Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kneskade
#171710 17/02/2009 8:33 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skadet kneet i fotballkamp (selvfølgelig) for 5 1/2 mnd siden, ble konstatert en vridning og strekt leddbånd, men at skaden skulle gå over av seg selv etter et par uker hvile. Fant senere ut på MR at det var et lite brudd på utsiden av tibia-benet, men det er nå grodd. Nå, måneder etter at legen mente det skulle være bra er det fortsatt smerter, hovedsaklig utsiden av høyre kne, men og baksiden.

Noen som har hatt erfaringer med og/eller lignende skade(r)? Kan det være menisken tro?Blir glad for all tilbakemelding og respons!:)

å jada
Grønningen #171711 17/02/2009 2:51 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vred kneet i en landing på en bigjump for to uker siden. Diagnosen ble enten strekt eller avrevet leddbånd (venter på mr - resultat). Et strekt leddbånd vil gro av seg selv, sånn ca 6 uker skal det ta. Er det avrevet må det helst opereres og sys sammen.

Om det ikke kom fram på MR at menisken er skadet så er den sikkert ikke det heller. Smerter på utsiden av kneet tyder på at det kan være leddbåndene som ikke har det helt bra.

Beste er nok å dra til spesialistleger, ortopeder o.l. som vet mer enn oss synsere på dette forumet..

Var en liten nedtur å se dette innlegget siden jeg har et stort håp om å kjøre ski i påska. 5 1/2 mnd var lenge synes jeg :cool

God bedring! Og oppdater gjerne hvordan det går smile

Re: Kneskade
Grønningen #171712 17/02/2009 5:02 PM
Ivrig
Ivrig

har ikke mye å bidra med men vil nevne følgende:

Min sønn fikk også, for snart et år siden, et lite brudd på utsiden av tibia-benet. Dette ble oppdaget litt sent og førte til at det grodde litt skjevt, dvs med litt høydeforskjell. Dette ser nå ut til ikke å hemme ham.

Vil, som "Che", anbefale at du oppsøker spesialist.

takk
Grønningen #171713 17/02/2009 10:33 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for tilbakemeldinger:)oppsøker nok spesialist ja.

Håper du får kjørt ski i påska da!:D

Menisk og korsbånd.
Grønningen #171714 18/02/2009 2:11 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hey.Var utsatt for et flyvetur med masse flips i Varingskollen for 3 uker siden.Jeg fikk først beskjed om at dette ikke var noen skade og fikk beskjed om å gå på det så mye som mulig. Neon dager senere var jeg på kontroll på Legevakten og Ortopedisk avd. De ville opperere med en gang uten MR og mente det var Menisken som hadde forsøvet seg og evnt stor skade på Korsbåndet (delvis røket). Følelsen er ikke veldig mye smerter men beine føles ut som det ikke kan strekkes ut skikkelig og føles veldig stivt hele tiden. Bestemte selv at jeg skulle ta MR av egen lomme og fikk time på dagen.Fikk et nyttig tips at Capio Røntgen (heter nå UNILAB) er det firma som nå eneste i Oslo med gode nok maskiner til å gi klare bilder.Pris 1888kr med dvd;)

Venter nå på mere svar her hjemme, men skisensongen er nok fucked.Anbefaller at du betaler MR selv da det offentlige har 4-5uker ventetid på samme sted.

Christoffer.

Grønningen #171715 18/02/2009 3:46 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat jccracing:Bestemte selv at jeg skulle ta MR av egen lomme og fikk time på dagen.Fikk et nyttig tips at Capio Røntgen (heter nå UNILAB) er det firma som nå eneste i Oslo med gode nok maskiner til å gi klare bilder.Pris 1888kr med dvd;)Venter nå på mere svar her hjemme, men skisensongen er nok fucked.Anbefaller at du betaler MR selv da det offentlige har 4-5uker ventetid på samme sted.Christoffer.

Hvor lang tid tar det før du får resultat av MR når du betaler selv? Hvis du får legen til å pushe kan du komme inn ganske fort på MR hos det offentlige også. Men når det gjelder korsbånd er det ikke så akkutt fordi man må helst vente til man har full bevegelighet før man kan operere så da kan det ta tid med MR.

Grønningen #171716 18/02/2009 9:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gjorde akurat det samme for 2 uker siden på UNILAB. Hele menisken min var ødelagt og jeg måtte operere bort hele skiten. Man kunne få resultatene/bildene dagen etter (sendt til fastlegen hvis jeg ikke husker feil)...

Jeg kan ikke stå på 8 uker frown Men operasjonen gikk greit og nå går jeg som vanlig igjen laugh

Mulig leddbåndskade på begge knær!
Grønningen #171717 20/02/2009 7:13 PM
Entusiast
Entusiast

Har nå skade, sannsynlighvis leddbåndskade på begge knær. Var hos legen i dag og bestillte time på MR-røntgen på begge knærne. Skulle få time i midten eller i løpet av mars. Var såkalt fritt sykehusvalg, slik at jeg kunne velge røntgen der det var kortest ventetid og det var veldig lang kø på buskerud sykehus.... Får røntgen i tønsberg.

Koster ca ett par hundre kr tror jeg.Kunne få røntgen før midten av mars sa legen... Opp til meg. :-DEr spent på hva dem finner ut!

Vridning i kneet
Grønningen #171718 21/02/2009 10:33 AM
Fersking
Fersking

Jeg fikk en vridning i kneet da jeg sto på ski for et år siden. Fikk beskjed om at det ville gå fint, men går fortsatt med smerter. Et halvt år etter skaden fikk jeg MR, som ikke ga noe klart svar. Har vært hos fysioterapaut, hjalp en periode, går nå til kiropraktor. Føler nå at jeg er på bedringens vei.:grin Anbefaler å gå til kiropraktoer, ingen av legene jeg besøkte kunne si helt klart om kneet var ute av posisjon eller ikke.

Grønningen #171719 21/02/2009 4:33 PM
fwa Offline
Fersking
Fersking

Har kiropraktor fortalt deg at kneet er ute av posisjon?

De fleste kneskader tar lenger tid en man tror. 1 år er ikke abnormalt.

Finnes desverre ingen snarveier.

Riktig diagnose er viktig. Bare MR er ikke nok for riktig/ akkurat diagnose og medfølgend behandlingsplan.

Grønningen #171720 24/06/2009 11:41 PM
Fersking
Fersking

Eg har og skada kneet mitt.. Skada det då eg landa skeivt på trampoline for ei stund sidan. Det som er litt rart med kneet mitt, er at eg kan gå på det heilt normalt, og springe på det og alt.. men når det får ein spesiell bevegelse innover (kalvbeint stilling) , kjenner eg eit slags knekk, og får ganske vondt, og kan plutselig ikkje stå skikkelig på foten. Vrir eg kneet på ein litt annleis måte , kjennes det ut som at alt er som det skal igjen, og eg kan stå på foten og bruke den normalt igjen.

Har ikkje hatt tid til å skaffe time på MR i det siste, pga eksamenstider på skulen, og eg bur ganske langt ifrå nermaste sjukehus som har MR, men eg skal få bestilt time på haukeland i neste veke.. Har min eigen lille mistanke om at det er ein beinsplint som nokon gongar kjem i vegen og skapar trøbbel.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå