Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Beinhinnebetennelse?
#171365 21/09/2007 6:20 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

På slutten av skisesongen i fjor fikk jeg veldig vondt i leggene og lurer på om det kan ha vært beinhinnebetennelse.. Så roa det seg, men jeg begynte jeg på idrettslinja i høst, og det har blitt en god del løping, og da en del på grusvei.. (før har jeg sykla mer enn jeg har løpt) Nå gjør leggene mine noe så sinnsykt vondt, og de kjennes knudrete ut.. Jeg overpronerer noe, og har kjøpt sko som skal støtte bedre, men det har ikke forbedra seg.. Noen som har noen tips? Forebygging, behandlig, eller om det i det hele tatt høres ut som beinhinnebetennelse? Hadde jo vært fint å begynne skisesongen i fin form=)

beinhinnebetennelse
Ellen ms #171366 21/09/2007 7:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg synes det høres ut som beinhinnebetennelse, men du bør få det sjekket med lege. Ansvarlige på idrettslinja burde også kunne si noe om hva det er som feiler.

I tilfelle beinhinnebetennelse er det bare å ta det med ro, og trene alternativt til løping på hardt underlag. Sykling, svømming er aktiviteter som kan benyttes istedet. Etterhvert er det bare å begynne å øve opp med å gå/jogge, men da helst på mykt underlag.

Jeg fikk Naproxen da jeg hadde denne tilstanden, men det bør tas i samråd med lege. Var helt frisk etter noen uker, etter det jeg husker, så vinteren burde ikke være i fare hvis du tar forhåndsreglene nå.

flere gangen
Ellen ms #171367 22/09/2007 3:04 PM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

Beskrivelsen til Ellen passer veldig godt min tilstand under vinteren, jeg vurderte å dra til lege da det var som verst. Men siden dette var midt i vinterferien og jeg var i Åre, tok jeg en paracet og dro i parken. Kan dette være farlig? Eller gjør det bare vondt?

Råd og tips
Ellen ms #171368 23/09/2007 12:08 PM
Entusiast
Entusiast

Det er ikke farlig å trene med beinhinnebetennelse, men det kan gjøre vondt verre (dvs at du etterhvert ikke klarer å trene fordi smertene blir så store).Som akutt hvis forholdene i bakken er perfekte og man ikke rekker legen så bruk Ibux som er betennelsesdempende (men oppsøk lege snarest mulig hvis smertene ikke går over).

Generelt er anbefalingene:Øk progresjon på trening gradvis (ikke hopp 1000 hopp første helg i bakken hvis du ikke har trent noe hele sommeren)Tren alternativtTøy leggmuskulaturenBenytt NSAIDsBruk spesialtilpassa sko og evt såle hvis du pronerer

fottøy og sokker
Ellen ms #171369 23/09/2007 5:59 PM
Medlem
Medlem

Har hatt vondt i leggene så lenge jeg kan huske. Er 23 år nå, så jeg regner med at det ikke er voksesmerter, som jeg fikk beskjed om som 7 åring.

Vet ikke om det bare er meg, men fant ut at lave sokker er det beste når jeg trener. Oppdaget det en dag jeg trente. Sokkene jeg hadde på meg var litt trange i strikket, så jeg tok dem av meg for å kjenne om det ble bedre. Det ble mye bedre umiddelbart.

Har en teori om at sokkene hindrer blodtilførselen i leggene, og dette gjør betennelsen vondt værre. Nå bruker jeg bare lave sokker sammen med noen forjævlig dyre sko og soler, og dette funker greit på parkett.

Men gå til legen uansett...

Orudis..
Ellen ms #171370 23/09/2007 8:36 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Om du fortsatt sliter med leggen til vinteren, og har veldig lyst på fjellet kjøper du Orudis.. Det er den sterkeste betendelsesdempende salven du får kjøpt uten resept og det er som oftest det du får beskjed om å kjøpe av legen.

Re: Beinhinnebetennelse?
Ellen ms #171371 23/09/2007 9:22 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

har hatt samme greia selv, fått behandling jos fysio og det har hjulpet. gått over om vinteren da jeg har gått på ski og ikke løpt så mye. men vær forsiktig på våren når løpetreninga starter opp igjen, da kommer det lett tilbake om man ikkke er forsiktig!

Rett trening og rett utstyr
Ellen ms #171372 24/09/2007 2:30 PM
Entusiast
Entusiast

Det finnes ikke én løsning på dette problemet, men det er mange forhåndsregler som er lette å følge opp.

Støt mot hælen er som regel utgangspunktet til beinhinnebetennelse.

Utstyr: Kjør med sko som har demping! Hvis dine alpinsko ikke har dette er det lett å få lagt inn en pute under sålen som vil redusere støt betraktelig. Unngå kanter og ujevnheter i skoen. Ser mange som stapper stilongs ned i skoen, kjører i bomullsokker og gir blaffen, dette hjelper ikke på! Kjør med skisokker, 3/4 stilongser og sko som passer! Store sko er ikke bedre enn for små sko! Har du for store sko vil du få bevegelse inne i skoen som kan forverre slagene du får ved landinger!

Løping på hardt underlag gjør det heller ikke bedre. Løping er generelt en hard form for trening, og flytte deler av denne treningen over på sykling eller svømming kan ofte hjelpe mye! Å ha nok styrke til å ta i mot landinger er også bra! Rett styrketrening er viktig!

Masser musklene! Betennelse er vondt, men å massere for å hjelpe sirkulasjon hjelper! masser langs leggbeinet og generelt i legg musklaturen. Vondt, jo da, men det gir resultater.

Tøy ut! Mye av samme grunn som massasje! Sirkulasjon er stikkordet! husk at skikjøring er fysisk hardt for leggene, så sunn musklatur er avgjørende! Tøy ut etter trening og aktivitet, skader heller ikke å tøye når du er kald, så lenge det blir gjort med forsiktighet. Personlig tøyer jeg både før og etter jeg trener/kjører ski.

Kjøreposisjon/holdning kan også spille en avgjørende rolle! Vet du at du ofte lander bakpå? Vel da utsetter du musklaturen for harde støt hver gang du lander. Samtidig mister du dempingen som ankelen utgjør. Kom deg mer frempå så unngår du de slagene mot hælen som ofte forårsaker betennelsen i utgangspunktet.

Ellen ms #171373 24/09/2007 3:10 PM
Fersking
Fersking

Sitat Ellen...:På slutten av skisesongen i fjor fikk jeg veldig vondt i leggene og lurer på om det kan ha vært beinhinnebetennelse..

<p></p>
Det er umulig å si uten å vite hvor du har vondt. Foran på leggen? Bak? Feste til achilles-senen? Generelt er det som nevnt over, ro med feks Ibux til smertefri, deretter gradvis opptrening. Gjerne med nye/andre sko/såler.

Ellen ms #171374 24/09/2007 4:01 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Beklager at det ble litt upresist.. Jo, har vondt etter innsida av skinnbeinet, og etter at det har blitt belasta er det spesielt vondt når jeg trykker oppetter innsida av beinet, omtrent midt på.. Har kjøpt nye slalomsko og brukte lang tid på å tilpasse dem skikkelig, så får håpe det hjelper=) Bare litt synd at det er en stund til vinteren kommer så jeg får testa de ut.. ;)Takk for alle svar!

Betennelse
Ellen ms #171375 24/09/2007 6:13 PM
Fersking
Fersking

Jeg har sluppet unna betennelse i leggen, men har vert borti det på skulder/håndledd noen ganger, og min erfaring er at det eneste som hjelper er ro, og brexidol, har også prøvd naproxen og en krem som skulle smøres over det betente området, uten suksess. Ettersom jeg har skjønt, kan betennelse sette seg kronisk vist ikke det får ro til å restituere seg 100% Ihvertfall fikk jeg denne beskjeden fra legen når jeg hadde betennelse i skulderen.

søkefeltet..
Ellen ms #171376 24/09/2007 7:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

i søkefeltet til venstre finner du 7 andre tråder under ordet "beinhinnebetennelse" så du finner sikkert noen løsninger der også wink

Ellen ms #171377 25/09/2007 10:39 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sitat Hallvard_M:Jeg har sluppet unna betennelse i leggen, men har vert borti det på skulder/håndledd noen ganger, og min erfaring er at det eneste som hjelper er ro, og brexidol, har også prøvd naproxen og en krem som skulle smøres over det betente området, uten suksess. Ettersom jeg har skjønt, kan betennelse sette seg kronisk vist ikke det får ro til å restituere seg 100% Ihvertfall fikk jeg denne beskjeden fra legen når jeg hadde betennelse i skulderen.

Hvile og betennelsesdempende medikamenter hjelper ja. Men problemet kommer fort tilbake (og kan også bli kronisk ja) hvis man ikke også gjør andre grep. En betent muskel/sene får fort ringvirkninger i form av redusert bevegelighet, kompenserende muskler som må jobbe for hardt, forstyrret nervetilførsel etc. Jo tidligere problemet blir gjort noe med, jo lettere er det å reversere skadene. Altså trenger man "rehabilitering" med ising, tøying og styrking av muskulatur, normalisering av nevrologien og bevegelse etc. Jeg vil anbefale å oppsøke en kiropraktor eller manuellterapaut som har erfaring med idrettsskader eller i det minste å forlange et rehabiliteringsprogram av legen eller en henvisning til kiro eller mt.

Innate
Ellen ms #171378 25/09/2007 7:12 PM
Fersking
Fersking

Mange gode svar her.Nå trenger du ikke lenger henvisning til MT eller kiropraktor. Etter "nye" regler kan du oppsøke terapeuter med denne kompetansen direkte, uten å gå innom legen først.

Lusa
Ellen ms #171379 26/09/2007 2:07 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Helt riktit, du kan gå rett til disse uten henvisning! Studerer kiropraktikk selv og ville selv gått direkte til kiropraktor eller manuellterapaut uten omveien via en allmennlege. Men saken er de færreste tenker den tanken fordi de tror disse bare hjelper mot vond rygg. Dette gjelder kanskje særlig kiropraktikk. Kan ikke snakke for MT'ene, men kiropraktorer får i alle fall god opplæring behandling av nerve, muskel og skjellettliderser i alle deler av kroppen, ikke bare rygg. Konklusjonen er vel uansett: Oppsøk hjelp så tidlig som mulig!

Ellen ms #171380 26/09/2007 10:12 AM
Fersking
Fersking

Hei. Jeg hadde ikke tenkt å svare noe mer på dette innlegget, men vil likevel komme med en liten kommentar. Det er sannsynligvis ikke nødvendig å oppsøke hjelp for senebetennelse og i hvert fall ikke ved beinhinnebetennelse. Når man får vondt pga av feil- eller overbelastning, er det nok bare ro og kanskje (!) bruk av betennelsesdempende som gjelder. Men det viktigste er å prøve å gjøre noe med årsaken til at man får vondt. Det blir fort dyrt og "bortkastet" tid å kontakte terapeuter av forskj. slag. Det gjelder leger (som megselv) også. Vondt får man bare når man overdriver eller gjør noe feil. Dersom man ikke er betydelig bedre etter en uke eller to, kan man vurdere å søke en eller annen form for hjelp. Forskjellige yrkesgrupper kommer alltid til å krangle om dette, men det viktigste synes jeg, er å kjenne etter sjæl. Kroppen sier fra når man overdriver.

Sliter selv med problemet
Ellen ms #171381 26/09/2007 5:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Fikk en j... smell i leggen i fjor høst (løping på asfalt), og har siden hatt store problemer. Løsningen (som holder det forholdsvis passivt) så langt har vært tøying til det uendelige. Jeg har selv prøvd kiropraktorer og pysio. med det er etter min erfaring gitt dårlig hjelp (på meg). Jeg føler at de fokuserer på mye annet en musklene og sener, hvor faktisk problemene ligger. Fikk tips om en naprapat - og WOW. Der snakker vi personer som kjenner muskler/ sener og hvordan disse fungerer og trenger omsorg. Her virker det som om de har studert hvordan betennelse og slagg skal vekk, fordi det hjelper. I tillegg har jeg blit vist hvordan dette kan holdes unna og "forhindres" med øvelser jeg kan utføre selv.

Jeg har også en jobb med mye statisk arbeide (PC mm.) og kroppen trenger service - på lik linje som alt annet.

Ellen ms #171382 27/09/2007 2:53 PM
Fersking
Fersking

Jeg tror det er generellt viktig å få stillt så riktig diagnose som mulig når det gjelder skader og tar bort årsaken til den.

Utgangspunktet er at kroppen sier ifra når den ikke fungerer optimalt.

Når mann bommer på en linje tenker mann vel også litt i etterkant hva som gikk galt og prøver å ikke gjenta feilen.

Det samme gjelder for skader. Gjør noe med treningsmetoden/ utførelse av øvelser/ utstyr/ taktikk etc.

Bruk av NSAID's er ikke løsningen i seg selv når det gjelder overbelastning og heller ikke når problemet har stått over tid.

Orudis og Ibux gele har ingen dokumentert dybdevirkning (etter mitt viten) og gir på det beste en indirekt virkning på dypere strukturer.

Effekten baseres på lokalsmertelindring som endel andere konservative behandlingsmetoder også gir (is/ varme/ etc.)

Kiropraktisk/ naprapatisk/ MT/ fysikalsk/ medisinsk behandling bør etter min mening ikke markedsføres som en slags preventiv løsning på belastingsskader.

Det er som motard sier viktig at man lytter etter sin egen kropp og tar signaler som tyder på overbelastning seriøs og gjør noe med dette før det er for sent. I utgangspunkt gir en frisk struktur ikke smertesignaler. Det er som oljelampen i bilen. Blinker den bør du stopper i tide....

Direkte henvisning til MT/ kiropraktor:

Disse sitter ikke i stolen til din allmennlege og vil henvise deg tilbake til han eller til sykehuset (rø/ MR f.eks.) ved mistanke om alvorlig skade/ sykdom. Dessuten er en allmennlege ikke en slags 2. rangs instans når det gjelder helsa di inkludert muskel/skjelettlidelser.

Som en paramedisk gruppe (fysio/MT/kiro) har mann ikke det sluttansvaret som en lege har. Det er litt ok å tenke på innablant!

Det finnes flinke og dårlige fagfolk i alle yrker.....

En subjektiv Fysio/MT.

OBS!
Ellen ms #171383 28/09/2007 4:53 PM
Entusiast
Entusiast

Når du oppsøker ekspertise er det VIKTIG å finne noen med erfaring på idrettskader. Det er dessverre sånn i norge at de fleste fysio/kiropraktor/manualtrptŽer er spesialisert på "vedlikehold" av slitasjeskader, ol. Skader du kan pådra deg ved idrett ligner ofte mer på skader du pådrar deg i bilkrasj.. (en smule overdrevet kanskje) Men finn noen med kunnskap og erfaring med idrettskader, det er budskapet her! Har selv gjort noen dårlige erfaringer her!

Ellen ms #171384 28/09/2007 6:26 PM
Fersking
Fersking

Ekspertise om og erfaring med er en fordel når det kommer til akkute idrettsskader/- utøvere. For de fleste akutte skader gjelder i utgangspunktet de samme spileregler. Det er ikke forskjell i behandlling av et akutt beinbrutt etter et skiuhell eller et fall i trappa...

Under rehabiliteringen jobber mann mot de målsetninger/ behov som den enkelte har for bruk av det skadete bein.

Når det kommer til belastningsskader som har oppståd over tid kommer der endel andere faktorer inn.

At de fleste fysioterapeuter er spesialisert på 'vedlikehold' av slitasje skader er en påstand som du gjerne må underbygge med harde fakta (tall), isteden å generalisere på bakkgrunn i dine erfaringer.

Fysioterapi er et meget bred fagfelt og har som utgangspunkt å bedre funksjonen som er nedsatt.Dette kann være alt fra trimm med overvektige barn til en forflytning fra stol til seng eller hjelper en skadet idrettsutøver tilbake til toppen.

MT (manuell terapi) retter seg som spesialistretning inn mott et mer begrenset område akkurat som idrettsfysioterapi. Begge kann ha store ringvirkninger når det gjelder å gjenopprette en normal funkjson lokalt eller generellt.

Det er ikke sagt at din 'allmenn' fysioterapeut ikke har kompetanse på din skade, menn det er viktig å presisere sitt behov/ ønsker når mann har spesifikke målsetninger f.eks.

En ting må jeg si: jeg er glad at flestparten av fysioterapeuten også tar seg av ikke idretsskadete. Så i den forstand deler jeg absolutt ikke din mening om 'desverre.......'

noe man kan gjøre med støvlene?
Ellen ms #171385 12/01/2008 12:58 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er det noen spesiell måte man kan blokke ut støvlene eller noe lignende så det demper smertene?

Ro og hvile passer dårlig akkurat nå...

Ellen ms #171386 12/01/2008 1:31 PM
Ivrig
Ivrig

Ref "noe man kan gjøre med støvlene?"

Dersom man har thermo innerstøvler kan man ved varmetilpassing legge en smal stripe polstring langs leggbeinet. Min sønn gjorde dette, før det ble for galt, og har etterpå ikke vært plaget.

beinhinnebetennelse
Ellen ms #171387 12/01/2008 8:11 PM
Fersking
Fersking

Hei

Viktig at du evt får det undersøkt - få en forklaring på hvorfor du har vondt i leggen. Dersom det dreier seg om beinhinnebetennelse så er dette noe som er vanskelig å behandle. NSAID gel har noe smertelindrede effekt - men dokumentasjonen er ikke den beste.

Teorien bak beinhinnebetennelse er også usikker, noen mener at det er muskulaturen på framsiden av skinnbeinet som ved gjentatt overbelastning skaper mikroskader / mikro-blødninger i beinhinnen (som er smertesensitiv) og dermed vil gi deg smerten som du føler.

Viktig at du får utelukket mulige vaskulære (sirkulatoriske problem) for eks. kompartment syndrom (kronisk) mulige losjeplager etc. Samt at det ikke er noe stressfraktur (lite sannsynlig slik du beskriver det). Men likevel - ta kontakt med autorisert helsepersonell. Viser det seg at det skulle være beinhinnebetennelse er hvile fra den provoserende aktivitet som ser ut for å gi best symptomlette.

Har selv slitt med beinhinnebetennelse i mange år, skiftet til noen støvler med mykere fleks i år samt flyttet litt på bindingen på skien og har ikke kjent noe i leggene mine.

Når det gjelder annen beh for beinhinnebetennelse som f.eks. massasje -> dårlig dokumentasjon, men kan gi noe symptomlette.

Strekking av leggmuskulatur på framsiden vil jeg ikke anbefale dersom den ene teorien som framsatt over ang beinhinnebetennelse, men som sagt man er ikke sikker på den underliggende patofysiologien bak en beinhinnebetennelse.

Helhetlig behandling av ankelledd, samt muskulatur i legg kan gi deg hjelp, men i følge den forskningen som ligger til grunn per dags dato er det ikke mye dokumentert effekt bak dette...

Beinhinnebetennese vanskelig å behandle og ikke godt å ha.

For undersøkelse ta alltid kontakt med autorisert helsepersonell, lege / kiropraktor / mt

beinhinnebetendelse
Ellen ms #171388 25/01/2008 1:28 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har slitt med dette i flere år og har funnet delvis ut hvorfor dette oppstår hos meg.

Støt er sjeldent bra og fører til smerte som gir seg etterhvert som beina får litt ro igjen. En smertefull måte å bli kvitt dette på er naprapati. Naprapaten mener selv det er en av de mest smertefulle områdene å jobbe... det er lettere sagt småjævlig, og jeg kjenner jeg er helt svett etter en halvtime behandling..

Jeg har også en vringning i ankelen når jeg går, så det er mulig å få en ortopedisk såle tilpasset de fleste ben og sko. Jeg har dette og den hjelper på! Leggene blir ikke fullt så stresset når en da går. Jeg har også lagt merke til pga vridning at det ikke lønner seg for meg å gå i "myke" sko, type joggesko/gassåle. Det gir mer rom for vridning, og type lave puma-sko fungerer MYE bedre.

Dette har hjulpet meg lenge, men støt (løping asfalt/hard, harde innendørshaller) er det ingen god løsning på for min del...

innlegg i skoen
Ellen ms #171389 21/03/2008 6:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

har et par lange freestyle sko som er utvidet på sidene, di er desverre for lange ettersom jeg har en veldig kort og bred fot. er det noe jeg kan legge i helen eller fremme ved tærne? sliter med at helen ikke er helt bak i skoen og leggen tar hele støyten når jeg lander litt bakpå

Til &quot;frode___&quot;
Ellen ms #171390 21/03/2008 9:07 PM
Ivrig
Ivrig

Legg heller inn en polstring over risten for å få helen sjikkelig bak. Dette kan ev lages av hardt tynt liggeunderlag, kanskje to lag. Diameter ca 5 - 10 cm, ev en av hver på hver støvel (avrund kantene). Dette kan virke tungvint men går helt greit når man blir vant til det.

Selv benyttet jeg hardt liggeubderlag ca 5 mm tykt med diameter ca 10 cm, en på hver støvel. For meg var det Lange Racingstøvler i riktig størrelse, men jeg hadde litt for lav rist til å passe disse. Beste løsningen er å skifte støvler. Jeg skiftet til Salomon Racing til slutt.

Til &quot;frode___&quot; 2
Ellen ms #171391 21/03/2008 9:10 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg bygde også opp solen (under) bak med innlegg av 1/2 og 1/4 solelengde bakfra.

NB: Ikke legg noe i skotuppen.

Ellen ms #171392 22/03/2008 3:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sånn har eg og hatt ja, men d gikk øve når eg unngikk å gjør ting som gjorde vondt. Ikkje belast føttene så mye viss du får vondt!Håpe du blir bedre:)

Mest lest på FRIFLYT.NO