Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skulder ute av ledd...
#171455 23/03/2006 11:19 AM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!

1 meter snø i løpet av de siste dagene og vips, en skulder ute av ledd. Det er vel dette man kan kalle ekstremt dårlig timing samt en stor dose uflaks.

Jeg fikk beskjed av legen om å immobilisere 1-2 uker pga av fare for tilbakeslag. Spørsmålet er da hva som bør gjøres etter dette? Må skulderen trenes opp? Noen som har seriøse og vettuge synspunkter på dette?

Takk smile

ta d rolig...
ael #171456 23/03/2006 2:40 PM
Fersking
Fersking

...men du kan stå på ski! faren e at når en først har fått den ut av ledd, så e faren stor for at d skjer igjen... fikk skulder ut av ledd i fjor, men stod på ski for d... men mest i bakke, da en ikke trenger å bruke armene så aktivt der i forhold til offpiste... så d er nok tryggest å holde seg i bakken... men du kan absolutt ta sjansen på offpiste, men da anbefales det på d sterkeste å ikkje ta sjanser, men å kjøre safe!

Og trening i ettertid er absolutt ikke dumt, jeg var alt for dårlig med dette i etterkant, og har slitt mer eller mindre i over 1 år...

lykke te!

huff
ael #171457 23/03/2006 3:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kjipt med skulder skade.. hold deg i ro ihvertfall 3 uker! Seriøst, dro den ut av legg for andre gang etter 4 uker med hvile og trening.. og det er 4 år siden.. sliter enda.. ta kontakt med fysio, han setter opp et opplegg for deg som fikser og forebygger problemet ditt..

Go bedring

en liten pause..
ael #171458 23/03/2006 4:51 PM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Drar til fysioen på mandag. Slik jeg har forstått det så bør gjennopptreningen startes etter ca. 2-3 dager i fatle. Tror ikke det blir noe ski på meg jekkis. Hånden er stiv som en stokk. Føles ut som kula på overarmsbeinet er i ferd med å gli ut av skulderbladets leddskål. Dette når jeg tar av meg fatlen.. Herlig? Grøss og gru....

Takk for gode ord smile

forskjell...
ael #171459 23/03/2006 10:13 PM
Fersking
Fersking

tror mye avgjøres med tanke på hvor tidlig man får skulderen på plass igjen...jeg fikk den på plass selv med en gang, og tror d gjorde at jeg slapp unna d verste... Når fikk du den på plass igjen?Knakk forresten håndledd på motsatt arm i samme fall, så muligens at den smerten tok over for skuldersmerten...herlig d også, men anbefales ikke!

God bedring!

3 timer
ael #171460 23/03/2006 11:08 PM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Det gikk ca. 3 timer fra fall til respondering. Tok røntgen først, dette for å finne ut om det også kunne være ett brudd.

Skulderluksasjon
ael #171461 23/03/2006 11:17 PM
Fersking
Fersking

Ville tatt det med ro ei god stund ja, du bør nok også til en oppfølgingstime hos legen og få testet stabiliteten i leddet. Denne kan svekkes betydelig av bare en luksasjon (ut av ledd). Hvis dette har skjedd må du opereres for å stramme opp...

Ca. 10% av de som får skulderen ut av ledd får skade på nervus axillaris. Hvis du får en permanent eller midlertidig skade her vil du ikke greie å løfte armen ut fra kroppen de første 20-30 gradene ca, samt miste følelsen i et område like stort som håndflaten din på ytre kant av skulderen. Ta dette på alvor, hold deg unna bakken i 2 uker. Føles skulderen hengslete gå til legen, hvis han ikke tar deg på alvor gå til en annen en.

Fysioterapihenvisning bør også legen din gi deg...

Men, du blir nok sannsynligvis helt bra igjen! smile

Mares:
ael #171462 24/03/2006 10:14 AM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hvor lenge bør jeg vente før en eventuell stabilitetstest? Skaden skjedde på onsdag. Når det gjelder yttersiden av høyre skulder så er denne som du sier følelsesløs. Vurderer å gå til fastlegen rett over helgen.

Ikke fasit...
ael #171463 24/03/2006 10:23 AM
Entusiast
Entusiast

men en kompis av meg fikk skuldra ut av ledd for noen år siden. Gikk fler timer før det var i orden igjen, men han tok det ikke så tungt etterpå å var nok litt uforsiktig. Etterhvert ble leddet så løst at han kunne få skuldra ut av ledd mens han sov. Ikke så heldig lenger m.a.o. Men nå har han opperert, å alt er fint. Så hvis du driter deg ut nå, så er det håp alikevel. Selv om jeg tviler på det er å anbefale.

Råd og dåd
ael #171464 24/03/2006 4:49 PM
Entusiast
Entusiast

Er selv fysio, så håper jeg har noen vettuge synspunkter....

Som noen har nevnt er det tillegsskader som kan oppstå ved skulderluksasjoner, men de oppstår i skadeøyeblikket og ingenting du gjør etterpå gjør det bedre eller verre

Det at det tok deg tre timer å få skuldra på plass var uflaks, det gjør at strukturene rundt leddet (muskler, leddkapsel) har blitt tøyd ut og det forlenger akuttfasen (smerter og ledd ut av stilling følelse)

Det har lite for seg å teste skuldra i m.h.t. til stabilitet så lenge du er i akuttfasen. Alt vil uansett gjøre vondt og man blir ikke særlig mye klokere. Start opptreningen umiddelbart, i første fase blir behandlingen den samme uansett om du skulle ha tilleggsskader/instabilitet

Og viktigst av alt: Ta deg god tid. Stort sett alle skuldre kan bli bra, men det krever mye tid og treningsinnsats. Ikke utsett deg for risikosituasjoner før skulderen er hundre prosent. Det kommer til å ta deg minst 3 mnd, så sesongen er slutt (hardt og brutalt). Gjør du ting riktig er du fit for fight iløpet av sommeren, blir du utålmodig og går på en ny luksasjon kan du på sikt få et problem. For hver gang skuldra er ute av ledd øker faren for å gjøre det igjen

Bruk hodet og lykke til

Trening og operasjon...
ael #171465 24/03/2006 5:48 PM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Etter hva jeg har forstått så er operasjon det eneste alternativet dersom man vil bli helt bra igjen. Er dette korrekt? Noen som kan si noe om eventuelle fordeler og ulemper med operasjon kontra opptrening?

Du snakker om akuttfasen, i så tilfelle hvor lenge vil denne kunne vare?

Ett brutalt liv..

.
ael #171466 24/03/2006 5:56 PM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Antakelsen i første setning over er forøvrig basert på material funnet på ymse internett sider.

Takk for de som tar seg tid å besvare mine spm. smile

Skulderluksasjon
ael #171467 24/03/2006 7:18 PM
Fersking
Fersking

Hei,Er også fysio :)Nei det er ikke riktig at mann MÅ operere skulder for å bli bra. Dette er avhengig av instabilitets graden av skuldern på sikt og de evt. skader som har oppståt i lukserings øyeblikket.Akutt fasen er viktig og må respekteres, det finnes ingen 'snarveier'.Trening av stabilserende muskulaur er viktig samt sunn fornuft ettersom du begynner å bruke armen mer.Har selv luksert skuldern for 2 år siden den var ikke helt bra før etter ca 10 mnd..Så tålmodighet er nok stikkordet....

Fysio asap?
ael #171468 24/03/2006 8:48 PM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Ok. Mange vettuge svar her. Bør fysio oppsøkes asap eller er det mest hensiktsmessige å vente en uke etter lukseringen fann sted? Legen på sykehuset oppfordret meg til å immobilisere ca. 1-2 uker. Betyr dette da å kun gå med hånden i fatle? Har forresten lest noe om en spes. type bandasje som blir benyttet til slike formål, altså rett etter luksering. Om jeg har forstått det riktig, er hensikten m.a å bygge opp under armhulen...

hehe..
ael #171469 25/03/2006 2:26 AM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Dagens seriøse innlegg! Bra du ytrer dine konstruktive meninger. Morsomt! smile

..
ael #171470 26/03/2006 4:02 PM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Innlegget over var myntet mot ett innlegg som nå har blitt slettet av mod.

Skulder osv...
ael #171471 27/03/2006 12:43 AM
Fersking
Fersking

Ser det er to fysioer her, ett stk medisinstudent her.

Operasjon er ikke det eneste alternativet nei, sannsynligvis slipper du det. Men som fysioene sier så er trening veien å gå, straks du greier å belaste og bevege må du bare gjøre det. Få hjelp av en fysio til å lage et bra treningsprogram. Så er det bare å følge kroppens signaler.

har selv operert ...
ael #171472 27/03/2006 11:44 AM
Fersking
Fersking

begge skuldrene etter å ha fått dem ut av ledd x antall ganger. kan bare slutte meg opp under anbefalingene av grundig opptrening og respekt for "akuttfasen". Har selv vært litt sloppy med det etter luksasjonene, og ting ble jo ikke bedre før etter operasjonen. problemet før op. var ofte en stor usikkerhet på hvorvidt skuldra ville tåle forskjellige belastninger og bevegelser men blir utsatt for i et aktivt liv. Man blir rett å slett litt pyse.

før og etter første operasjon i 98 slurva jeg med opptrening og det tok veldig lang tid før det ble bra (1 1/2 år). før og etter op i andre skuldra (2000) trente jeg mye mer og fikk vanvittig mye igjen for det. (lurer på om også opr-metodene har blitt bedre?) ble ok på halvt år ca. Uansett: nå er begge arma bedre enn noen gang og jeg klatrer og tryner på ski uten bekymringer. så en operasjon er ikke veldig mye å bekymre seg over!

chixdiggit
ael #171473 28/03/2006 10:33 AM
Fersking
Fersking

glemte å nevne at lange arr over skuldermusklaturen faktisk er en stor hit hos damene... Så det er flere fordeler med å legge seg under kniven.

også fysio
ael #171474 28/03/2006 9:59 PM
Medlem
Medlem

føyer meg til gjengen av fysiofolk, dog bare student. Det er bare og høre på de gode rådene du får fra fysiofolkene her (samt medisinstudenten), og ikke tenke på å høre på latterlige innspill som Jekkis. Skulderleddet/skulderbuen er det mest kompliserte leddet i kroppen, og en luksasjon i dette leddet er alvorlig. god rehabilitering, forsiktighet, tålmodighet er nøkkelord. kjæresten min fikk skulderen ut av ledd i mai 05, og hun har fortsatt vondt når hun klatrer. Hun immobiliserte i 2 uker (fatle) samt veldig god opptrening. Så ta det med ro, og skaff deg henvisning til fysioterapeut så fort som mulig. God bedring og lykke til

opptrening
ael #171475 17/04/2006 10:16 PM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

Må føye meg til gjengen med fagfolk her. Kanskje hovedfag idrett "holder". det er vel slik med denne skaden som med alle skader som gir hypermobilitet i ledd. Når leddbånd og slikt ikke lengre helt gjør joben sin i å holde leddet stabilt og fast må man kompensere med muskulaturen rundt leddet. Er vel også meget viktig å unngå å få samme skade igjen, slik at leddbånd kan få mulighet til å oppnå tilnærmet samme lengde og styrke som før. Om du ikke fant noe på røntgen etter skaden er vel MR å anbefale, for å utelukke eventuelle avrevne/skadede leddbånd/sener. Lykke til, det blir nok bra smile

skuldra...
ael #171476 03/11/2006 4:32 PM
Fersking
Fersking

..fòr igjen igår.. e 10 mnd sidn den gikk ut av ledd sist. Har trent den opp godt, men d hjalp tydeligvis ikke. Vurdere operasjon, men da ryk skisesongen. Opptrening tar ca 3 mnd, så da får eg me meg skikjøring fra Februar ca, men lettere å få den ut igjen da, litt kjipt hvis d skjer 1000 moh. "Godt" å se at d e flejre som har samme problemet..

au
ael #171477 03/11/2006 8:46 PM
Medlem
Medlem

har ein kamerat som får skuldra ut av ledd av og til.han må opererast, men han har jo skuldra delvis ut av ledd heile tiden.

.
ael #171478 05/11/2006 11:56 AM
Medlem
Medlem

ja det er riktig! man burde opperere, hvertfall andre gang

Huff..
ael #171479 06/11/2006 4:02 PM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Huff. Jeg føler så definitivt med deg. Jeg har trent 6 mnd nå., 3 dager pr. uke. Har forsøkt å kompensere ved å bygge muskler rundt leddet. Dette var noe av tipsene jeg fikk av lege og fysio. Kjenner ingenting til skaden, men har heller ikke utfordret skulderen i nevneverdig grad. Skal bli spennende å se hvordan dette utarter seg ved fall etc.. Skulle det gå til helvette igjen så er det rett på operasjonsbordet, og da trolig begge skuldrene..

12 mai 2006
ael #171480 06/11/2006 4:59 PM
Medlem
Medlem

Tok jeg operasjonen på min høyre skulder som har vært ute av ledd mye. Etter mange nok ganger skulle det ikke mer til enn å sette albuene i senga og den gikk ut. Opptreningen har vært lang og til tider hard. Det er tungt å se kompisene dra å spille noe så enkelt som golf, sykle, stå vannski eller rett å slett svømme crawl. Håper at jeg nå for den skisesongen jeg ønkser. Ha en god vinter og lykke til.

Til dere fagfolk..
ael #171481 08/11/2006 2:12 PM
Entusiast
Entusiast

Var det ikke i vinter eller i fjor vinter Siggurd Pettersen fikk skulderen ut av ledd minst en gang. Men han hoppet jo videre likevel. Burde ikke han da ha tatt fri resten av sesongen og trent seg opp igjen?

Skal ikke påberope meg en fagtittel
ael #171482 09/11/2006 1:01 AM
ael Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

men jeg er en dreven praktiker. Kan nevne at jeg til stadighet får venstre skulder ut av ledd; forårsaket av ett skifall for mange år siden. Det fine er at den spretter på plass igjen av seg selv. Tar maks ti sek.

Det som imidlertid skiller denne skaden fra den andre, er at dette ikke var full luksasjon. Ved full luksasjon så bærer det som regel rett på sykehus, røntgen og tilslutt reponering.

Spørsmålet som må taes i betraktning er altså alvorlighetsgraden i det enkelte tilfellet..

Du vil aldri bli som för!
ael #171483 15/11/2006 6:21 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Etter en luxasjon blir både leddkapsel og ligament få en plastisk strekkskade. Og du vil aldri få tilbake den samme stabiliteten som du hadde. Derfor er det viktig med god rehab. trening for å styrke opp de stabliserende musklene rundt leddet. det er derfor mange som en gang har hatt skuldra ute av ledd ofte opplever det igjen. Men med god og rett trening så vil du bli mye bedre!;)

Lykke til!!

Re: Skulder ute av ledd...
ael #171484 17/12/2008 2:12 PM
Fersking
Fersking

Hei hei du!Jeg har to avrivde leddbånd i skuldra, noe som jeg opererte, men reiv av igjen.. Jeg fikk skuldra ut av ledd ved utover-rotasjon.Men jeg begynte å trene, hard trening!Isteden for å operere igjen, så fikk jeg beskjed fra legen at hvis jeg trente opp musklene i skuldra, klarte musklene å holde det stabilt. Jeg anbefaler mye trening i skuldrer, øvre rygg og bryst. Jeg gjorde rep på 4 ganger på forskjellige apparater, bare 7 eller 8 ganger på repitisjonen, med så mye du klarer å løfte, evt. dytte, trekke fra.Skuldra mi er nesten som ny, for musklene er så stabile at jeg ikke trenger å operere før jeg er 40 år, selvsagt med trening for å stabilisere.

Operasjon?
ael #171485 10/01/2009 10:22 AM
Fersking
Fersking

Fekk skuldera ut av ledd under padling i September.

Gjekk til fysio og trena OK bra. Etter kort tid merka eg ikkje noko til det lenger. Trena meir eller mindre til jul. Rett etter nyttår skjedde det igjen, på ski. I alle fall delvis. Denne gongen merka eg ikkje noko til det etter ei halv veke.

Doktaren vil senda meg på operasjon, men kva er lurt. Leddet har aldri virka ustabilt? Eg har jo lyst å nytta restane av vinteren...

Få sjekka det skikkelig
ael #171486 10/01/2009 12:30 PM
Medlem
Medlem

Med det mener jeg dette: Hør med legen om han kan sende deg på MR med artrografi (kontrastveske). Aker sykehus i Oslo er veldig flinke på det. Videre, hvis du må operere bør du ta turen til Louisenberg i Oslo. Der jobber hun som er best på skuldre i Norge. Hun er en utrolig flink kirurg. For øvrig kan jeg anbefale Bjørnsson på NIMI Ullevål som lege i forbindelse med hele greia. Han er effektiv og sørger for å smuuthe til hele prosessen. Jeg var ferdig operert fire uker etter at jeg var på MR. Det var da 22 uker ventetid på konsultasjon FØR operasjon på Louisenberg.

ael #171487 12/03/2009 4:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg opererte skulderen min 29 januar.

Utrolig kjip tid på året å gjøre det, men da er sjansen for en fullkommen neste sesong større. Føler meg bedre alerede men merker jeg har lite bevegelighet. Noen som vet hvor lang tid det tar før bevegeligheten er noenlunde tilbake og jeg kan ta fram sykkelen og løpe som normalt igjen. Og hvor lang tid, ofte og hardt bør jeg trene selv etter operasjonen.

Hva slags operasjon var det?
ael #171488 12/03/2009 6:01 PM
Medlem
Medlem

Ta det her eller send meg en epost. Så skal jeg svare så godt jeg kan.

Generelt er det avhengig av hvor flink kroppen din er til å reparer seg selv, jobben kirurgen gjorde og jobben du gjør sammen med fysioterapeuten.

ael #171489 13/03/2009 9:04 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Var inne og strammet ledd bånd. Det var en vanlig kikutopereasjon.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå