Jeg stiller meg spørrende til endel av skredvarslingen gjort i Hemsedal etter denne "skredpåsken".Dagen hvor det gikk skred i Reidarskaret, ble det meldt om skredfare 3. Etter raset ble dette oppdatert til skredfare 4.Hvis skredfaren virkalig var SÅ høy, burde det vært varslet fra morgenen av, selvom det blåste friskt hele dagen.Dagen etter, med mindre vind i løpet av natten, laverer temperaturer, og ingen ny snø, var det fortsatt fire som gjaldt.Det jeg stiller meg spørrende til, er om man lar "4" skiltet stå oppe for å "skremme" folk fra å kjøre utenfor løypene?
I så fall vil dette svekke troverdigeheten til et slikt varsel, gjøre det til et av skiltene som står oppe hele året med påskriften "skredfare", som fullstendig undergraver sin egen mening.Alle skredene i Hemsedal var utløst av ski/brettkjørere. Det var svært få, om noen, naturlige skred i løpet av påsken.Skredfare varslingen må ikke benyttes som skremselspropaganda. Da vil den undergrave sin naturlige myndighet for de som forholder seg til den...
For å påvise skredfare 4, etter internasjonal skala, ligger blandt annet følgende til grunn: Snødekket har dårlig stabilitet de fleste steder
Middels store og store naturlig utløste skred kan forventes. Skredutløsning er sannsynlig ved liten tilleggsbelastning² de fleste steder i bratt¹ terreng
Snøskred kan forekomme på veger, og enkelte steder true spesielt skredutsatt bebyggelse. Forebyggende tiltak anbefales(hentet fra internasjonal snøskredskala på www.Snoskred.no)