Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Høydesyke - forebygging og behandling
#171528 03/10/2005 2:48 PM
Snoozie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Er det noen som har erfaringer de kan dele ifm forebygging og behandling av høydesyke? Jeg er selv plaget med symptomer på høydesyke de par første dagene i høyden. Jeg har bla sett på http://www.high-altitude-medicine.com/ at man kan ta Acetazolamide eller Dexamethasone og til og med Ginko biloba, men jeg er litt skeptisk til medisinering. Tips, efaringer, advaringer og annet mottas med takk.

norsk forskning innenfor omr.
Snoozie #171529 03/10/2005 3:20 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

vet ikke om det er så mye direkte hjelp men det finnes en forskningsgruppe i norge som har forsket på dette og da kjørte de utvidet forskning i forbindelse med en ekspedisjon.hvis du ser på følgende link så kan det kanskje gi deg en kontaktperson for spørsmål ihvertfal.http://www.himalaya.no/index.php?other=nyhet&id=42

høydemedisin
Snoozie #171530 03/10/2005 8:28 PM
Entusiast
Entusiast

Tja, kan jo starte med å ta en kikk på denne: www.fjellmedisin.org

Acetazolamid som forebyggende?
Snoozie #171531 03/10/2005 10:07 PM
Snoozie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for gode tips. Er det noen som har erfaring med acetazolamid som forebyggende medisinering mot høydesyke? Vurder å ta det i forkant av tur opp i høyden, men lurer på om det er en god ide.

Medisin
Snoozie #171532 04/10/2005 7:33 AM
Entusiast
Entusiast

Har ikke noen erfaring med den medisinen du nevner, men har benyttet diamox ved et par anledninger. Godt fornøyd med den i grunn, men strengt tatt er vel medisinering noe mange ville betegne som "dårlig stil", så det er vel ikke noe man bør rope for høyt om;-)

Ikke bare dårlig stil..
Snoozie #171533 04/10/2005 12:36 PM
Medlem
Medlem

Ved å bruke opp medisinene uten at man egentlig trengr dem, har man ingenting i reserve hvis det skulle skje en ulykke. Sats heller på normal progresjon opp fjellsiden - og ha medisinene i bakhånd tilfelle du havner ut for en ulykke og blir liggende over den høyden du allerede er akklamatisert for.

erfaring
Snoozie #171534 04/10/2005 2:13 PM
Medlem
Medlem

Jeg har selv vært flere ganger over 4500m... jeg merker det ved at jeg får vond i hode og blir litt kvalm, men hvis man går, så bør man gå sakte og jevnt oppover + huske og drikke og spise nok! det hjalp meg i allefall!

De lærde strides om det meste, men ikke
Snoozie #171535 10/10/2005 1:58 PM
Fersking
Fersking

at du må gå høyt og sove lavt, øke sovehøyden med 300-500 meter pr natt, og drikke mye. Etter tråling av nettet var det de eneste entydige jeg fant ut!

Riktig aklimatisering
Snoozie #171536 11/10/2005 3:54 PM
Fersking
Fersking

Den beste forebyggingen må vel være å aklimatisere seg etter boka, dvs som det skrives her, drikke mye, langsom øking av sovehøyden unngå å slite seg ut ol. Mine erfaringer er at når jeg ikke er uthvilt blir jeg dårlig aklimatisert. Og husk gå sakte nok!!! Man skal ta det med ro allerede på ca 2500m Stresser man i den høyden drar man det med seg videre oppover. Og ikke glem riktig pusteteknikk i samme høyde. Og dropp medisinene. Skulle du av en eller annen grunn ikke få i deg dagens dose når du kommer høyere opp har du et problem.

God tur.

"Piss kvitt!"
Snoozie #171537 11/10/2005 4:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tror det var Rune Gjeldnes som nevnte dette i en bok en gang.Han sa at man skulle drikke en liter vann per 1000 høydemeter man befant seg. Minimum. Det blir mye å drikke, men det gjør visst bare godt., spesielt i store høyder.

Correct me if I'm wrong....

høyde
Snoozie #171538 13/10/2005 1:50 PM
Fersking
Fersking

Aklimatisering er jo helt klart det beste, men om en trenger litt hjelp så finnes det naturlige tilskudd.Jeg har god erfaring , med urten/snyltern Cordyceps Sinesis, en slags sopp som lever på Tibet platået .Firmaet, Pharmanex har laget et tilskudd av denne ;"urten"som heter Cordymax, dette produktet er testet og godkjent av Wada(organisasjonen som godkjenner prod.for idretsutøvere bla)

Det er ved kliniske tester vist at man med Cordymax kan øke oksygenopptaket med optil 9% som er ganske mye. :-)

det heter seg
Snoozie #171539 01/08/2006 9:01 PM
Fersking
Fersking

det at en skal i regelen drikkes 1 liter vann pr 1000 høydemeter pr døgn. (minst) viktig med mye drikke når en kommer høgt. Så er det jo regelen climb high, sleep low. Forsiktig progresjon. Ofte på mange guidet turer har de tatt minimum med akklimatiseringsdøgn og det er mange som må avbryte på de "små" fjellene som kilimanjaro og elbrus. Hvis du går alene kan du bruke mye lengre tid og en vil få bedre akklimatisering. Diamox er også høydesykemedisin som er med på å forebygge. Kan egentli ikke så mye om dette temaet, men leter du på nett og hører med erfarne vil du få vite mye.

det heter seg
Snoozie #171540 01/08/2006 9:02 PM
Fersking
Fersking

det at en skal i regelen drikkes 1 liter vann pr 1000 høydemeter pr døgn. (minst) viktig med mye drikke når en kommer høgt. Så er det jo regelen climb high, sleep low. Forsiktig progresjon. Ofte på mange guidet turer har de tatt minimum med akklimatiseringsdøgn og det er mange som må avbryte på de "små" fjellene som kilimanjaro og elbrus. Hvis du går alene kan du bruke mye lengre tid og en vil få bedre akklimatisering. Diamox er også høydesykemedisin som er med på å forebygge. Kan egentli ikke så mye om dette temaet, men leter du på nett og hører med erfarne vil du få vite mye.

erfaring fra Tibet
Snoozie #171541 10/08/2006 1:48 PM
Medlem
Medlem

Under en sykkelekspedisjon i Tibet (gjennomsnitt høyde var over 4000 moh, max 5200 moh og ekspedisjonen varte i 15 dager) var det flere av deltakerne som forsøkte med Diamox som forebyggende, men det var ingen sikre data på at det var noen hjelp i det.Personlig brukte jeg ikke Diamox, men forsøkte det den dagen vi skulle opp over 4500 m for første gang og ble veldig skremt av reaksjonene på det: tingling i fingrene og økt dehydrering (hyppigere tissestopp!), så jeg droppet dette med en gang. Diamox er nok en viktig medisin om en blir syk, men personlig vil jeg ikke uten videre anbefale den som forebyggende, mest fordi den er vanndrivende og det er vanskelig nok å få i seg nok drikke.Det er viktig å drikke mye, veldig mye! I høyden øker dehydreringen betraktelig.Jeg er ikke medisiner, så jeg uttaler meg kun i forhold til egen erfaring og ikke som fagperson.(Se www.vg.no/tibet2000 for info om ekspedisjonen)

FORSIKTIG..
Snoozie #171542 29/08/2006 4:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Eg var på Kilimanjaro og hadde med meg Diamox mot høgdesjuke. Doktaren som skreiv ut dette medikamentet til meg ga streng beskjed om at skulle eg ta desse tablettane ved høgdesjuke, måtte eg også SNU NEDATT. Grunnen er at desse tablettane (og andre vil eg tru) kamuflerer symptoma på høgdesjuke. Viss ein kamuflerar symptoma, vil det skjule det som kroppen prøver å sei deg, og det kan få alvorlege konsekvensar.Eg fekk sjå folk som hadde vorte alvoleg sjuke og folk som døydde der oppe, etter som eg jobba på eit sjukehus der nede. Som ein doktar der nede sa: - Ein kan like godt kalle det attitude sickness, som altitude sickness, fordi det er folk som pressar seg opp, og som SKAL OPP, som ikkje kjem nedatt ved hjelp av eigi maskin.Lytt til kroppen din og ha respekt for kva han vil seia deg. Det er ok å ta medikament, men då må ein samstundes snu nedatt og ikkje pressa seg opp. Vær forsiktig med medikament mot høgdesjuke!

http://www.ismmed.org/np_altitude_tutorial.htm
Snoozie #171543 30/08/2006 12:11 PM
Snoozie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg kom over en denne siden om høydesyke som ser ut til å ha god informasjon. I følge denne siden er Diamox det samme som aetazolamid. Videre hevdes det at Diamox akselererer aklimatisering uten å kamuflere symptomer. Jeg aner ikke om dette stemmer, men siden ser tillitsverdig ut. Så langt har jeg lagt meg å den konservative siden og droppet all forebyggende medisinering.

Siden har også andre gode råd bla tre gyldne regler som virker fornuftige (fritt oversatt):

Gyllen regel nr 1: Hvis du føler det dårlig i høyden er det høydesyke inntill noe annet er påvist.Gyllen regel nr 2: Gå aldri høyere dersom du har symptomer på høydesyke.Gyllen regel nr 3: Hvis du blir dårligere, gå ned med en gang.

Diamox o.l.
Snoozie #171544 31/08/2006 4:12 PM
Fersking
Fersking

Jeg har også forstått det slik at Diamox aksellerer akklimatiseringen uten å kamuflere symptomer på høydesyke. Derfor kan den trygt tas for å redusere faren for høydesyke, såfremt man passer på dehydreringsfaren. Merk også at noen kan få allergiske reaksjoner på denne medisinen, så man bør teste ut en dose i lavlandet i god tid før man drar. Diamox har begrenset virkning dersom man allerede har høydesyke, den er (såvidt jeg har forstått) ikke ment for å behandle dette.

Dexamethasone er derimot en akuttmedisin såvidt jeg har forstått, og bør altså ikke tas forebyggende. Den skal man spare til man eventuelt får problemer. Og hvis man tar den så skal man komme seg ned til lavere høyder.

a

Mest lest på FRIFLYT.NO