Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Safety First eller.....
#171150 14/02/2005 1:21 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg har vel kommet til den konklusjonen at det er på tide å lære mer om denne hvite faren som truer når du er ute å står på ski. Mest for min egen sikkerhet men også for andres. Det bør jo ikke være slik at man er den eneste i en gruppe som er offpiste som ikke har søker. Jeg skal jo tross alt bidra til å finne andre hvis jeg ikke selv blir tatt.

Jeg vet det finnes en bok som heter snøskred, den må nok på nattbordet relativt kjapt. Men hva annet bør man ha av utstyr og kunnskap?

Hvilken skredsøker er best?

Er probe en nødvendighet?

Hva krav bør en stille til spade?

Hvor får man dette toø mest fornuftig pris?

finnes det ikke noe kurs for slik?
Bare Stian #171151 14/02/2005 2:42 PM
Entusiast
Entusiast

tror jeg så en slik anonse..

sikerhet ja..
Bare Stian #171152 14/02/2005 3:09 PM
Entusiast
Entusiast

Søker, vel det er litt smak og behag, så lenge man velger de nye digitale.. les mer om det inne på http://www.sunalp.no/skred.html

Når det gjelder søkestang, så er det noe alle må ha, siden det er viktig for å finsøke hvor personen ligger, eller hvis elektroniken plutselig ikke fungere som den skal.Husk, at når man har funn, skal man aldrig ta opp igjen søkestangen, men la den stå i snøen.

Spader, her er vel det best med en solid alu. spade, med et bra håndtak.

safety first
Bare Stian #171153 14/02/2005 6:55 PM
Fersking
Fersking

Søkestang er et must. Av spade kan jeg anbefalle rottefellas gode gamle røde med trehåndtak i stål. Den er nok kanskje den tyngste på markedet, men den er billig og supersolid. ( brukt bla av Ousland på polespedisjoner) Jeg er av den typen som ikke gidder å telle gram når jeg er ute å går topptur/kjører offpiste, så det gjør meg ingenting om den veier litt mer enn de andre.Hvis du har utstyret i orden, så sett også krav til de du kjører med at de også har det nødvendige utstyret.

Ikke glem førstehjelpsutstyret heller, better safe, than sorry...

Safety
Bare Stian #171154 22/02/2005 1:18 AM
Fersking
Fersking

Barryvox er mye brukt. Bruker selv en ortovox f1. Poenget er å øve seg på med den søkeren en kjøper. Sunalp og msmg kjører skredkurs, det samme gjør røde kors ( forutsetter medl.skap). Boka til Landrø er svært god.

Ellers er det viktig å lære livredddende 1hjelp, ha en god spade ( har opplevd to ganger at spade m plastblad har brukket)og ei god sondestang, samt huske fjellvettregelen om at det er ingen skam å snu.

Kunskap
Bare Stian #171155 22/02/2005 10:45 AM
Fersking
Fersking

Det hjelper svært lite med allverdens elektronikk og utstyr hvis man ikke kan bruke dette. Ser mange som beveger seg i skredutsatt terreng enten uten "skred utstyr" eller uten kunskap/erfaring i bruk av utstyret. Det er viktig å trene på bruken av søkeren. Det er vanskelig nok å finne den nedgravde søkeren når man terner under kontrollerte omstendigheter. Det blir mye vanskeligere når adrenalitet bobler og sekundene teller. Bruk en dag det er dårlig vær/føre til å trene på bruk av utstyret.Når det gjelder spade, så hjelper det lite med søker hvis man ikke har redskap til å grave med. Prøv selv å grave i et gammelt ras og se hvor langt du kommer med hendene og ski/brett.Det kanskje aller viktigste er å lære seg mye om hvorfor og hvor skredfaren er stor og holde seg unna disse områdene.

øv og prøv!
Bare Stian #171156 07/03/2005 2:13 PM
Fersking
Fersking

det er svært viktig at man ikke prøver utstyret for første gang når uhellet er ute. bruk gjerne en analog s/m hvis du kan bruke den. mange brukere er svært kjappe med ortovox f1 men den krever nok mer trening enn de enkleste digitale som Tracker og Barryvox. en sonde er som tidligere nevnt livsviktig for finsøk og er ikke noe som tar særlig plass i sekken uansett. her er det noen middelmådige produkter på markedet. kan anbefale G3 sine med plastbelagt stålwire og skikkelig lås/stram mekanisme. har nettopp kjøpt bca sin Traverse shovel (spade) og den virker svært solid. ovalt skaft med to låseplugger. skal nok være svært vanskelig å vri i stykker den greia! alu-blad for å komme gjennom de harde snølagene og hard skredsnø.