Skal du kjøpe nytt er det vanskelig å komme utenom å anbefale ntn bindinger og sko. Foreløpig er det bare en versjon av bindinga så vanskelig å spare vekt der, men scarpa tx er så vidt jeg vet de letteste ntn skoa og er fine på topptur (hvis de passer foten din). Selv har jeg hatt garmont prophet et par sesonger nå, de passer mine bein bedre enn scarpa ntn.
Pudder pluss lett er jo litt motstridene krav, k2 coomback er mye brukt på topptur i norge og er lett å finne til hyggelig pris, ellers lager voile lette ski i forhold til bredden, og så har du mer dyre og eksotiske merker som dps.
Ellers så er det ingenting som heter telemarkski lenger. Ei god ski til alpint er ei god ski til telemark hvis du kan å kjøre. Fullrocker krever kanskje litt tilpassing av teknikken, mens de fleste som har kjørt noen år telemark liker seg godt på ei ski med tiprocker og tradisjonell baktupp/tail.
Selv kjøpte jeg ei k2 wayback på vårsalg som jeg gikk en del toppturer med i vår, veldig lett og lettkjørt ski som funka fint som telemarkski på vårslush, men ei ski med 88mm på midten regnes vel knapt som ei pudderski lenger. På topptur på vintern der det er sjangs for mjuk snø går jeg på ski mellom 100 til 110mm på midten.