Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skredfare midt Norge
#171309 15/03/2010 4:12 PM
jalls Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Fått med meg at det er ekstrem skredfare i Sunndal for øyeblikket, og etter hva jeg forstår gjelder det samme for oppdal også. Selv befinner jeg meg i Trondheim og lurer litt på hvordan skredfaren er i områdene rundt ?

Selv har jeg kommet til den konklusjonen at snøfallet de siste dagene har økt faren, men at mildværet dagene før snøen kom stabilisert snøen, slik at den totale skredfaren ikke er ekstraordinær sammenlignet med andre ganger det kommer mye snø.

Det jeg ikke forstår da er hvorfor skredfaren litt lenger sør er så stor. Hadde ikke de det samme mildværet forrige uke, eller er det min konklusjon som er helt på jordet.

Re: Skredfare midt Norge
jalls #171310 15/03/2010 4:41 PM
Entusiast
Entusiast

Uten å ha gravd snøprofiler over hele trøndelag; jeg tror ikke mildværet varte lenge nok til å omdanne sukkersnøen som ligger i bunn etter den lange kuldeperioden tidligere i vinter.

Som du ser av bildene av skredet i vangslia i helga så går skredene helt ned til bakken, noe som indikerer at det er sukkersnøen som har skylda.

Så lenge det fortsetter å være kaldt og snø mer vil bare skredfaren øke ettersom det blir stadig større belastning på det svake laget samt at det blir mere snø så konsekvensene blir større i tillegg.

Selv kommer jeg til å være ekstremt forsiktig i ukjente heng frem til et godt stykke ut på våren i år, kanskje helt til snøen er borte.

Re: Skredfare midt Norge
jalls #171311 15/03/2010 5:41 PM
Okv Offline
Fersking
Fersking

Stort snøfall kombinert med vind fører til ustabile forhold uansett underlag. Nå har det snødd og blåst en del kontinuerlig her oppe i flere dager, og slik ser det ut til at det fortsetter også. Opptil om lag en 50 cm nysnø pr døgn?

Underlaget er stabilt her ute i lavlandet, lenger inne og i høyden er det nok noe mer suspekt.

Skal man på ski nå så må man ha så breie ski at det går unna selv om det er flatt. Også en fordel om skiene er så stødige at de kjører seg selv, for det er umulig å se noe som helst i dette blindeføret.

NGI meldte skredfare 4 i Vengedalen i går, og det er ikke vanlig. Er man fx i Andermatt når det meldes slik da står både heisen og toget.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå