Skredsøker - Er det verdt pengene?
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har for tiden sett en del på skredsøkere. Jeg kjører ofte i røldal og lignende utfor løypa der. De fleste steder er det skilt om stor skredfare. Jeg har derfor sett en del på skredsøkere i det siste. Men er det verdt pengene? Skal jeg kjøpe så blir det en av disse: Ortovox s1 mammut pulse barryovox Arva evulotion+
|
|
|
 Re: Skredsøker - Er det verdt pengene?
|
Entusiast
|
Entusiast
Syns det er rart at du i det hele tatt stiller spørsmålet jeg. Selvfølgelig er det verdt pengen. Tenk deg hvis du eller en av kompisene dine blir begravd. Hvordan skal du ha en sjanse i havet til å finne en av dem hvis dere ikke har søke / sende utstyr? Du kan bare håpe at du aldri vil trenge å virkelig bruke den til å søke etter en kompis, men hvis du må så vil den definitivt være verdt det
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hvis du ferdes utenfor merkede løyper og har planer om å kjøre pudder så er det ikke noe spørsmål om det er verdt pengene! helt enig med eritho om at det er merkelig at du stiller et slikt spørsmål hvis du ofte ferdes i områder som er skiltet med stor skredfare. Her må du jobbe med holdningen din gutt! respekt for fjellet og snøen..
|
|
|
 er du glad i livet ditt?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er du glad i livet ditt eller ditt naut???
|
|
|
 Løp å kjøp :)
|
Fersking
|
Fersking
Som du sikkert har skjønnt på de andre innleggene så bør du skaffe deg en søker kvikt, og ikke minst trene på å bruke den.. Ikke bare for din egen del, men du har et ansvar ovenfor de du kjører sammen med og. Ha en kuli vinter!
|
|
|
 Enig med Ivar
|
Fersking
|
Fersking
Om du synes 3 laken er en dyr pris å sette på livet ditt så er det jo ikke verdt det... men jeg er sikker på at moren din er såpass glad i deg(selv om du må være et naut) til at hun er villig til å gi deg noe sånt i gave.. God vinter
|
|
|
|
|
|
 KLART DU MÅ!!!
|
Fersking
|
Fersking
Det å ikke kjøre med s/m, søkestang og spade er rett og slett en idiotisk og vanvittig egoistisk handling ovenfor de du kjører med. Hvis du ikke synns det er verdt noen lapper eller ikke har penger til det, bør du rett og slett finne noe annet å gjøre på inn til du klarer å få tak i det. Hus også for all del spade og søkestang. uten dette vil du ikke klare å lokalisere personen eller grave han/hun ut i skredsnø. Det er nemmelig gjevngodt med betong! Skaff deg fult utstyr eller hold deg til løypene!!
|
|
|
 Freidige og frekke svar...
|
Fersking
|
Fersking
Ikke alle har like stor erfaring. Kanskje ferskinger her inne burde få stille spørsmål uten å bli hengt ut...? Er det ikke derfor vi har forumet? Noen vil kanskje etter å ha lest ovenstående svar være redde for å stille spørsmål som kanskje virker litt "teit". Enig at spørsmålet egentlig burde være selvforklarende men å henge ut noen istedenfor å gi et godt svar er tåpelig! Her vil jeg si det er Superstig og Ivar som oppfører seg som naut. Fy skamme seg! Kjøp deg søker du Sander og kjøp gjerne en bok om snøskred også. Skredfare av Markus Landrø kan anbefales.Ellers så finnes det jo både snøskredkurs og skredsøkerkurs....
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kanskje litt streng, men føler ikke uthenging fra min side. Kan forresten anbefale tracker DTS. sykt enkel og grei s/m. Skredfare er absolutt og anbefale den også. Markus har drøyt peiling på det han driver med Ha en fortreffelig vinter med bunnløs pudder.:wink
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Går ut ifra at du er overbevist allerede... Jeg har brukt Trackeren fast i flere år, og den funker helt greit og er lett å sette seg inn i. Litt mer plunder ved flere skredtatte. Barryvox Pulse er ganske enkelt en utrolig effektiv søker - dersom du har lært deg å bruke den. Den er litt mer avansert enn Trackeren, men det er dønn verdt det. Ortovox S1 er ny av året, og de har brukt masse penger og tid på å utvikle den. Konseptet med å vise et "kart" over skredtatte på skjermen er genialt - men jeg ville ventet med å kjøpe den til evt. barnesykdommer er borte. I tillegg er importøren, Sport Sensation AS, helt rævva på reklamasjoner, så jeg styrer langt unna hele produktrekken deres. Lykke til! Kjør sikkert i vinter.
|
|
|
 Finn den beste søkeren til DEG
|
Medlem
|
Medlem
Mange gode svar har. Klipper inn noe jeg skrev på en tilsvarende tråd for noen uker siden: Har du lite penger er kanskje den beste skredsøkeren den billigste: Pieps Freeride http://www.pieps.com/de/pieps-freeride.html Har du råd til det beste til å redde livet til dine kamerater så bør du kanskje gå for en 3-antenne søker. Det er en god webside om søkere skrevet at en uavhengig amerikansk entusiast (se hans konklusjoner under) som etter det jeg vet ikke har aksjer i noen av selskapene: http://beaconreviews.com/transceivers/index.htm Here are the test conclusions:? My top picks are the Ortovox S1, the Pieps DSP and the Pulse Barryvox. They have long ranges, allow you to suppress a transceiver during a multiple burial, and their third antennas are excellent at dealing with spikes. The S1 has a unique display, the Pulse has a rich set of features, and the Pieps is easier to use. ? Second place is a four-way tie between the ARVA Advanced, ARVA Evolution+, Barryvox 3000. and the Tracker DTS. These are all solid two-antenna transceivers. ? Third place is a tie between all of the single-antenna beacons (e.g., the Ortovox F1 and M2). These are fine avalanche transceivers with great ranges, but they require significantly more skill and practice. The bottom line is that any of the transceivers ranked three-stars or above are fine as long as you learn how to use it and practice frequently. I would rather ski with a skilled rescuer wearing a lower-ranked beacon than with an unskilled rescuer wearing a higher-ranked beacon
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
siterer sander: Jeg kjører ofte i røldal og lignende utfor løypa der. De fleste steder er det skilt om stor skredfare. Jeg har derfor sett en del på skredsøkere i det siste. Men er det verdt pengene? Her skriver fyren at han kjører endel i Røldal og lignende.. Hvis han gjør det så er han faen ikke så nybegynner at han ikke skjønner at en skredsøker med tilhørende utstyr er en selvfølge og en jævla nødvendighet! Derfor godeste spongebob, vil jeg kalle -sander- for et naut om han i det hele tatt tørr å stille spørsmålet om en skredsøker er verdt pengene. Blir litt som å spørre om det "er vits i å ha på seg skiklær når du kjører ski, kan jeg ikke bare ha jeans og genser selv om det er 15 kalde"? Ingen er så nybegynner at de ikke skjønner det..
|
|
|
|
|
|
 noen trenger kanskje å henges ut litt
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dessuten er det kanskje noen som trenger å henges ut litt her inne, for så sykt mange og dumme innlegg som blir postet hele tiden fortjener ikke noe annet enn å henges ut..
|
|
|
 Være snille nå...
|
Avhengig
|
Avhengig
FOlkens...Greit at dere mener sander fortjener litt syn,men om dere ser på aldern til kiden.....han er 14år.Jeg har kjørt på ski hele livet mitt,men skal vel ikke skryte av at når jeg var 14år og på topptur var det skredsøker som sto i hodet på meg. Da gikk jeg på pur lykke og glede til tops uten noen bekymringer i hodet mitt. Ja jeg viste om skred og at det var farlig,men så aldri nødvendigheten av s/m utstyr!Kjørte i påsken ned et sted jeg har kjørt ned i alle år tidligere,men ikke vært der på noen år nå...må si det at jeg tenkte litt for meg selv og skjønner fortsatt ikke hvordan jeg turte å kjøre der uten rette utstyret og skredkunskapen den gangen....der mener jeg at vi må bruke hue litt og være hyggelige mot folk og heller kritisere på en skikkelig måte!!Hadde sander vært 20-25 ok tyn max,men 14 da kan det være lov å gå litt stille i dørene eller??
|
|
|
 Småslemt
|
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er litt enig i at Sander stiller et litt dumt spørsmål vedrørende om det er nødvendig med skredsøker under frikjøring i løssnø. MEN, kan dere ikke svare litt hyggeligere? Han er vel ikke nødvendigvis noe naut fordi han spør? Ifølge profilen er han 14 år. Man tenker gjerne ikke like mye på sikkerhetsmessige detaljer i den alderen, og da er det ikke alt som er like innlysende. Hadde han gått bastant ut og hevdet at alle som kjører med skredsøkere er idioter fordi det ikke er nædvendig, og man bare kan spare pengene som søkeren koster, DA ville han vært et naut. Skjønner vel godt hvis han kvier seg for å delta i andre debatter her inne, hvis man får følelsen av det man sier er idiotisk. Slikt er vanskeligere å høre jo yngre man er. Men, Sander, som du nå må ha forstått: JO, skredsøker SKAL du bruke ved kjøring i løssnø utenfor preppede løyper! Løp og kjøp!
|
|
|
 Tja
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Ivar:Dessuten er det kanskje noen som trenger å henges ut litt her inne, for så sykt mange og dumme innlegg som blir postet hele tiden fortjener ikke noe annet enn å henges ut.. For en som primært bruker Fri Flyt-forumet til å selge brukt utstyr (enda det finnes et eget bruktmarked her inne), eller reklamere for produkter man liker, så synes jeg du går ut høyt ut, Ivar, hva angår hvilke innlegg som er teite og som fortjener å henges ut... PS! Lyden du hører er glass som splintres. Å kaste stein i glasshus er ikke lurt. Watch out for f***** splinters!!!! Nå fikk du nettopp en liten demonstrasjon i uthengning! Er det fortsatt gøy? :razz
|
|
|
 tb 77
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
salg datert 2006, HS datert 2007. Så det du påstår bruker jeg vel primært IKKE friflyt forumet til..
|
|
|
 Et poeng
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Ivar:salg datert 2006, HS datert 2007. Så det du påstår bruker jeg vel primært IKKE friflyt forumet til.. Ikke sant! Det vet jeg også. Jeg dro de frem for å sette ting på spissen; for å understreke et poeng! Hadde jeg vært på FriFly forumet den gang, og latterliggjort deg når du forsøkte å selge noe brukt, ved f.eks å si noe som: "Bruk bruktforumet, faens naut! Er du helt idiot som ikke skjønner det!!!??" Hva ville du sagt? Ville du syntes det var en trivelig reaksjon?
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Se hva jeg skrev på en ønskes kjøpt annonse i 2005: Vet at det er et bruktmarked for slike annonser her, men siden jeg har inntrykk av at det er veldig liten trafikk på "ønskes kjøpt" sidene, så legger jeg ut en tråd her. Dermed ville jeg følt at jeg kunne forsvare å legge ut ett sånt innlegg selv om du hadde respondert på følgende måte: "Bruk bruktforumet, faens naut! Er du helt idiot som ikke skjønner det!!!??" Got it? MEN greit, jeg skal innrømme at jeg ikke sjekker profilene til de som legger ut tråder her (slik at jeg kunne sett at fyren er 14 år) godt mulig dere andre gjør det, hadde jeg sett det så skulle jeg kanskje formulert meg annerledes.. Og i fare for at denne tråden her også etterhvert blir en jævli usakelig tråd, foreslår jeg at vi legger dette dødt. Uansett: SANDER, kjøp deg en skredsøker ellers håper jeg inderlig at det ikke er jeg som kommer etter deg i Røldal om du blir tatt av skred, eller omvendt.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For å få en noe mer saklig fortsettelse på tråden: Mammut Barryvox er en av de beste søkerne jeg har prøvd. Vent til dollaren raser i bakken igjen, og bestill fra usa. Da får du den billig.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Mer saklighet? :grin Ikke vent på dollarnedgang: Kjøp nå!
|
|
|
 Logikk
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Ivar:Vet at det er et bruktmarked for slike annonser her, men siden jeg har inntrykk av at det er veldig liten trafikk på "ønskes kjøpt" sidene, så legger jeg ut en tråd her.Dermed ville jeg følt at jeg kunne forsvare å legge ut ett sånt innlegg selv om du hadde respondert på følgende måte:"Bruk bruktforumet, faens naut! Er du helt idiot som ikke skjønner det!!!??"Got it?MEN greit, jeg skal innrømme at jeg ikke sjekker profilene til de som legger ut tråder her (slik at jeg kunne sett at fyren er 14 år) godt mulig dere andre gjør det, hadde jeg sett det så skulle jeg kanskje formulert meg annerledes.. Og i fare for at denne tråden her også etterhvert blir en jævli usakelig tråd, foreslår jeg at vi legger dette dødt. Poenget var å vise at det vil alltid være noe som ikke er logisk og innlysende for alle, og at man derfor burde kunne stille et spørsmål uten å bli kalt "et naut", som du så fint kalte Sander fordi du mente spørsmålet var så idiotisk... Men, å bruke et eksempel som jeg gjorde, funket jo dårlig, for selv etter å ha forklart HVORFOR, så skjønner du jo fremdeles ikke poenget. Likevel, det beste er nok at vi bare legge det dødt! Like greit. Sander har nok fått svar på spørsmålet sitt uansett nå.
|
|
|
 jepp,
|
Fersking
|
Fersking
Står fremdeles for det jeg skrev og er enig med tb77.Case closed forhåpenligvis:) Gleder meg til vintern! Hei og hå!
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Gode innlegg "tb77". Takk!
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
ja da var det vel bare å fortsette her da, interessant å lese erfaringer! kom med flere, prøver å danne meg et bilde av hva jeg trenger, sikket andre som går med tanker om innkjøp av skredsøker og etter de mye publisitet i det siste! Noen som har bra nettbutikker som selger de forskjellige modellene som er nevnt?
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Kjører du offpist SKAL du ha søker. Når det gjelder airbags vet jeg ikke helt, men en ting er helt sikkert de er heeeeelt latterlig overpiset i forhold til produksjonskostnader, det finnes absolutt ingen dyre komponenter på en slik ryggsekk som rettferdiggjør prisen på ca 7000 kr.
|
|
|
 Sender/mottaker
|
Medlem
|
Medlem
Jeg trives også godt me dammut barryvox pulse'n min. Som har blitt nevnt, men som kanskje har forsvunnet i diskusjonene. Kjøp s/m, søkestang og spade i første omgang. Og en av flere gode bøker om temaet. (se gjerne på nettbutikken her  Og viktig: tren med kopmisene dine på å finne hverandres s/m'er. Nå har det jo blitt en stund siden du la inn inlegget.. Har du kjøpt, trent og fått fine turer? Lykke til! Måtte du aldri trenge utstyret!
|
|
|
 videre...
|
Medlem
|
Medlem
*med mammut.. osv skulle det stått Tips: Vi pleier å kontrollere at alle er på nett og at alle kan søke før vi tusler fra bilen(e). Så pleier vi å finne en trygg plass hvor det alikevel egner seg for en litt lengre pause hvor vi står med ryggen til mens noen legger ut, eller kaster s/m'en sin ut i snøen. Så trener vi på å søke.. 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
ein skredsøkar ville eg absolutt sei e verdt investeringen iallefall, kan redda livet ditt og den.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Spørsmålet burde vel heller være om skredsøkere er grovt overpriset eller ikke. Det er ett instrument som burde være mulig og produsere og selge for mye mindre enn det koster per i dag. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor en skredsøker i det hele tatt koster over 1000 kroner.
|
|
|
|
|
|
 Selvfølgelig!
|
Fersking
|
Fersking
Det er egentlig det eneste svaret du trenger; selvfølgelig! Holdt på å miste kjæresten min i et snøskred ifjor, de var 3 stk på tur. Han ene hadde ikke skedsøker, men havnet heldigvis oppå snøen. Kjæresten min ble begravd, heldigvis hadde han søker på seg og heldigvis hadde tredjemann også søker så de fant han etter drøye 10 minutter. Vil du virkelig ta den risikoen, det er "bare" et par tusen i livsforsikring.. Vil du risikere å muligens ikke kunne redde en kompis som ligger levende begravd under snøen?
|
|
|
|
|