Jada,det var hardt - særlig når jeg tok det andre kneet 1 år etterpå... men det nytter ikke sette seg ned å syns synd på seg selv, for da går det ingen vei. Skjønner du har samme innstilling!
Når jeg ødela meg første gangen, trente jeg mye styrke uten korsbånd, ja - samtidig som jeg gikk på idrettslinjen og var med på all mulig sport der. Merket først at noe var meget galt, da en mann jeg trente med spørte om jeg syns det var tungt å løfte med 50 kg i knebøy.. noe som jeg pleide å løfte 10 reps*4 sett med. Grunnen til at han spørte om dette var at høyre foten min(den jeg ikke hadde korsbånd på, skle innøver når jeg gikk ned mot 90 graders vinkel.) Ganske rart, for jeg merket ikke noe til det selv. (klarte nok å holde det stabilt pga. resten av musklaturen min var nokså sterk)
Kamper spilte jo også, og cuper ned til barcelona var jeg og med på.. noen kamper gikk det bra, andre ikke..
Det hørres ut som du trener veldig bra, og det var synd det med operasjonen. Forstår utrolig godt hvor frustrerende dette kan være.. Uansett, mye trening før operasjon er ikke alltid så nødvendig. Trening er bra, ikke missforstå, men du må føle og se på deg selv hva du klarer. Ikke press mer enn nødvendig(selv om viljen er der)- det kan gjøre vondt verre - særlig i kontaktsporter. Snowboard er bedre da, og nå er jo vintersessongen i gang!
Om du er godt gjennomtrent til en operasjon, er det i og for seg veldig bra.. men en vanelig prosedyre under rekontruksjon av korsbånd er å kutte av en sene på bakside/innside av låret for å laget et nytt korsbånd. Etter operasjon går du med krykker et par uker, og etterhvert litt mer bevegelse.. Uansett,dette fører til at du minster nesten all den muskelmassen du evt har trent opp.
Godt at du er flink med fysioterapaut allerede, dette fikser du!:)