Hvor mange kan med hånda på hjertet si at de har stoppet hver gang de har sett skilt om rasfare ved et alpinanlegg, eller som aldri har gått over/under sperringene som er satt opp ved rasfarlig terreng.......?
Det blir feil å starte heksejakt på alpinanlegget når noen utløser/taes av skred utenfor løypene. Dette er et individuelt ansvar som ikke blir mindre selv om du oppsøker et kommersielt tilbud. Greit, Kroken ligger åpenbart ved et potensielt rasfarlig område, men det samme gjør Strandafjellet, Oppdal, Hallingskarvet, Hemsedal, Kvitfjell og de fleste andre anlegg i Norge og utlandet. Det kan gå ras få meter fra de merkede løypene overalt og anleggene kan ikke og bør ikke merke overalt, det "fritar" folk fra å tenke selv, og det er farlig. Når "alle" farlige steder er merket blir neste logiske slutning for saueflokken at der det ikke er skilt er det trygt og fritt fram.
For å sette dette på spissen og gjøre meg upopulær; Kroken leder folk til topps i et område som kan være farlig, men det gjør FriFlyt under Highcampene også, skal det da settes opp varselskilt og sperringer på toppen?
Det er ikke mørkemenn som Fyhn som skal sette standarden for hvordan ferdsel i naturen skal foregå, men jo mere det skrikes på reguleringer og skilting jo mere vann får de på mølla. For når alle alpinanlegg-nære områder er skiltet og/eller avsperret så blir det i deres hoder et bevis på at frikjøring uansett vær, føre, terreng og erfaringsnivå er livsfarlig. Og da blir forbud/regulering av all frikjøring à la scenarioet i forrige avsnitt neste logsike steg.
Selv hadde jeg flaks og endte oppe på skredet da jeg ble tatt av ras noen hundre meter fra løypa i Hallingskarvet alpinsenter for noen år siden. Jeg har aldri vært inne på tanken om å slutte med frikjøring selv etter en jævlig ubehagelig opplevelse som det. Jeg har heller aldri tenkt å gi noe annet enn min egen sviktende dømmekraft skylda for den støkken jeg fikk der.