det er en klisjè blitt, men det er så utrolig viktig: tøy!- når det kommer til ankelen må du ta det forsiktig og gradvis, og kjenner du at det gjør vondt i beinet/leddet, og ikke i musklene, skal du være forsiktig, siden det gjøre vondt værre.... passe deg så du ikke stivner i musklaturen i leggen, det er vanskligere å gjøre noe med senere... balansetrening er utrolig bra for det bygger kjernemusklaturen og gjør leddet stabilt og i stand til å tåle en trøkk igjen... Prøv også å unngå sko med helt flate såler... Masai-sko er noe å anbefale, selv om de ser litt korny ut.
- Jeg knakk anklene selv for noen år tilbake, men jeg fikk permanent redusert fleks i leddet... jeg var da ikke flink nok til å tøye og bygge kjernemusklaturen opp igjen..
OBS! Kjernemusklaturen jeg refererer til er en oversettelse fra Core-muscles fra engelsk. Jeg har flere ganger opplevd at norske fysioterapauter og andre kyndige ikke har hatt kjennskap til dette.. men det handler da om vevet som stabiliserer leddet... må jo da nevne at det er snakk om betegnelsen de ikke kjenner til. Det er samme type vev/musklatur som f.eks. stabiliserer skuldrene...
I Norge er det viktig å søke ekspertise for idrettskader, siden mye av den vanlige allmen medisinen av en rar grunn ikke har peil på dette, men hvis du derimot søker personell på større vinterdestinasjoner øker kompetansen, og selvfølgelig steder som NIMI