Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Er det så farlig om noen få dør i sked hvert år?
#171356 28/01/2011 10:36 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Er det så farlig om noen få dør i skred hvert år?

Jeg mener selvfølgelig det er fryktelig trist og totalt unødvendig. Men hvor mange dør ikke av å bli påkjørt i gangfelt, påkjørt på sykkel, fallulykker og andre unødvendige ulykker?

Så lenge man tar forhåndsregler, har sikkerhetsutstyr som man faktisk KAN bruke burde man være dekket med tanke på erstatningsansvar ved eventuelle redningsaksjoner. Selv om man kjører aldri så forsiktig i trafikken, man man fortsatt kollidere og bli drept. Selv om man er aldri så forsiktig i fjellet, kan man fortsatt dø i ett skred.

Jeg synes det har blitt ganske lett å drive heksejakt på mennesker som driver med ting som lett kan klassifiseres som litt over gjennomsnittet farlig...

Så lenge man godtar bruk av fjellet, bør man ikke godta at fjellet faktisk tar liv og forholde oss deretter?

Re: Er det så farlig om noen få dør i sked hvert år?
Bare Stian #171357 28/01/2011 10:53 AM
Entusiast
Entusiast

Hvis du er for redd for å dø så hemmer det deg i å leve. Mao: Jeg er enig. Vil dog ta noen forbehold.

Jeg syns ikke risikoen som man løper ved å ferdes i fjellet i dag er urimelig. "Alt" koster liv, og jeg kan faktisk ikke forstå helt hvordan det er noe galt? Vi har vel alle en slags felles forståelse av at vi vil ha et så lavt antall av "unødvendige" dødsfall som overhodet mulig, men dette er et flytende begrep som må balanseres opp mot hvilken aktivitet vi ønsker å bedrive. Vi kunne alle sammen holdt oss til trygge områder, men det er ingen aktivitet vi ønsker. Den brattkjøringen vi bedriver i dag er jo "farlig", men ikke verre enn at vi, på samme måte som alle som ferdes i trafikken, tør i krysse fingrene og hive oss i det. Selvfølgelig etter å ha satt seg inn i teori og sørget for å ha fått en viss mengde med praksis før man dundrer avgårde på egen hånd.

MEN! Statistikken går feil vei, og det må vi og ha et forhold til. Vi har ingen fast grense hvor vi plutselig sier at nå er det for farlig. Siden vi ikke kan forholde oss til faste grenser, så forholder vi oss til "trender". Når de går rette veien er vi glade, og nå går den faktisk feil vei og derfor må vi være litt obs allikevel.