Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
RECCO brikke
#171042 14/03/2005 6:45 PM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Fikk Recco-brikke i Frankrike i fjor vinter, og har trodd at systemet brukes i alle alpinanlegg i Norge også. Men har hørt visse rykter om at dette ikke stemmer, og at det kun er enkelte steder hvor de kan søke opp personer med Recco-brikke. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette??Kjører steder med skredfare uansett jeg asså, men har en falsk trygghet ved Recco-brikke da eller??

stemmer
Ingvild #171043 14/03/2005 6:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

tror det kun er forsvaret som har søkeutstyret som trengs til recco-brikker.

recco
Ingvild #171044 14/03/2005 6:56 PM
Fersking
Fersking

Så nettopp noe på tv om jakke med innsydd recco-brikke. Der sa de at det var kun i alpin-anleggene i Trysil, Narvik og på Svalbard som har søkerutstyr til recco-brikker. Også forsvaret såklart. Du får sånne der.

Så det er ikke det man satser livet på akkurat.. Hvis du ikke da bare kjører i Trysil, Narvik eller på Svalbard...

dårlig løsning
Ingvild #171045 14/03/2005 6:57 PM
Fersking
Fersking

Så vidt jeg vet finnes det kun to reccosøkere i Norge... Recco er kun et alternativ til å bli funnet ved snøsmeltingen. Jeg ville heller investert i en sender/mottaker hvis du skal bevege deg mye i skredfarlig terreng.

Hm
Ingvild #171046 14/03/2005 7:24 PM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har reccobrikken festet i skoa mine. Men da kan jeg vel bare dra løs dem igjen da.. Eller så satser jeg på at Forsvaret er i nærheten når skredet går...:)Hvorfor blir det ikke brukt i alle alpinanlegg da? Dyrere? Mindre effektivt? Etter det jeg har hørt er det det eneste som brukes i utlandet men mulig jeg har hørt feil...

i skoa..
Ingvild #171047 14/03/2005 7:36 PM
Fersking
Fersking

du kan vel bare la dem være festa i sko vel, så lenge de ikke er i veien. I tilfelle det skulle dukke opp en tanks på villspor..Tror grunnen er at de er dyre å anskaffe ja, og kanskje muligens at de krever litt grundigere opplæring for å bruke.. ? Men etter hva jeg har sett og hørt så er de effektive da, søkeren er jo så stor som et A3 ark, så det skulle være litt mer futt i en sånn enn en vanlig skredsøker ja. Tror de piper på lengre avstand.

ikke mer effektiv...
Ingvild #171048 14/03/2005 8:14 PM
Fersking
Fersking

Recco-søkeren tar ikke inn signaler på lenger avstand enn S/M, det er nok heller motsatt. Grunnen til dette er at reccobrikken ikke selv aktivt sender ut signaler, i motsetning til en skredsøker.

recco
Ingvild #171049 14/03/2005 8:46 PM
Entusiast
Entusiast

reccoen er jo og avhengig av trent personell, helikopeter (eller tanks) og da forsvinner momentet med de 45 livsviktige minuttene som s/m utstyr og kameratredning klarer å utnytte bedre (i teorien).

men for all del, behold de på, men kjøp deg for guds skyld s/m utstyr hvis du har planer om mye bratt kjøring på lagdelt vintersnø.

Nei nei nei!!!
Ingvild #171050 14/03/2005 9:16 PM
K-K Offline
Medlem
Medlem

Mye tull her nå!Å søke etter reccobrikker er ikke vanskelig - Det klarer alle!Redningshelikopter i Norge KAN søke etter Reccobrikker!JA - Forsvaret har utstyr for søk!Mange Røde kors hjelpekorps ha søkeutstyr for Recco.Hvor mange gram veier en brikke? IKKE så mye at det er en belastning! S/M er helt klart bedre MEN har man recco bør man beholde den på!!!!

RECCO
Ingvild #171051 14/03/2005 10:35 PM
Entusiast
Entusiast

forsvaret har en søker på skjold (øverbygd i indre troms), og mener de har en på rena?? litt usikker på siste.. ellers så er det systemet på narvik og trysil så vitt jeg vet.

Men som jeg sier, recco brikke er en lik brikke, den fungere best til å finne liket i snøen. Grunnen til jeg sier det er ikke fordi effekten er dårliger den andre søkere, men fordi at det går så lang tid, selv når de har søker i anlegget, før søkere og folk er på pletten ved skredet, at oddsen er dårlig for å klare seg.

Beste redningen er kamerat redning på stedet.. det er innen for de første 15 min som er kritisk..

recco - et hjelpemiddel for å finne døde venner...
Ingvild #171052 15/03/2005 1:34 AM
Fersking
Fersking

det stemmer nok helt sikkert at det finnes flere enn disse tre nevnte recco-søkerene i landet. Etterhvert en del Røde Kors grupper og avdelinger i forsvaret som har skaffet seg dette utstyret.

En recco-brikke er en passiv refleksbrikke som "reflekterer" signalene en recco-søker sender ut. Signaler leses av søker som lydsignaler omtrent som en metalldetektor. Dette betyr igjen at reflkesbrikken må ligge i riktig vinkel i forhold til søkeren, skal man få et bra søkegrunnlag.

Vel kan man si at dersom uhellet er ute, kan man om man er heldig få tilkalt hjelp og få flydd inn en en recco-søker innen 45min og fremdeles har 25% sannsynlighet for å grave frem en venn i live. Faktorer som må være oppfylt for at man skal kunne få til et søk:- man skal få varslet redningssentralen inne urimelig kort tid- det skal være godt flygevær, eller ha en motorisert, parat redningsgruppe med riktig utstyr i nærheten- man må vite nøyaktig hvor en befinner seg (kartrefreanser)- man er i det hele tatt avhengig av ytre faktorer og eksterne ressureser for å i det hele tatt få satt i gang et søk.

Sikkert mange røde-korsere her som synes det er stas å ha slik en recco-søker i korpset. Bare så sørgelig at bruk av slike i søk, som oftest fører til funn av triste skjebner... (Fint om noen RHK-ere kan komme med tall på antall søkere i landet, hvor de befinner seg og statistikk på bruk av disse i reelle aksjoner).

Poenget mitt er at en recco-brikke gir en enorm falsk trygghet. Ved å legge tillitt til et reccosystem, plasserer man ansvaret for å finne deg hos andre enn dem som er med i gruppen du står med. Reccobrikken har ingen verdi i et kameratsøk og kan på ingen måte sammenlignes med vanlig sender/mottakere.

Vil unasett ikke anbefale folk å operere disse brikkene ut av jakkene sine, men regn bare ikke med at en recco-brikke øker sjansene for å overleve et snøskred. Gjør bevisste valg og plassser ansvaret hos deg selv og de andre du står sammen med!

ufattelig enig..
Ingvild #171053 15/03/2005 7:30 PM
Entusiast
Entusiast

Kamerat rednign er det absolut raskeste og beste..

Ha utstyret i orden, og lær av folk med lang farts tid, eller ta et skred kurs.. og husk å tren med det utstyret du har.

Hjelper lite å ha sender/søker uten å vite hvordan man skal foreta et søk.

Kremt
Ingvild #171054 18/03/2005 2:07 PM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hvor mange Røde Kors-patruljer i landet har søkere for reccobrikke da?? I Alpene var det jo dét vi ble anbefalt å ha. Hvorfor anbefaler de dét der nede, men ikke i Norge?? Tåpelig....

Sier igjen
Ingvild #171055 18/03/2005 9:28 PM
Entusiast
Entusiast

Man er ansvarlig for sin og kammreatene sin sikkerhet.Og jeg vil aldrig anbefalle noen, uansett om de hadde 100 recco søker på skistedet å basere seg kun på dette systemet.

Enkel tanke lek:

En mann av 4 blir tatt i skredd når de bedriver BC kjøring.Hva skal mann da gjøre? skal en mann kjøre etter hjelp? som oftes er det dårlig mob dekning til fjells. OG det er gjerne litt anmarsj før man er nede til befolket område igjen.. si det tar KUN 15 min å komme seg ned til nærmeste heis. Hvor lang tid tar det å få ut folk, hunder og helikopter. klart og opp til stedet. ved hell, og gutta sitte klar med klær på: 15 min.

Da har personen ligget i 30 min. selv da er overlevelses prosenten latterlig lav.

SÅ IGJEN: TA ANSVAR, kjør med sender/mottaker, eller kjør i løypen. er ditt og dine venners liv.

Skjønner det jo!
Ingvild #171056 18/03/2005 10:36 PM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Selvfølgelig, skjønner jo poenget. Men skjønner bare ikke hvorfor de anbefaler reccobrikke i frankrike, men ikke i norge. jaja, skal beholde brikken på skoen, óg skaffe meg sender/mottakersystem. Kjører 99% av gangene alene, så har ikke helt sett poenget med å skaffe meg noe annet system men...

Hææ?? Er du gal Ingvild??
Ingvild #171057 18/03/2005 11:46 PM
Fersking
Fersking

Om jeg forstod deg rett i første innlegg, så sa du at du kjører der det er skredfarlig uansett. Og i siste innlegg skriver du at du kjører 99% av gangene alene??!!??

You crazy woman!!! Ikke noe frykt her igården??

2 steder i norge!
Ingvild #171058 23/03/2005 5:35 PM
Medlem
Medlem

På tv2 hjelper deg hadde de en "test" av skredutstyr, og der sa de at det bare var to skiannlegg i norge som har recco søker.. kjøp heller BCA tracker, billig og bra s/m som er umulig å ikke skjønne.. Men viktigst av alt, ta med deg sunn fornuft når du er ute på ski, så får du ikke bruk for skredutstyr, med mindre du skal hjelpe andre. Uansett er det lurt å ha en s/m hvis man kjører offpist

tja..
Ingvild #171059 24/03/2005 12:20 AM
Entusiast
Entusiast

Sunnfornuft hjelper en del, men er på ingen måte et alternativ for sender/motaker.

Man kan ta alle forhåndsregler i verden, men eneste måten å være 99% sikker er å ikke forlate sofaen i stuen. (de siste 1% er risikoen for at stuen din blir tatt av skred)

Uansett, en vis mann en gang sa at "en er ferdig utdannet i skredlære den dagen mann dør i et".Mener ikke at man skal stryke med i skred, men bare at alle innser at ingen er ferdig utlært når det gjelder skred, og pass på så man ikke blir for skråsikker på egen kunskap.

Til slutt, Ingvild; kjører en alene, så hvorfor bry seg med alt utstyret? recco eller S/M? hvor mangen timer tror du det tar før du blir meldt savnet?? vrient å sende nødmeldinger når man ligger begravd i skredet...

Venner...
Ingvild #171060 24/03/2005 6:01 PM
Medlem
Medlem

Få deg noen venner med de samme interessene Ingvild, og kjøp skredsøker, spade og søkestang. Vi vil nødig miste de få som er av den sjeldne jenter-som-har-funnet-ut-at-frikjøring-er-fett rasen...

Hihi...morro..
Ingvild #171061 29/03/2005 6:16 PM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Som dere tar av... :)Er ikke bare-bare å få seg venner som vil kjøre frikjøring... har på følelsen at det er en liten rase. Jeg har aldri møtt på noen som "ivrer" veldig for det hvertfall. Får alltids noen til å kjøre 5m bortenfor preppa bakke, men veldig få som gidder å bli med på toppturer.Recco-brikka ligger bare i skoen av "gammel vane", har bare ikke giddet å fjernet den. Tenkt at hvis-om-atte noen kanskje ser skredet gå, så ligger nå brikka der hvertfall...tilfelle...:)

recco.com
Ingvild #171062 01/05/2005 1:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

www.recco.com har litt info du kan lese.

Jeg har recco på både slalåmstøvler og tm-søvler. Koster minimalt og er en ekstra forsikring. Flere anlegg i Norge kommer til å skaffe seg etterhvert.

Skredkurs er VELDIG lurt å ta. Ikke bare for å lære å bruke utstyr riktig, men for å lære om sne og hvordan man unngår de farligtse stedene. Husk at en renne kan være farlig én dag og kjempebra neste dag.

Å kjøre i skredfarlig terreng er ikke lurt, men kan være gøy. Benytt derfor innsiden av hodet i forberedelsene.

Skulle ikke by på nevneverdige problemer å finne folk på FF-sidene som vil være med på opptur.

Lykke til!

recco i france
Ingvild #171063 06/05/2005 12:08 AM
Fersking
Fersking

de tvinger på deg recco brikker fordi de vil ha sitt på det tørre.dårlig reklame med døde nordmenn som smelter frem i mai/juni.også har de litt mer ressurser enn et gjennomsnittlig norsk skitrekk, mange stiller med egen skred patruje og flere ski senter har heilkoter. dette gjør at søk med bruk av recco systemet er mulig. og selv om det tar tid så blir du funnet, sannsyligvis ikke i live, men da kan ikke etterlatte komme og klage på tilltak ol.

recco er dessuten avleggs og tror sjansen for at flere skisenter anskaffer seg dette fremover er liten.se på det slik, når forsvaret kjøper noe, er det så gammalt at ingen andre vil ha det lengre, og har du det så kjøp noe nytt.

forresten
Ingvild #171064 06/05/2005 12:10 AM
Fersking
Fersking

er forresten enig med deg at det er lite folk som gidder å ta med seg skia noe annet sted enn i nærheten av et trekk på sørlandet.og det er jo ingen snø her.kjenner et par på hia som gjerne tar en topptur så de er der, du må bare lete

SØKER
Ingvild #171065 24/05/2005 10:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

BRUK AV SØKER ER DET SIKRESTE I DE ALLER FLESTE TILFELLENE! BRUK DEN!

Søker og venner
Ingvild #171066 13/06/2005 1:16 PM
Fersking
Fersking

Du trenger både søker og venner med utstyret.. Kanskje du bor på feil plass;)

Ting går i ring...
Ingvild #171067 24/09/2005 10:09 PM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

...også denne saken! Bergans går jo nå ut med Recco-brikke som "standard" på alle sine skalljakker, så jeg tror nok ikke siste ordet er sagt her...! smile

merverdi
Ingvild #171068 25/09/2005 2:03 PM
Entusiast
Entusiast

Recco som brikke kommer nok til å dukke opp som "stesj" i både jakker, bukser, støvler og staver for den del. Men det betyr ikke en dritt.. er bare billige markedsføringstriks for å tilføre merverdi til produktene..

Er ikke en livsforsikring uansett.. og som poengtert tidligere, så er de kritiske minuttene etter et ras de første 15. Etterde er det kun få % som levere noe særlig lengre..Og de er kun yders få som overlever de 30min. til 1 time som det kan ta for at infor kommer ned til rødekors, hjelpemannskap å samme seg, skaffe hockus, scootre, komme til stedet og starte søk..

Så i mine øynere er recco en lik brikke uansett hvor mangen man har monteret på seg..

._.
Ingvild #171069 26/09/2005 8:56 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

nån som hvet om det går ant å kjøpe bare den brikken å sette den inn i klærne eller nå sånt? Og hva koster den?

ja
Ingvild #171070 26/09/2005 2:10 PM
Fersking
Fersking

du kan få kjøpt recco brikker i sports bitkker og på skisentre rundt omkring, spes i utlandet.De koster ikke mye heller man du kan like gjerne kjøpre en snickers å teipe fast i jakka, så har du noe å spise på når du ligger nedgravd. for hvis du har tenkt i bli funnet på recco brikke så trenger du proviant for det tar tid:)kjøpe en skredsøker, søkestang og spade. og så trenger du noen venner med samme utstyr og som gidder å grave deg opp. det siste er ofte det som er vanskeligst å finne.Uansett hvor fett utstyr du kjøper så øv

Bergans
Ingvild #171071 26/09/2005 3:39 PM
Entusiast
Entusiast

Isogaisa har innsydd Recco-brikke. Og det dukker sikkert opp litt her og der framover. I prinsippet vil den nok ikke ha allverdens å si for å finne deg i live, men familien din slipper å vente til våren med å finne deg.

I alpene er tettheten av recco-søkere vesentlig høyere, så det skader jo aldri med remedier som øker sjansen for å bli funnet.

Enda så banalt det høres ut, så er de ufravikelige prinsippene rundt det å overleve offpist som følger:1. Unngå skred2. Ha sende-/mottakerutstyr, sonde og spade som du kan bruke3. Kjør med folk som også har kunnskap og er interessert i å overleve

Tren jevnlig.

Vet at dette bare er oppgulp av det de fleste her sier, men så har jeg også fått sagt det.

Re: RECCO brikke
Ingvild #171072 07/10/2007 10:03 AM
Fersking
Fersking

Har recco i jakken. Ser ikke noen grunn til å fjerne den.

Stasj
Ingvild #171073 07/10/2007 9:51 PM
Avhengig
Avhengig

Recco er som flere sier falsk trygghet.Det høres gromt ut m en brikke i jakk som du blir funnet med...ser av mine egene kompiser som ikke er like ivrige i fjellet så er det flere av de som tror at det er samme som en S/M...men det er det jo ikke. I vinter gikk det et skred ut i løypa i østerike og når gutta kom opp for å søke gjennom skredet var det med recco søkrer og hele kittet...men det var kunn en med recco søker stort orkester...noe shvære greier han hadde i henda og en sekk på ryggen med ekstra greier til den. Mens alle de andre gikk bak han med vanlige søkere og sonde for å gå nøyere gjennom skredet. Så i bunn og grunn er det kun S/M utstyr som du og de du kjører med kan bruke!! Og da er det viktig å trene og det tar ikke lang tid...bare noen få søk en gang i blandt for å holde det ved like og så man vet hva man skal gjøre i en krise situasjon. Da skal allt være på auto modus. Det er også nesten et must å ta et skred kurs. Ikke dyrt,men det er nyttig. Da lærer du om snøen hvordan den legger seg hvordan vinden påvirker snøen og hvordan de forskjellige snø typene binder seg sammen osv. Du lærer å lage snø profil osv....Så for all del ingvild!! Få deg S/M spade og sonde! finn noen å kjøre med som også kan utstyret sitt og er glade i livet sitt!! Kjør ALRDI alene i skred farlige områder! Da er det bare å sette kroken på døra og spikern i kista!! et skred har mye krefter og har du ikke venner med deg er det slutt š'š'š'š'š'š'š'š'š'š'š'š-----------------------------------------------------

Re: RECCO brikke
Ingvild #171074 07/10/2007 10:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Flott med svar til en 2 år gammel tråd.

Haha, godt poeng Dahl!
Ingvild #171075 08/10/2007 11:55 AM
Entusiast
Entusiast

Det fårn si! Fett med gamle vitale tråder!

Recco brikker er i utgangspunktet bare krystaller som reagerer på en hvis frekvens og avgir da et signal. Dette er svakt og krever sterke søkere.

Recco brikken er altså avhengig av å bli truffet av signalene. DVS, er det våt tung snø, ligger du ved steiner eller annet hardt materiale, eller ligger oppå brikken har du ingen garanti for at den fungerer heller.

Recco søkerne er dessuten ganske dyre, og mange små anlegg og røde kors grupper ser nok på dette som nok en utgift. Skal du overleve et snøskred, ta alle forhåndsregler for å bli funnet innen 15 minutter.

Og selv om Ingvild kanskje har tatt hintet for 2 år siden: Recco er noe du evt. har i tillegg til S/M og gode kjørekompiser!

Recco
Ingvild #171076 19/11/2007 9:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ser på Recco.com sine sider at de har søkeutstyr for brikken på Ski Resort--->Norway---> Fana Brannstasjon, Bergen....

Må si jeg lo godt:grin

Amble og alle dere andre...
Ingvild #171077 20/11/2007 9:47 AM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg har tatt hintet. Ung og snowboardkjører, sier seg jo selv at jeg ikke hadde peiling. Kunnskapsnivået steg betraktelig når jeg skifta til telemark og det ble toppturer som ble greia. So, end of discussion før jeg blir flau...:cool

Recco-brikke
Ingvild #171078 27/11/2007 2:20 PM
Fersking
Fersking

Glem reccobrikke. Ferdes du i områder hvor det kan bli aktuelt å søke deg opp må du bruke skredssøker/sender. Overlever du skredet har de som er i nærheten 10-15 minutter på å finne deg. Etter dette stiger dødsprosenten kraftig. Sjansen for at noen med recco søkeutstyr er i nærheten og at de har en responstid som gjør at de kan redde livet ditt er ganske liten. Non reliable.. Gå skredkurs og lær deg å bruke utstyret. Da kan du redde andres liv også.

Recco - respons
Ingvild #171079 04/12/2007 9:36 AM
Fersking
Fersking

Ja, det er vel å bra. Men hva tror du responstiden på disse gutta er. Med tanke på at du har 10min etterskredet er gått før dødsprosenten stiger voldsomt kan du vel ikke anbefale dette vel?

Anbefaler??
Ingvild #171080 04/12/2007 7:08 PM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg anbefaler da ingenting jeg anna enn s-m jeg?! Nå har ca 100 personer foran deg konkludert med at recco er kun for å finne et lik, og at man heller må ha testet ut s-m og bruke det! :wink

Haha, når skal denne diskusjonen ta slutt??

Redningstjenesten
Ingvild #171081 08/03/2008 7:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

I redningstjenesten betrakter vi RECCO som et nyttig og effektivt supplement til andre søkemidler - også i samarbeid med helikopter. Kameratredning er selvsagt det beste, men samtidig arbeider vi stadig for å øke effektiviteten i organisert redningstjeneste, bl.a ved å bedre tilgjengeligheten til RECCO søkeenheter. I dag bør det ikke være en overraskelse dersom første enhet på stedet tar i bruk både øynene, lavinehund, sender-mottaker-utstyr, RECCO,- og selvsagt søkestang og spade. Og det er faktisk mange eksempler på at folk har blitt funnet i live med RECCO. Take care - stay on top!:wink

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå