Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ekstremsport?
#171694 23/01/2009 10:12 PM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Jeg har et anstrengt forhold til bruken av betegnelsen "ekstremsport" da jeg synes det har gått inflasjon i denne betegnelsen. Dette er et uttrykk som er mye benyttet i samband med det som foregår på friflyt.no.

Spørsmålet mitt er ikke akkuratt av de viktigste, men hva synes dere bør betegnes som ekstremsport?

Mulig feil kategori og subkategori.

Re: Ekstremsport?
Animal #171695 24/01/2009 1:02 AM
Fersking
Fersking

Jeg tror mange definerer ekstremsport som sport som foregår utendørs, er utradisjonelle (i forhold til langrenn, fotball osv)og hvor det er en "høy" risikofaktor eller faremoment. Frikjøring regnes jo av mange som ekstremsport, men det er vel egentlig ikke så veldig farlig om man vet hva man driver med og har med det riktige utstyret. Det er kanskje det som karakteriserer alle sport, man tar de forhåndsreglene man synes er nødvendige for at det skal bli tryggest mulig, i fotball bruker man leggskinner og når man kjører på ski ned en fjellside har man med man skredsøker, søkestang og spade. Det er vel få som har et videre stort behov for å bli tatt av skred? Jeg liker heller ikke ekstremsport stempelet, for de aller fleste aktivitetene som drives her på FF er jo både trygge og egentlig ganske tradisjonelle. For meg virker det å klatre opp en fjellvegg med tau og sikrer mye tryggere en de "tradisjonelle" turgåerne som sitter usikret og dingler med beina over kanten på veggen jeg klatrer opp. Det virker mer og mer som om all sport som ikke er så veldig organisert eller etablert blir bare kastet i haugen "ekstremsport" uten at de fleste egentlig vet så veldig mye om det.

Poenget mitt er vel at få ting faktisk er ekstremsport, det er bare å bruke riktig utstyr og vite hva du gjør så blir det meste rimelig trygt.

Animal #171696 24/01/2009 11:44 AM
Fersking
Fersking

Du har helt rett Animal, spørsmålet er ikke blant de viktigste, men det betyr jo ikke at det er uinteressant.

Personlig gir jeg mer eller mindre fan i hva folk kaller det, så lenge jeg vet med meg selv at jeg har noenlunde kontroll på det jeg driver med. Det som irriterer mest er at forsikringsselskapene, de jævla gribbene, har blitt utsatt for samme inflasjonen.

Her er ett utdrag fra en fiktiv, men likefullt reell, samtale mellom skikjører beinklar for ferie og forsikringsselskap:

S: Hallois, skulle hatt en reiseforsikring jeg.F:Skal vi se, hvor skal du?S: Alpene, to uker på ski.F: Cool, ser du for deg at du skal ut av løypa da eller? Såkallt offpist...S: Jo altså, om føret tillater det så er jo det å foretrekke.F: Ja da blir forsikringen dyrere serru.S: Jeg skal jo ikkje avgårde på langtur ellerno, bare typisk rett ved siden av traseen og mellom traseer og slikt. Aldri ut av anleggets område som sådan.F: Ja men det er jo ekstremsport det gutten min.S:Jeg er faen ikke gutten din! Hva hadde du kallt det om jeg hadde tatt avgårde opp på Mount Blanc og at eneste måten å nå meg på var med heilkopter?F: Ekstremsport, er du ikke oppdatert eller?S: Brenn, men gi meg driten. Reiser imorgen.

Dere tar poenget, forhåpentligvis.Inflasjonen av ordet er ett faktum, og dette er det som irriterer meg mest med det hele.

Animal #171697 24/01/2009 7:12 PM
Fersking
Fersking

På et møte på Studentersamfundet i Trondheim i fjor høst definerte Stein P. Aasheim ekstremsport omtrent slik:a) Det må gjøres frivillig.b) Det må være en høy risiko ved det.c) Man må være sikker på at det vil gå bra, selv om man kjenner til risikoen.

Animal #171698 26/01/2009 10:29 PM
Fersking
Fersking

jeg ble også lei av å bli "stemplet" pga av aktivitetsvalg av alt fra lærere til forsikringsselskap som nevnt over. Endte til slutt opp med å formulere dette: http://between2rivers.net/about/Kommentarer?

Animal #171699 26/01/2009 11:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bra formulering, Dice.

Selv om mange tar stor risiko for å få kred, tror jeg det for de fleste handler om å få ekstreme opplevelser uten å ta ekstrem risiko.Altså å tilnærme seg potensielt farlige situasjoner på en måte som står i stil med forutsetningene hver enkelt har for å takle det på en trygg måte.

Eller noe i den duren..

Animal #171700 26/01/2009 11:28 PM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Innleggene over er jo alle veldig gode! Det er gledelig å få denne responsen :)At mitt spørsmål ikke førte til en detaljert beskrivelse mht hvilke idretter/sporter det tenkes på er meget positivt.

Men dette med forsikringsselskapenes vurderinger er en vanskelig nøtt. Hvordan vi skal kunne påvirke dem til å bruke statistikk og fornuft vet jeg ikke. Det er ikke så farlig alt vi driver med som de klassifiserer det.

Flere innspill mottas gjerne!

Animal #171701 27/01/2009 7:22 AM
Ringrev
Ringrev

For å få forsikringsselskapene til å forandre policy så må man vel få slutt på ekstremidiotien som foregår rundt om i norske skianlegg når det er slike forhold som det var i helga. Mye snø.

Det er alt for mange som roter rundt på steder de ikke burde være, i tillegg er mange totalt blottet for respekt for og kunnskap om terrenget og føret de beveger seg i, og da skjer ulykkene.

Det er dyrt å kjøpe forsikring for offpistkjøring av samme grunn som det er dyrt å forsikre en motorsykkel, det skjer mange ulykker, og mange av ulykkene skjer på grunn av idioter som drar opp ulykkesstatistikken.Og da må forsikringsselskapene bruke den fornuften de har til å sikre seg at de tjener penger på det de holder på med ved å ta seg dyrt betalt for høyrisikoaktiviteter.

Animal #171702 27/01/2009 12:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ekstremsport? Det består av ordet ekstrem og sport, altså det må inneholde noe ekstremt og en sportsaktivitet (fysisk aktivitet). Når det kommer til sport, så vil det hele tiden kommer nye sporter, men definisjonen av det er ganske stabilt. Ekstrem og ekstremt derimot, der flyttes grensene hele tiden. Det som var ekstremt for 10 år siden, er nærmest normalt i dag. Det som var ekstremt ifjor er kanskje bare skummelt i år.

Poenget er at for de som driver med ekstremsport, så vil alt som engang var ekstremt, bli normalt. Men for en som jobber på kontor, jogger 6km i uka og går på langrenn, vil ganske mye være ekstremt.

Kanskje vi burde la "de andre" definere hva som faktisk er ekstremt, så kan vi fortsette å holde på med det vi gjør? En merkelapp kan neppe skade.

Hva forsikringsselskapene kaller ekstremsport er noe annet. Men de jobber utifra kalkyler og risikokalkulasjoner og får kjøre sin greie. Det ER større risiko ved offpiste kjøring. Så om de kaller det ekstremsport eller frisport vil ikke ha betydning for regningen. Risikoen er fortsatt større enn annen sport. (Dessuten er det betydelig større kostnader ved å hente en ned fra fjellet i ett helikopter i Alpene enn en sykebil på Løkka?)

Animal #171703 27/01/2009 5:44 PM
Entusiast
Entusiast

Frisport var for meg helt nytt og slett ikke dumt. Selv har jeg i likhet med dere andre et veldig anstrengt forhold til ordet "ekstremsport", og tar det nødig i min munn.

Derimot pleier jeg å omtale det vi driver med som "Adrenalinsport", eller kanskje oftest "Hjelmsport". En annen fellesnevner er jo at man jevnlig "skremmer" seg sjøl til litt ekstra konsentrasjon og fokus.

Animal #171704 27/01/2009 5:55 PM
Medlem
Medlem

Sitat Ripen:Det er dyrt å kjøpe forsikring for offpistkjøring av samme grunn som det er dyrt å forsikre en motorsykkel, det skjer mange ulykker,

Jepp, dette var argumentasjonen som forsikringsselskapa brukte. Men så viste det seg at dei samme selskapa hadde horrible overskudd på mc forsikring. Premien har nå gått ned ein del for dei fleste motorsyklister og forsikringsselskapa ser seg rundt etter andre mjølkekuer. Og kva passer vel betre enn å "ta" ein del nye og uorganiserte aktiviteter som folk flest ikkje har noko forståelse for?Forsikringsselskapa vil sjølvsagt sjå seg tjent med å presse flest mogleg aktiviteter inn under "ekstrem" begrepet...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå