Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
strekt leddbånd
#171425 16/11/2006 12:59 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Strekte et par leddbånd under fotballtrening for 2 uker siden nå. Kneet er fortsatt ganske stivt, og har en liten hevelse rundt kneskåla. Noen som har erfaring med slike skader og hvordan man skal håndtere det? Tips om hvordan trene det opp igjen?

Forslag
Andreas E #171426 16/11/2006 7:25 PM
Fersking
Fersking

Balansetrening med lett bøy i kneet. Forsiktig aktivisering ( sykling, gange, etterhvert rolig løp på mykt underlag).Sykling aller best... hvis kneet ellers tåler det.

Lett massasje på strakte leddbånd 2-3 min per dag.Ibux ( betennelsesdempende) 600 mg x 3 i en uke ville nok også hjelpe. Skudd fra hofta, uten nærmere opplysninger og uten å ha undersøkt først. Er selv fysioterapeut... så litt peiling har jeg vel....

takker
Andreas E #171427 17/11/2006 11:52 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

takk for svar!Ibux 600 mg er vel reseptpliktig?skal jeg ta 3 tab. per dag eller 3 i slengen?

kne.
Andreas E #171428 21/11/2006 3:46 AM
Fersking
Fersking

Er ingen expert.Men har selv strukket leddbåndene to ganger. Viktig 1: ikke start opp med ski\fotball\brett e.l. før du er helt bra.Veldig lett å slå opp skaden er min erfaring.Da tar det bare enda lengre tid å bli bra.Tamt men lønnsomt i lengden.

Viktig 2: gjør forebyggende trening.En øvelse som har hjulpet meg veldig er knebøy.Er ingen fyseoterapeut men kneet føles mye mer stabilt og sterkt etter å ha kjørt knebøy siden i sommer.

Som før nevnt her.Balansetrening syns jeg oxo hjalp.

Lykke til.

korsbånd ja
Andreas E #171429 23/11/2006 1:44 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Var hos en manuell terapaut i dag. Han kunne konstatere med at korsbåndet mest sannsylig var røket. Blir nå sendt i MR-røntgen ved første anledning.

røket..
Andreas E #171430 23/11/2006 4:16 PM
Fersking
Fersking

Auda.Go bedring!

Ibux...
Andreas E #171431 23/11/2006 10:21 PM
Medlem
Medlem

Hei ulykkesfugl...!

Ibux 400 mg får du i alle fall reseptfritt. Ellers hjelper det både mot smerte og hevelse å ise ned (snø i plastpose, frosne erter etc...), eller å smøre på Ibux-gel som du også får kjøpt reseptfritt (følg pakningsvedlegget).

Å bruke/trene kneet variert er det eneste som hjelper i det lange løp. Det kommer til å gjøre vondt en god stund til, men bit tenna sammen, og tren tren tren!Kontrollerte knebøy med parallelle bein, på en fot (den andre foran deg), utfallsknebøy og knebøy på "vinglete underlag er gode tips. Friske/"normale" leddbånda skal stabilisere kneleddet sammen med musklene, men er helt avhengig av kjappe og godt trente nervebaner/reflekser. Derfor får du mye gratis om du utfordrer balansen på ulike måter når du trener.

Lykkeveldigmassetil!

Ibux...
Andreas E #171432 23/11/2006 10:23 PM
Medlem
Medlem

Hei ulykkesfugl...!

Ibux 400 mg får du i alle fall reseptfritt. Ellers hjelper det både mot smerte og hevelse å ise ned (snø i plastpose, frosne erter etc...), eller å smøre på Ibux-gel som du også får kjøpt reseptfritt (følg pakningsvedlegget).

Å bruke/trene kneet variert er det eneste som hjelper i det lange løp. Det kommer til å gjøre vondt en god stund til, men bit tenna sammen, og tren tren tren!Kontrollerte knebøy med parallelle bein, på en fot (den andre foran deg), utfallsknebøy og knebøy på "vinglete underlag er gode tips. Friske/"normale" leddbånda skal stabilisere kneleddet sammen med musklene, men er helt avhengig av kjappe og godt trente nervebaner/reflekser. Derfor får du mye gratis om du utfordrer balansen på ulike måter når du trener.

Lykkeveldigmassetil!

Hold ut med hvile. Det har du igjen for senere!
Andreas E #171433 24/11/2006 11:56 PM
Fersking
Fersking

Legg på varme omslag, støtt godt rundt og la det hvile. Ikke belast det før det er fritt for smerte(kan ta en tid, men hold ut! Du har igjen for det senere). Mulig hevelsen er en væske-oppsamling, men den må bare få være der. Kroppens reaksjon for å heale det raskest mulig. Feilen jeg gjorde var å tappe og sette kortison-sprøyte(i ankel). Førte bare til tull og har gjort den kronisk stiv og hoven....=/