Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av bindinger
#172115 03/08/2011 11:58 PM
Birtebi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei alle i hopan!Jeg har tenkt å bestille meg nye ski og bindinger. Skiene jeg tenkte å kjøpe er 2012 utgaven av Line Skis Celebrity 100: http://www.evo.com/skis/line-celebrity-100-womens.aspxJeg vil påstå jeg er en god og erfaren skikjører, men er litt ny innenfor toppturer. (Jeg kommer i fra Narvik, og har derfor til dels erfaring i løssnø og pudder)

Det jeg trenger hjelp til er valg av bindinger. Jeg vet ikke så veldig mye om hva jeg bør velge imellom, men har fått litt tips om at marker er gode bindinger. Spesielt siden jeg ikke er interessert i å kjøpe nye sko ennå, og så vidt jeg forstod det, så er dynafit et litt mer komplisert og dyrere valg. (?)Det jeg ønsker meg er et par gode toppturbindinger som passer til skiene mine, og som tåler heftig kjøring!:) ....vekten ligger på 55kg og jeg er 155cm hvis dette vil ha noe å si.

Tips anyone?

hilsen Birte

Re: Valg av bindinger
Birtebi #172116 04/08/2011 8:37 PM
Fersking
Fersking

Marker griffon kan gå, men de kan veldig lett bli ødelagt(generelt marker bindinger) syns jeg da etter alle ryktene jeg har hørt, men ellers er de veldig gode å ha de er veldig lette, stabile og er brede som gjør at det blir enklere å svinge. Hvis ikke det passer deg kan du kan du velge Marker squire som er for lavere vektklasser. 

Birtebi #172117 05/08/2011 12:39 AM
Birtebi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

hvilke andre merker vil du anbefale i stedet for, hvis det er slik at marker har lett for å bli ødelagte?:)

Birtebi #172118 05/08/2011 5:26 AM
Fersking
Fersking

Siden du skal kjøre pudder så er marker griffon veldig gode på pudder ihvertfall for brede ski, men tror de vil vare siden du kommer til å kjøre pudder og ikke trikse så mye. Har bare hørt at griffon har mista feste på bindingene men de jeg har hørt det fra er park kjørere og de tar sikkelig av. jeg anbelfaler marker griffon.

Altså de kan bli lettere ødelagt når man kjører park, men tror ikke det vil skje når du kjører pudder.

Birtebi #172119 05/08/2011 8:43 PM
Entusiast
Entusiast

Griffon og Squire er IKKE toppturbindinger!

Du skal ha Marker Baron eller Marker Tour F10 eller F12. Baron er mer en alpinbinding med gåfunksjon, mens Tour er mye lettere og derfor også mer å regne som en randobinding.

Baron har en fjær som går til 13 (evt 12 om den er eldre), mens Tour har, som i navnet, fjær til 10 og 12. Tror du fint kan bruke 10, så sparer du vekt. Du skal ha str. small.

Birtebi #172120 06/08/2011 12:10 PM
Fersking
Fersking

åhja tppturbindinger! trudde hu skulle ha pudderski bindinger. my fault

Birtebi #172121 07/08/2011 11:26 PM
Medlem
Medlem

Mye fjas i denne tråden...

Det du må bestemme det for er om du ønsker en alpinbinding med gåfunksjon, eller en topptur binding.Jeg vil påstå Marker sin serie (fra Tour til Duke) er alpinbindinger med gåfunksjon, mens Dynafit er topptur binding.

Du kan gå toppturer med begge, og kjører flotte svinger ned med begge, men de vil gi totalt forskjellige opplevelser.Jeg kan snakke av min erfaring: Gotama med Tour F12. Har gått noen toppturer og det er tungt, men nedkjøringen er himmelsk. Bindingen virker veldig god og stabil, har ikke hatt noe uforutsette utløsninger eller lignende.

Ikke kjøp Baron. Utgått modell, tung og gir ingen fordeler over Tour serien. Som Bærnt sier klarer du deg fint med F10 og small.Husk som det alltid blir sagt: 80% av følelsen på ski ligger i gode sko. Så ikke nedprioriter sko dersom du har noen gamle nå :) 

BluPark: topptur bindinger og pudderbindinger er ikke mutually exclusive smile

Birtebi #172122 07/08/2011 11:53 PM
Birtebi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det at jeg ikke velger sko i år, er vel først og fremst med tanke på økonomien:) Hvilken prisklasse bør prioriteres på sko, og hvilke sko kan anbefales da?De jeg har fra før er helt grei foreløpig, selv om jeg merker de ikke er så gode å gå i.. Og et annet dumt spørsmål:hva er egentlig forskjellen på alpinbindinger med gåfunksjon og toppturbindinger?er det slik at alpinbindingene er mye tyngre og mer stabile, og toppturbindinene er lette og litt mindre slitesterk?

Birtebi #172123 08/08/2011 9:58 AM
Ringrev
Ringrev

Den beste toppturbindingen er uten tvil dynafit IMHO, men de krever at du har sko med dynafit-inserts. Det gjør også de andre toppturbindingene som er laget etter samme prinsipp: plum, onyx f.fl.

Regner med at skoene du har nå er alpinsko.  I så fall må du velge en binding som takler det.  Fritcshi freeride gjør det. Det gjør også marker duke og marker baron.  Jeg hadde valgt fritschi freeride fremfor duke.  (har hatt to par duke bindinger, og må si at de føles som bly på beina...og jeg veier 85kilo).

Marker Tour passer vel også, men alle jeg kjenner som har den og har gått en del på tur har fått problemer allerede etter en sessong....så jeg vet ikke om jeg vil anbefale den, men siden du er lett kan det tenkes at den er mer enn bra nok.

Hadde jeg prioritert, så hadde jeg valgt prioritert sko og binding forran ski. 2010-2011 modeller av dynafit bindinger (Dynafit Vertical ST) bør du kunne få billig i og med at bindingen endres ganske mye til neste år.  Hvis du ikke klarer å prute deg til en god pris i Norge hadde jeg kjøpt på nettet.

Samboeren min er fonøyd med disse (finnes bedre sko, men de er absolutt bra):

http://www.telemark-pyrenees.com/en/dynafitzzero4pxtfwomens1011-p-7296.html

http://www.telemark-pyrenees.com/en/dynafittltverticalst1011-p-6594.html

Hvis du holder på at du kun skal ha binding har du fritschi her:

http://www.telemark-pyrenees.com/en/fritschidiamirfreeridepro1011-p-10974.html

Jeg pleier forøvrig å kjøpe utstyret i Norge...mest fordi jeg vil støtte gode lokal-butikker.  Hvis butikken ikke prøver, så gidder jeg heller ikke kjøpe i Norge.

Birtebi #172124 09/08/2011 4:57 PM
Birtebi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

vil du påstå at Fritcshi Diamir Pro er bedre enn Marker Tour bindingene? smile

Birtebi #172125 09/08/2011 9:53 PM
Ringrev
Ringrev

Tour bindingen har hatt utfordringer med at tå-stykket har røket, videre så må man ta bindingen av for å skifte mellom gå- og ski-mode.  Vet ikke hvor lett tour iser, men is på skinnen var et problem på mine dukes - jeg vil tro at det også gjelder tour. Marker-bindingene har typsik vært litt mer stabile i kjøre-mode...uten at det er det helt store argumentet.

Fritschi bindingene er på den annen side kanskje litt for lette å skifte mellom ski og gå-mode, og tidligere var det litt problem med at helløfteren/låseren røk.

Med din vekt kan du nok anta at bindingen vil holde uansett, og hva som er best er litt opp til hva du prioriterer.  Til hovedsaklig bakkekjøring er nok markerbindingene å foretrekke.  Til tur ville jeg ha valgt freeride pro - dersom jeg ikke kunne velge dynafit eller onyx.

Har du vurdert å kjøpe en brukt sko med dynafitfeste?  Bytter du innersko blir den så god som ny.

Birtebi #172126 09/08/2011 10:02 PM
Ringrev
Ringrev

Det at jeg ikke velger sko i år, er vel først og fremst med tanke på økonomien:) Hvilken prisklasse bør prioriteres på sko, og hvilke sko kan anbefales da?De jeg har fra før er helt grei foreløpig, selv om jeg merker de ikke er så gode å gå i.. Og et annet dumt spørsmål:hva er egentlig forskjellen på alpinbindinger med gåfunksjon og toppturbindinger?er det slik at alpinbindingene er mye tyngre og mer stabile, og toppturbindinene er lette og litt mindre slitesterk?

Sko er veldig individuelt, men de har utrolig mye å si.  Har sverget til 4-spenners sko, og droppet en liten periode dynafit fordi det ikke fantes gode nok sko med dynafit-feste (lenge siden).  I fjor kjøpte jeg Dynafit TLT5 performance, med bare to spenner.  Den skoen har totalt revolusjonert mitt syn på hvordan en topptur-sko bør være.  Tror nok ikke at du trenger performance-utgaven (basert på vekten din), men det er mulig jeg tar feil.  Det som er utrolig med tlt5 er ekstremt gode oppoveregenskaper, kombinert med nedoveregenskaper på høyde med, eller litt bedre enn, den firespennede skoen dynafit zzero 4c. (TLT5 kan forresten kun brukes med dynafit-type bindinger)

Jeg har føtter som passer perfekt til dynafit...for deg kan et annet merke være riktig.   Scarpa Gea har fått god kritikk. 

Birtebi #172127 09/08/2011 11:35 PM
Birtebi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tour bindingen har hatt utfordringer med at tå-stykket har røket, videre så må man ta bindingen av for å skifte mellom gå- og ski-mode.  Vet ikke hvor lett tour iser, men is på skinnen var et problem på mine dukes - jeg vil tro at det også gjelder tour. Marker-bindingene har typsik vært litt mer stabile i kjøre-mode...uten at det er det helt store argumentet.

Fritschi bindingene er på den annen side kanskje litt for lette å skifte mellom ski og gå-mode, og tidligere var det litt problem med at helløfteren/låseren røk.

Med din vekt kan du nok anta at bindingen vil holde uansett, og hva som er best er litt opp til hva du prioriterer.  Til hovedsaklig bakkekjøring er nok markerbindingene å foretrekke.  Til tur ville jeg ha valgt freeride pro - dersom jeg ikke kunne velge dynafit eller onyx.

Har du vurdert å kjøpe en brukt sko med dynafitfeste?  Bytter du innersko blir den så god som ny.

ja problemet er vel å finne en sko som passer. det vet du jo ikke før du har prøvd de :pså da må jeg vel nesten gå på en forretning å høre!

Mest lest på FRIFLYT.NO