Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Problemer med Mammut Barryvox Pulse...?
#171249 23/03/2009 10:04 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

En kompis av meg fortalte at han i fjor opplevde at en Pulse nektet å finne en gammel Ortovox (tror det var en F3) Nå i helga har jeg vært i Lyngen og lekt litt med forskjellige søkere. Vi hadde med fire-fem Tracker DTS'er, to pulser og en sånn blå Ortovox (M2?).

To-tre ganger opplevde vi at pulsen ikke fant enkelte av trackerne! Først etter å ha slått den av og på noen ganger skjønte den at det faktisk var en tracker en halv meter unna... Trackerne og Ortovoxen på sin side fant hverandre alltid. Og om Pulsen var på sporet av Trackerne så måtte den ofte stoppe opp og tenke leeeeenge! På grunn av hvor inkonsistent feilen aldri gjaldt de samme trackerne er det liten grunn til å tro at det var noe galt med de. Så hva skjer med Pulsen!? Begge Pulsene var sånne som var kjøpt på kjempetilbud et sted. Er greia at noen sitter på et kjempelager med Pulser med tidlig og dårlig firmware som de selger billig uten å advare? Funksjonen hvor man låser ute søkere som man allerede har funnet slo dessuten irriterende ofte tilbake og begynte å mase om den man hadde funnet.

Dette er potensielt et -l-i-v-s-f-a-r-l-i-g- problem som jeg gjerne lurer på om noen har noen innspill på? Vi hadde desverre ingen DTSer eller S1 å sammenligne med. Trackerne oppførte seg eksemplarisk. Kanskje noe forvirra når vi var på jakt etter flere søkere samtidig, men det kan man bøte på ved øving og god metode. Om man kan metodene så var dessuten den gamle Ortovoxen lynraskt. Men hva er greia med Pulsen!? I praksis var den tregest!

Re: Problemer med Mammut Barryvox Pulse...?
Peddyslate #171250 24/03/2009 1:37 PM
Fersking
Fersking

Kan ligge mange forskjellige feilkilder tilgrunn. Drifting av sende signal på eldre enheter, antenne brudd, forrstyrrelser fra mobil og andre enheter når enhet skrus på (Kan skje i følge bruksanvisning). At en ny Pulse ikke finner gamle enheter kan ha noe med drifting å gjøre. Gammel enhet kan ha driftet. Men at du ikke finner Trackerne virket rart. Kan puls enheten vært påvirket av ytre faktorer og elektronikk en blitt forstyrret?. At Trackerne alltid finner det skal kan også ha noe med at de event søker bedre når sende signal er i drift..

Peddyslate #171251 24/03/2009 1:46 PM
Fersking
Fersking

Glemte å skrive at siste versjon på Pulse er i følge avalanchebeacon.com 2.6/2.7 . De er visst like, noen funksjoner er visst sjult på den nyeste..

Skremende og kjent
Peddyslate #171252 25/03/2009 1:30 PM
Medlem
Medlem

Det er en kjent sak at gamle søkere kan få drift i elektronikken slik at de ikke sender på riktig frekvens lenger. Jeg har blitt fortalt at dette spesielt gjelder gamle ortowox F1 søkere (de blå ovale). Har du en slik søker bør du sterkt vurdere å kjøpe deg en ny! Jeg har selv erfart at test av 5 gamle barrywox søkere med en ny Pulse, hvor 1 av de gamle søkerene ikke lot seg finne.

Mener å huske at produsentene anbefaler service hvert 3. år ved vanlig bruk og hvert år ved mye bruk eller skade. Alle bør jevnlig sende søkeren på service for å sjekke at alt er som det skal!

På internasjonale skredkonferanser jeg pleier å dra på så er det bestandig masse snakk om sende-frekvenser og mottakerfrekvenser (frekvensbredde), nøyaktigheter, drift i elektronikk etc. Jeg forstår ikke alle elektro-detaljene, men har fått med meg at nøyaktige søkere krever at frekvensbredden er liten, og at det dermed kan oppstå problemer med å finne søkere med for stort avvik i frekvens.

På de samme konferansene pleier de ulike produsentene å krangle åpenlyst og fronte sitt produkts overlegenhet. Det er ikke mange personer som virkelig kan dette og som ikke er kjøpt og betalt av en produsent. En av verdens ledende på dette området er Manuel Genswein fra Sveits. Kanskje Fri Flyt kan sende han en mail og be om en kommentar på disse skremmende erfaringene?

Peddyslate #171253 25/03/2009 1:45 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Alle aktuelle søkere skal nok bli sendt til en sjekk, ja. Jeg kan ingenting om dette selv, men syns utvilsomt det er litt guffent.

Det som er litt snodig er at når Pulsen ikke fant Trackerne, så gjorde de andre Trackerne og den gamle blå Ortovoxen det! Og problemet gjelder kun Pulsen! Trackerne og Ortovoxen fant hverandre hver gang.

Nå skal det også påpekes at vi ikke prøvde mange nok ganger til å få et godt statistisk grunnlag til å konkludere med hverken det ene eller det andre. Det er fullt mulig at hvis vi hadde tatt en tredje runde så ville Trackerne ikke funnet hverandre. Men nå var nå engang ikke det tilfellet...

Men alle de aktuelle søkerne skal utvilsomt gjennomgå en sjekk.

Apropos drifting. Jeg har snakket med noen produsenter som påstår at de har søkere som takler drifting bedre enn andre, så noen påstår i allefall at de tar høyde for dette. Er det mulig at Barryvox ikke har prioritert håndtering av drifting godt nok?

Peddyslate #171254 25/03/2009 1:48 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

EDIT: Kanskje jeg skal innrømme at det kanskje er galt av meg å antyde at feilen nødvendigvis ligger hos Pulsen... Jeg kan ikke nok om søkere til å konkludere med det, men det framstår unektelig slik (muligens akkurat fordi jeg ikke kan så mye om hvordan søkere fungerer..)

Ortowox
Peddyslate #171255 25/03/2009 2:01 PM
Fersking
Fersking

KjetilB - Hva mener du med vanlig og mye bruk? Hvem er det som tar service i Norge på Ortowox?

Peddyslate #171256 25/03/2009 2:23 PM
Medlem
Medlem

Følg anvisningen til service gitt av produsenten av søkeren din (gå på hjemmesiden og finn ut).

Vi bytter ut mobiltelefonen til stadighet og vet at elektronikk har begrenset levetid....

Dette er meget interessant og skremmende
Peddyslate #171257 25/03/2009 3:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sant nok at vi bytter ut både mobiler og pc`er i rasende tempo. I og for seg greit nok å tenke at vi dermed skulle byttet ut skredsøkerne våre oftere og. Problemet blir jo når man ikke har noe grunnlag for å vite OM noe er galt med søkeren, og videre (gitt at man må tenke seg at tiden tærer på prestasjonen til søkerne) hvor lang levetid en skal gi søkeren sin. Her mener jeg at det vel må kunne sies å være et skrikende behov for mer inngående, og ikke minst nøytrale, undersøkelser.

service på skredsøkere...
Peddyslate #171258 26/03/2009 9:05 AM
Fersking
Fersking

Måtte sende min eldre F1 Ortovox til Tyskland for service. kostet 250 kr. Har fått stempel i den på nytt og skal sjekke den igjen om 3 år. Det vikitigste med den er uansett å teste den selv med andre søkere før bruk. (Standard prosedyre) Har også en Pieps enhet, for den tas software oppgradering i Norge antar at importør håndterer service også. Mener at Mammut sine også oppgraderes/sjekkes i Norge. BCA tracker vet jeg ikke, men det står vel på produsentens sider.

Peddyslate #171259 26/03/2009 7:17 PM
Entusiast
Entusiast

manuel genswein er flink, men neppe nøytral i denne saken. jeg spurte ham iallefall om råd angående kjøp av søker, da pekte han på pulsen og sa "I buildt it!"

Trøbbel med Pulse Barryvox
Peddyslate #171260 30/03/2009 9:04 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er ikke så rart at Trackerne finner alt mulig rart. Trackeren er nemlig lite kresen på bandvidde/frekvens, den fanger også opp sendermottakere som har vandra litt av 457kHz-frekvensen. Men brei bandvidde vil si lav rekkevidde, derfor kan en ikke regne med mer enn ca 30 m rekkevidde på en Tracker(virkelig avstand, ikke det som står i displayet).Pulse derimot har lang rekkevidde, men er mye mer kresen på frekvens. Som Kjetil Brattelien sa, sendermottakere skal inn til service hvert 3-5 år for å unngå trøbbel med at frekvensen vandrer ut i purra. Ang markeringsfunksjonen til Pulse: ingen sendermottakere med markeringsfunkson på markedet pr i dag er bombesikre. De funker i ca 70% av tilfellene. Markering er likevel utgangsstrategi. Når det ikke funker, må du ty til god gammaldags bakup-metode i form av mikrosøkemønstre. Det tilfellet der markeringsfunksjonen utgjør noen virkelig fordel er i situasjoner med flere begravde innafor en liten radius (ca 8-10m). Hvor ofte skjer det? Tja, ikke ofte, men når det skjer vil det jo fort kunne gi negativt utslag på skredulykkestatistikken fordi flere dør samtidig om de som er på snøoverflata ikke klarer å løse scenariet.

Til slutt, jeg er helt enig med deg i at Pulsen har en svakhet i at den hele tida ber deg stå stille. Dette skjer særlig ofte når flere sendermottakere er begravd nært hverandre. Enhetene som sender, gir et komplisert mønster av signaler som Pulsen prøver å tolke, og for at den skal få tid til å gjenkjenne de ulike signalene, ber den deg som bruker om å stå stille. Dette er frustrerende og tidkrevende i starten, men når du har brukt Pulsen din mye og trent tilstrekkelig vil du se at den signalmasinga reduseres en god del. Men for all del, det er absolutt rom for forbedring!

kanonbra
Peddyslate #171261 29/11/2009 11:50 AM
Fersking
Fersking

Dette var veldig nyttig info. Takk!

yaman
Peddyslate #171262 25/01/2011 8:30 PM
Fersking
Fersking

haha, husker det!Men har det skjedd med din noengang?Ikke med min..Kjørte forresten 30 cm pow i dag smile

yaman
Peddyslate #171263 25/01/2011 8:31 PM
Fersking
Fersking

Sitat booun:manuel genswein er flink, men neppe nøytral i denne saken. jeg spurte ham iallefall om råd angående kjøp av søker, da pekte han på pulsen og sa "I buildt it!"

haha, husker det!Men har det skjedd med din noengang?Ikke med min..Kjørte forresten 30 cm pow i dag smile

Peddyslate #171264 28/01/2011 10:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Øving, øving og atter øving!

Når det er sagt, har jeg oppdatert FW på min Pulse til 3.0. Jeg har ikke fått testet den mye (øving) men mange av de problemene det her snakkes om skal være løst.

På dårlige skidager har vi hatt konkurranser om å finne søkere som er nedgravd. De med Pulse finner oftere og raskere søkere enn andre...men dette er jo helt subjektivt og har ingen beviser for det.

Det eneste problemet med Pulsen jeg har hatt er når jeg har hatt kortholderen (metall) i en lomme i umiddelbar nærhet til søkeren. Da har den rett og slett sluttet å fungere og det har stått feilmelding på skjermen. Det var den digitale senderen som sluttet å fungere hvis jeg ikke husker feil.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå