Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skredsøknings grupper
#171286 30/12/2009 1:26 PM
hoot Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg var selv med på letaksjon i Rauland 3. juledag, hvor den tragiske ulykken fant sted. Det jeg lurer på er om noen vet hvordan ting blir organisert når uhellet er ute, og skredet har gått. Finnes det egne redningsgrupper, og i så fall hvordan er disse organisert? Eller er man avhengig av å vente på politiet og røde kors. Ved ulykken i Rauland så hadde utfallet antageligvis blitt det samme uansett hvor raskt man var på stedet, men uten hjelp fra kjentmenn som selv kjører mye offpist i området ville letingen tatt enda lenger tid.

112
hoot #171287 04/01/2010 2:00 PM
Medlem
Medlem

Ved skredulykker skal man ringe 112 (politiet). De koordinerer og beslutter hva som skjer videre. Hvis det er mulig at noen er tatt av skredet, så vil politiet varsle lokale redningsmannskap (Rødekors, Folkehjelpen, Norske Lavinehunder). Politiet varsler også HRS (hovedredningssentralen). Tiden er kritisk så vanligvis har man parallelle løsninger med innsats fra helikopter, snøskuter og bena.

De lokale redningsgruppene er organisert og trent på ulike måter, og har også egne skredgrupper som har spesiell kunnskap og trening med skred. Mange synes dette er en fin, nyttig og meningsfylt hobby. Min erfaring er at dette frivillige arbeidet er meget bra utført og meget nyttige for alle oss som ferdes ute.

Alpinanlegg plikter også å ha egne ressurser for å ivareta helse, miljø og sikkerhet for brukere av anlegget. Det betyr tilstrekkelig mannskap, kunnskap og ressurser for å kunne ivareta sikkerhet til brukere av anlegget på en tilfredsstillende måte.

Organisert leting
hoot #171288 07/01/2010 2:54 PM
Fersking
Fersking

Det stemmer det som KjetilB skriver om varsling osv.

Det jeg bare vil understreke, er at i en skredsituasjon er tiden en veldig stor faktor. Organisert leting tar tid å få på plass. Mannskapet skal samles og komme seg til skadestedet, og det skal godt gjøres at et organisert letelag er på plass før det har gått en halvtime-time.

Derfor kan man trygt si at det er kompisredning som har størst sjanse for å redde liv.

I beste fall er man i et skianlegg der det er skipatrulje. Skipatruljene blir det som på fagspråket kalles førsteinsats, altså de som begynner å lete først i skredet. Det å kunne begynne å lete innen et kvarter etter skredet har gått, øker sjansene for å finne skredtatte i live.

Det jeg prøver å si er dette: Det er mange flinke folk i de ulike organiserte skredgruppene rundt i landet, dessverre er tiden en stor faktor, og det tar tid å få ut mannskapene. Så ta skred kurs, ha med skresøker, søkestang og spade. Og lek forsiktig smile

kameratredning
hoot #171289 07/01/2010 3:14 PM
Medlem
Medlem

Ja Jonas, kameratredning er jo selvsagt løsningen. Det er så opplagt at jeg glemte å skrive det.

Alltid Spade, Søker og Søkestang (ASSS!), aldri på tur alene - og tren på redning.

Godt motatt!
hoot #171290 07/01/2010 5:13 PM
hoot Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Vi er en gjeng som har gått i sammen og hatt møte med politiet og røde kors. Det vi kom frem til var at hele gjengen som er ivrige på ski både i og utenfor løypene skal danne en egen skred gruppe (10-15 pers) som skal fungere som en undergruppe av røde kors. Noen av oss vil ofte allerede være i bakken hvis uhellet er ute, og resten er ikke langt unna. Samtidig som alle har nødvendig utstyr privat, skal vi være med på kurs og øvinger i regi av den lokale røde kors gruppa. Resultatet håper vi skal bli en gruppe som raskt er på stedet med god lokalkunnskap i offpiste områdene, god skredkunnskap og alltid tilgjengelig redningsutstyr.

Re: Skredsøknings grupper
hoot #171291 07/01/2010 6:42 PM
Fersking
Fersking

Strålende! Det er slike grupper som kan redde liv smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå