Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
jibbetøvvel vs gammel racingstøvel
#171946 14/05/2011 9:09 PM
baste Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

jeg kjører med lange racingstøvel fra nitti tallet. (fast vinklet fremfor) de er ganske tunge. grunnen til at jeg bruker disse skoene er at jeg fikk dem(gratis), de er gule=kule og jeg får ikke vondt i foten av disse skoene.

hva blir bedre med jibbestøvler egentlig?

Re: jibbetøvvel vs gammel racingstøvel
baste #171947 14/05/2011 11:16 PM
Fersking
Fersking

Sannsynligvis er det veldig høy flex på racingskoene. Dette vil da si at de kan være stivere en noen typer jibbestøvler. Men jibbestøvler gjenerelt vil nok være bedre dempet smile

baste #171948 14/05/2011 11:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Støvler er smak og behag! prøv å låne jibbe støvler av noen kompiser og se om du liker forskjellen:)

baste #171949 15/05/2011 9:17 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat mr hagen:Støvler er smak og behag! prøv å låne jibbe støvler av noen kompiser og se om du liker forskjellen:)

det burde du ikke gjøre, ivertfall ikke hvis den er innkjørt. du vil ødelegge for eieren av skoen, det som han har gjort for å forme den etter foten vil du ødelegge.

Gamle racing støvler
baste #171950 15/05/2011 9:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dersom du er fornøyd med de du har så er jo det bra, for det kan være vanskelig å finne støvler som passer godt. Den største forskjellen mellom de du har og en moderne jibbesko vil være fleks og demping, og dermed og komfort. Når du feks lander etter et stort hopp så kan det bli stor belastning på framsiden av leggen dersom flexen i støvlene er for stiv. Nå vet jeg ikke hva slags nivå du ligger på, men etter mange store hopp, railing osv så kan en stiv støvel medføre slitasjeskader og annet ubehag.

baste #171951 15/05/2011 7:07 PM
baste Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Sitat Da Fastest:Dersom du er fornøyd med de du har så er jo det bra, for det kan være vanskelig å finne støvler som passer godt. Den største forskjellen mellom de du har og en moderne jibbesko vil være fleks og demping, og dermed og komfort. Når du feks lander etter et stort hopp så kan det bli stor belastning på framsiden av leggen dersom flexen i støvlene er for stiv. Nå vet jeg ikke hva slags nivå du ligger på, men etter mange store hopp, railing osv så kan en stiv støvel medføre slitasjeskader og annet ubehag.

får ikke noe vondt av disse skoene, men de er fremoverbøyd. jeg har tatt dem maks frem, men de er ikke 90grader opp slik som jibbestøvler. gjør det noe om de er fremoverbøyd egenlig?

baste #171952 15/05/2011 9:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som sagt, dersom du er fornøyd så er jo det viktigst. Racingstøvler er framover vinklet, for å gi en riktig posisjon over skien med tanke på kantgrep osv (det skal være raskt og agressivt). En jibbe støvel er rettere i skaftet, pga at det skal medføre at skikjører står på en måte som gjøre det enklere å hoppe, spinne, raile osv. Vil tro at om du fikk teste et par jibbe støvler, så vil posisjonen som støvlen gir føles riktigere med tanke på jibbing. Racing ski og jibbe ski har ulike egenskaper og bruksområder, og støvlene er tilsvarende tilpasset dette. Sikkert mulig å få tak i jibbestøvler til en hyggelig pris på denne tiden av året dersom du er interessert. Lykke til!

baste #171953 18/05/2011 2:46 PM
Entusiast
Entusiast

hovedforskjellen er som sagt at jibbestøvler er vinklet 90 grader (ca) for at det skal bli bedre og hoppe, raile, spinne osv. de har også mindre flex som gjør at de e mykere, og at de har demping i helen.

i sommer kulet jeg på et ganske stort hopp noe som resulterte i krykker i nesten 3 uker, hadde jeg ikke hatt jibbesko ville jeg ha brukket helen og kansje brukket foten.

vil anbefale og kjøpe jibbesko, men om du er fornøyd med de skoene du har nå er det ikke vits i å bruke penger på det