottefellas-ntn-freeride/

Og litt sammenligninger mellom NTN og 75mm her:http://www.newtelemarkguide.com/wiki/NTN_Pros_and_Cons

Lykke til!