Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Snøskred ved aplinanlegget i Kroken, Tromsø.
#170883 27/01/2007 1:55 PM
SnowHow Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Det meldes om et større skred i Djevelberget ved alpinanlegget i Kroken. Det skal ha vært bra med folk i anlegget og søkearbeid pågår. Vi får bare håpe at det ikke går med liv i skredet. Oppdatering på tekst-TV og diverse nettaviser.

Ekkelt
SnowHow #170884 27/01/2007 10:09 PM
Fersking
Fersking

Må si at jeg har gått med en klump i magen helt siden jeg fikk høre om dette i 12-tiden i dag. Nå ser det heldigvis ut som at ingen er tatt av skredet.

Nok en gang får vi bekreftet at Djevelberget er farlig å kjøre. Håper dette kan fungere som en god advarsel overfor gjester i dette, og andre alpinanleegg.

Tull og tøys fra media
SnowHow #170885 28/01/2007 11:57 AM
Fersking
Fersking

Jeg var med på søkearbeidet og må si at det var mye tull og tøys i media angående denne saken, og TV2's beskrivelse av uvettig kjøring er bare TULL. Skredet gikk IKKE i berget, men ved et transport spor bort MOT berget. Skredet var en ganske stor skavel som hvert år bygger seg opp her. Området skredet gikk i kjøres av masse folk ikke har til hensikt å kjøre berget. Terrenget nedenfor skavlen er også ganske slakt. Det var forøvrig BARE flaks at ingen ble tatt, da det var masse folk som kjørte der igår.

Mer tull?
SnowHow #170886 29/01/2007 9:06 AM
Ringrev
Ringrev

enda ett bevis på krokens ubestridte udugelighet
SnowHow #170887 29/01/2007 10:03 AM
Fersking
Fersking

Var i kroken på lørdag og kjørte mot rasområdet, men valgte å ikke kjøre inn der raset nå er gått pga rasfaren. Men som vanlig manglet det skilting om at det var stor skredfare i området, og ingen sperringer var satt opp. Selvfølgelig må enhver vurdere skredfare, men saueflok-mentaliteten i ett alpinanlegg er enorm... Enten må kroken stenge, ellers må sikkerheten tas på alvor...

Fyhn
SnowHow #170888 29/01/2007 10:06 AM
Entusiast
Entusiast

Polltimesteren er jo ikke kjent som noen stor tilhenger av frikjøring, så det er ganske skummelt, dette her. For noen år siden var han ute etter de som denne historien handler om:http://friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=10216

Alle gode krefter i Tromsø må gjøre det de kan for at ikke Truls Fyhn får vilja si. Da kan det bli tunge kår for offpistere og toppturister, ikke bare i Troms...

Snøskred
SnowHow #170889 29/01/2007 11:21 AM
Medlem
Medlem

Regner med at det ikke var satt opp fareskilt,slik som de bruker å overse i dette anlegget.Anlegget skulle vært flyttet pga skredfaren.De som styrer dette anlegget burde sette seg på skolebenken for å lære seg grunnleggende om skred og sikring i alpin anlegg.Men aller helst trekke seg ut og la andre overta!!

Hmm..
SnowHow #170890 29/01/2007 1:12 PM
Medlem
Medlem

For det første så vil jeg si at jeg ikke vet noenting om dette konkrete anlegget eller skredet.

MEN på generell basis så virker det på meg som om man skal være litt ekstra forsiktig hvis man gjør noe som helst i fjellet i Troms. Sett utenfra så virker han Fyhn som om han har lyst til å gi bøter til alle som så mye vurderer å gå/sykle/klatre/stå på ski utenfor de godt opptråkkete stiene.

Om saueflokker og ansvarsfraskrivelse
SnowHow #170891 29/01/2007 1:29 PM
Entusiast
Entusiast

Hvor mange kan med hånda på hjertet si at de har stoppet hver gang de har sett skilt om rasfare ved et alpinanlegg, eller som aldri har gått over/under sperringene som er satt opp ved rasfarlig terreng.......?

Det blir feil å starte heksejakt på alpinanlegget når noen utløser/taes av skred utenfor løypene. Dette er et individuelt ansvar som ikke blir mindre selv om du oppsøker et kommersielt tilbud. Greit, Kroken ligger åpenbart ved et potensielt rasfarlig område, men det samme gjør Strandafjellet, Oppdal, Hallingskarvet, Hemsedal, Kvitfjell og de fleste andre anlegg i Norge og utlandet. Det kan gå ras få meter fra de merkede løypene overalt og anleggene kan ikke og bør ikke merke overalt, det "fritar" folk fra å tenke selv, og det er farlig. Når "alle" farlige steder er merket blir neste logiske slutning for saueflokken at der det ikke er skilt er det trygt og fritt fram.

For å sette dette på spissen og gjøre meg upopulær; Kroken leder folk til topps i et område som kan være farlig, men det gjør FriFlyt under Highcampene også, skal det da settes opp varselskilt og sperringer på toppen?

Det er ikke mørkemenn som Fyhn som skal sette standarden for hvordan ferdsel i naturen skal foregå, men jo mere det skrikes på reguleringer og skilting jo mere vann får de på mølla. For når alle alpinanlegg-nære områder er skiltet og/eller avsperret så blir det i deres hoder et bevis på at frikjøring uansett vær, føre, terreng og erfaringsnivå er livsfarlig. Og da blir forbud/regulering av all frikjøring à la scenarioet i forrige avsnitt neste logsike steg.

Selv hadde jeg flaks og endte oppe på skredet da jeg ble tatt av ras noen hundre meter fra løypa i Hallingskarvet alpinsenter for noen år siden. Jeg har aldri vært inne på tanken om å slutte med frikjøring selv etter en jævlig ubehagelig opplevelse som det. Jeg har heller aldri tenkt å gi noe annet enn min egen sviktende dømmekraft skylda for den støkken jeg fikk der.

!
SnowHow #170892 29/01/2007 2:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Truls Fyhns bemerkninger om det skredet om gikk i Kroken lørdag viser at han burde overlate alle betrakninger vedrørende slike hendelser til folk som vet noe om dette. De finnes og i politiet, og Fyhn burde være et menneske, hans posisjon tatt i betraktning, som skulle kjenne ens egne begrensninger når det gjelder kunnskap om et emne så som ferdsel i fjellet og da la være og uttale seg. Forøvrig: Det er da åpenbart at kjøring utenfor løypene er på eget ansvar. Få bestrider det. Dog burde skianlegg av en viss størrelse ha kunnskap om skred og gjøre det de kan for å begrense farene. Kroken er et lite anlegg, men har mange besøkende. Men kjører man utenfor løypene må man tåle den risikoen man løper, og prøve å begrense denne bla gjennom å tilegne seg kunnskap.Nå er det slik at jeg og mange andre som tilfeldigvis var i nærheten den dagen , men som ikke tilhørte noen organisasjon eller offentlig instans hjelp til i søket. Jeg har da ikke tenkt å begynne å kreve betaling eller noen form for kompensasjon for å hjelpe til. Og det tror jeg ingen andre som var der tenker heller. Neste gang kan det være jeg som trenger hjelp, kanskje da fordi jeg har vært med i en bilulykke, og jeg ser faktisk ingen forskjell i å forsøke å hjelp til i en ulykke på fjellet mot en ulykke på veien.Så til sist: "skikjørerne innrømmer at de aldri burde ha vært der" står det i dagbladet og antyder da at de skyldige angrer. Det er j..... rart når ingen vet hvem som utløste skredet. Media burde lære seg til å være litt mer kritisk til informasjon, og en plass å begynne er å intervjue andre en 10-åringer som har lyst til å havne på tv.

Mer info om skredet
SnowHow #170893 29/01/2007 5:29 PM
Medlem
Medlem

Det er mer info om skredet på www.snoskred.no både på nyhetssiden og under "observerte skred".

Vi har også skrevet en generell del om avsvarsforhold ved norske alpinanlegg.

..
SnowHow #170894 29/01/2007 6:32 PM
Medlem
Medlem

Nå har ikke fått med meg alle dataene om dette skredet, Men etter hva jeg har fått med meg så gikk skredet inn i en preparert løype. Her må det ligge et ansvar for skisenteret uansett om det er en frikjører eller ikke som har utløst skredet. Skredet kunne utløst seg seg og begravd de som måtte befinne seg i løypen. Disse personene må skisenteret ha et ansvar for, enten ved å stenge området/løypen eller stabilisere snøen.

Så kan jo man lure på hvor skianlegget har myndighet til å stenge områder. Er det 1meter utenfor løypen eller flere kilometer

...
SnowHow #170895 29/01/2007 7:19 PM
Medlem
Medlem

Så vidt jeg har fått me meg gikk IKKE skredet inn i løypa, men jeg var heller ikke dær og har bare detta fra upålitelige kilder som aviser og tv.

Jeg synes det er latterlig av Fyhn å påstå at skikjørere og andre som ferdes i utmark skal stå økonomisk ansvarlig for de utgifter som kommer i forbindelse med et skred. Særlig når dette skjer i et område der det ferdes mye folk som har tilsynelatende liten kunnskap om skred og skredfare og det ikke finnes antydning til merking om dette. Når slik aktivitet foregår i umiddelbar nærhet til ett alpintanlegg, om vi kan kalle Krokenløypa for dette, så ser jeg det slit at ansvarlige for løypa sitter med ett ansvar også for advarsler i forbindelse med skredutsatte områder. I kroken er det meget skjelden satt opp slike merkinger, enda området rundt djevelberget er "forbudt" i følge politi og eierne av krokenløypa.

Skal det trekkes en liten sammenligning tror jeg Truls Fyhn ville blitt offentlig henrettet om han gikk ut i avisene å foreslo at han hundekjøreren som var værfast i fjellet i to-tre dagar måtte legge ut for de kostnader letingsarbeidet påførte staten. Det samme gjelder bergning av personer skadet i forbindelse med uaktsom kjøring med bil osv.

Aktsomhet i Djevelberget
SnowHow #170896 29/01/2007 10:57 PM
Medlem
Medlem

BeskrivelseJeg var en av de som var utenfor løypa og i området der raset gikk når det gikk. Det var 300 meter bredt og 20 ? 50 meter langt. En skavvel som skled ut, noe den gjør hele tiden, bare denne gangen litt lengre og mye bredere. Snøen fikk aldri stor fart siden vinkelen og lengden på bakken var moderat. Hadde raset gått i djevel berget ville den steile vinkelen og lengden på fjellsiden ført til andre konsekvenser som mange sikkert husker for noen år tilbake.

Nokk om det. Hva er farlig, er ofte morsomt å diskutere. Spesielt med folk som nødig foretar seg noe annet skummelt enn å luke i hagen. Når de vurderer oss fra sofakroken bak bonnytt iført strykefri bilbukse, så er det mange aktiviteter som fortner seg uaktsom og dumdristig. De synes kanskje det er spenning nok å suse ned lysløypa på smørefrie ski. Når disse menneskene har jobber der de er premissleverandører for den lokale politistyrken og kan drive heksejakt på mennesker som driver det de opplever som farlig fra sitt lune ståsted. Når de krever at vi skal dekke utgiftene selv til en evnt lete aksjon så er det betimelig å spørre om det ikke er en del andre ?risikoutøvere? som burde vært stilt innenfor dem samme trusselen. Den største utøveren av risikofylt aktivitet som kan komme storsamfunnet til belastning er vel nettopp han som satt inne å foran bonytt og spiste grandis og drakk øl slik at gørra hopet seg opp å blodårene. Der de løsnet en vakker dag og etter en rundtur i venene hanns stoppet opp på et dertil egnet sted og blokkerte for den livgivende blodet slik at en del av hjernen mistet blodet og en slag var et faktum. Denne tilstanden av hjelpesløshet koster den norske samfunnet mange leteaksjoner. Ingen ville finne på å stille sofagrisen til ansvar for sine uaktsomme handling selvpåført og skjødesløst over mange år.Vi som driver på med den edleste form naturopplevelser og skiglede skal slippe å bli utsatt for fundamentalistiske og urettferdige maktutøvere som bare utøver vrangsyn og kunnskapsløshet.

Amen!
SnowHow #170897 29/01/2007 11:09 PM
Medlem
Medlem

Er ikke mer å si!

Amen
SnowHow #170898 29/01/2007 11:10 PM
Ringrev
Ringrev

For bare håpe det går an å endre holdningene hos de som stadig vekk skal dømme andre og legge seg opp i ting som er utenfor egen fatteevne.

Kanskje statlig støtte til gratis kursing om skred og skredfarevurdering kunne være noe? Det er jo uansett den enkelte skikjører som selv må vurdere om området er trygt å ferdes i, og den kompetansen er det vel jevnt over litt for lite av blant skifolket.

Word!
SnowHow #170899 30/01/2007 9:43 AM
Fersking
Fersking

Helt enig med kuken!

Aiight!
SnowHow #170900 30/01/2007 12:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kuken og ræva hand i hand!

mye bra her nå
SnowHow #170901 30/01/2007 4:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dønn enig med trekuken og reverend (men det vil nok neppe være en god ide å bruke dette argumentet i en diskusjon med fyhn:"Vi som driver på med den edleste form naturopplevelser og skiglede skal slippe å bli utsatt for fundamentalistiske og urettferdige maktutøvere som bare utøver vrangsyn og kunnskapsløshet." da innbringer han deg nok på stedet).

Noe av det merkeligste er at frikjøring er den eldste (og morsomste) formen for skikjøring i norge og verden, men samtidig blir møtt med så stor fordømmelse fra store deler av samfunnet. Det var dette Sondre Norheim dreiv med for over 100 år siden, i området som man i norge liker å kalle "skisportens vugge "

Så er det på'n igjen..
SnowHow #170902 31/01/2007 12:56 PM
Ringrev
Ringrev

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/29/490266.html

Håper de kommer til en fornuftig slutning og dropper bøtelegging.Og håper denne artikkelen på Dagbladet er blåst ut av proporsjoner.

løype
SnowHow #170903 13/02/2007 1:37 AM
Fersking
Fersking

Jeg syns det er verdt å nevne at på hjemmesiden til Tromsø Alpinsenter er det tegnet inn en løype rett gjennom området der raset gikk. Nå skal det sies at den løypen meg bekjent ikke har vært preparert, siden det ble arrangert NM i alpint engang på 80 tallet, men alikevel !!!!

Mest lest på FRIFLYT.NO