Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Troverdige skredvarsler!
#170921 18/04/2006 5:27 PM
Knuffe Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg stiller meg spørrende til endel av skredvarslingen gjort i Hemsedal etter denne "skredpåsken".Dagen hvor det gikk skred i Reidarskaret, ble det meldt om skredfare 3. Etter raset ble dette oppdatert til skredfare 4.Hvis skredfaren virkalig var SÅ høy, burde det vært varslet fra morgenen av, selvom det blåste friskt hele dagen.Dagen etter, med mindre vind i løpet av natten, laverer temperaturer, og ingen ny snø, var det fortsatt fire som gjaldt.Det jeg stiller meg spørrende til, er om man lar "4" skiltet stå oppe for å "skremme" folk fra å kjøre utenfor løypene?

I så fall vil dette svekke troverdigeheten til et slikt varsel, gjøre det til et av skiltene som står oppe hele året med påskriften "skredfare", som fullstendig undergraver sin egen mening.Alle skredene i Hemsedal var utløst av ski/brettkjørere. Det var svært få, om noen, naturlige skred i løpet av påsken.Skredfare varslingen må ikke benyttes som skremselspropaganda. Da vil den undergrave sin naturlige myndighet for de som forholder seg til den...

For å påvise skredfare 4, etter internasjonal skala, ligger blandt annet følgende til grunn: Snødekket har dårlig stabilitet de fleste steder

Middels store og store naturlig utløste skred kan forventes. Skredutløsning er sannsynlig ved liten tilleggsbelastning² de fleste steder i bratt¹ terreng

Snøskred kan forekomme på veger, og enkelte steder true spesielt skredutsatt bebyggelse. Forebyggende tiltak anbefales(hentet fra internasjonal snøskredskala på www.Snoskred.no)

Interessant
Knuffe #170922 18/04/2006 10:51 PM
Fersking
Fersking

Er det noen som vet på hvilket grunnlag Hemsedal skisenter oppdaterer skredfaren ? Er det basert på værobservasjoner og/eller snøprofil ?

Bruk definisjonene i den 5-delte skalaen.
Knuffe #170923 19/04/2006 9:08 AM
Medlem
Medlem

Knuffe har mange gode poenger, men er nok litt ?streng? med de som lager varslene i Hemsedal. Skredfarevarsling gjøres på bakgrunn av observasjoner av terreng-, snø-, vær-, og skredforhold. Det er altså en kunnskapsbasert metode (jfr. http://www.snoskred.no/default.asp?action=artikkel_frikjorere).

Det er selvsagt lov å endre mening underveis (forandre faregraden), og det er ikke uvanlig å gjøre det når en får inn observasjoner om skred som nettopp har gått. Men som Knuffe skriver så må en ikke rope ulv unødvendig slik for eksempel media har gjort i påsken når de sier at det er EKSTREM skredfare over det meste av landet.