Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ABS sekk kontra Avalung..... Hva er best???
#170773 27/04/2008 1:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg vurderer å kjøpe meg ny sekk til neste sesong men er usikker på hva jeg bør satse på.... Går en del på toppturer og synes innvestering i sikkerhet er uvurderlig.

Men hva bør jeg velge? Som sagt så er ikke overlevelsestiden hvis du bli begravet så veldig stor. Noen som har litt peiling på hva som kanskje er det beste valget og finnes det en kombinasjon?

Re: ABS sekk kontra Avalung..... Hva er best???
spongebob #170774 27/04/2008 1:52 PM
Fersking
Fersking

Jeg vet ikke om du vet forskjellen, men Avalung og ABS er ikke det samme prinsippet. En ABS sekk skal holde deg over skredet slik at man ikke blir begravet, mens Avalung er noe man putter i munnen for å få puste hvis man blir begravet, og som forhindrer at man blir kvalt av sin egen C02. Med tanke på at de fleste blir drept mens de er i skredet eller når skredet går, så vil jeg si at en ABS sekk er det beste. Men det koster penger:cool

spongebob #170775 27/04/2008 1:56 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jo jeg vet forskjellen. Men tenkte mest på hvilken som kanskje gjør det sikrest hvis du eventuelt skulle bli tatt. Derfor jeg skriver som ovenfor om det finnes en kombinert sekk. Kanskje et vanskelig spørsmål om hva som gir deg størst mulig % sjangse for og komme unna med livet i vehold. Er det gjort noe forskning/ tester?

spongebob #170776 27/04/2008 2:21 PM
Fersking
Fersking

Ifølge www.abs-airbag.com så skal 149 av 151 overlevd å bli tatt av skred når de brukte ABS sekker. Jeg tror jeg har sett noen sider som selger avalung systemet uten sekk, men husker ikke hvor. Da kan man sette Avalung på en ABS sekk, men det kan bli litt overkill, tungt å drasse på. Det finnes også ABS vester: http://www.snowpulse.com. Slik som det fremmstilles er det en abs sekk/vest som gir størst % sjanse for å overleve hvis du blir tatt. På vpg.no står det litt om både ABS-sekken og Avalung.

spongebob #170777 27/04/2008 3:34 PM
Fersking
Fersking

Det er nok abs sekken som anbefales. Den har som nevt over en god statestikk å se tilbake på. Døsdsfall jeg har hørt om med abs sekk er ulykker i "dobbelt skred" da en først er blitt tatt, og dermed utsløst sekken, så er blitt tatt kort tid etter, mens en ligger i skredbanen for et 2. skred. En har desverre ikke kunne løse den ut den andre gangen. Avalungen er litt mer triksy kan en si da en må sørge for å få munnstykket inn i munnen, mens du ligger i snøsentrifugen å kaver. Den er nok på langt nær så effektiv... Og kommer en under snøen er det mer enn bare CO2 som er faren(se mekaniske skader, tilstopping av munn og svelg med snø, nedkjøling, sammenpressing av brystet pga snøtyngden over deg) Mye av dette kan du bli berget fra av ABS sekken da den om planlagt holder deg over snøen:)Kristian

klokere nå:)
spongebob #170778 27/04/2008 9:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

da ser det ut som det er abs sekken jeg bør satse på...men er det noen stor forskjell på selve abs sekkene bortsett fra størrelser på volum av ting du kan pakke med deg? noen produsenter som anbefales eller noen som kanskje er dårlige etterligninger bare?

Dynafit
spongebob #170779 28/04/2008 10:37 AM
Entusiast
Entusiast

ABS er dynafit sitt "varemerke" for denne typen sekker, er faktisk usikker på om det er andre produsenter som har tilsvarende konsept.

Jeg kan ihvertfall gå god for Dynafit, solid konstruksjon, effektiv funskjon/betjening og bra sevice i forhold til rask levering av nye gasspatroner og utløserhåndtak.

Eneste problem er at "ballongene" tar så mye av plassen i sekken at du må gå for største alternativ hvis du skal bruke den som topptursekk, men det tror jeg de fleste kan leve med når du tar potensiell nytteverdi med i regnestykket smile

spongebob #170780 28/04/2008 3:08 PM
Entusiast
Entusiast

så når de angir hvor mange liter sekken er er det ikke i tilegg til alt utstyret som er "innebygget"? håpløst, da har man jo ingen anelse om hvor stor sekken er...

noen som har et anslag på hvor mange liter som blir opptatt?

Hmm...
spongebob #170781 28/04/2008 8:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tror (!) at ABS sekkene er sånn at hele utløsningsgreia er en del, også er pakkdelen en egen del. Man kan jo kjøpe forskjellige pakkdeler på 15, 30 og 50 liter, så..Men jeg kan meget godt ta feil:razz

spongebob #170782 28/04/2008 10:20 PM
Fersking
Fersking

Jeg tror det stemmer det trekuk(Hærligt navn btw). Man kan kjøpe en "base-unit", så kan man velge om man vil ha 15, 30 eller 50 liters sekk. sekken festes utenpå "baseuniten". Dette gjelder for de sekkene som selgs under navnet ABS-airbag Vario, som er det merket som er mest tilgjengelig i Norge.

spongebob #170783 28/04/2008 10:32 PM
Entusiast
Entusiast

det var smart...

hmmm, må vel bare spare. . .

Bruk hue!
spongebob #170784 29/04/2008 8:31 AM
Medlem
Medlem

Du bør kjøpe den nye modellen ABS-sekk med nakkekrave. Den har visstnok bedre resultater. Og så kan du kjøpe en løs Avalung i tillegg, for å være ekstra "sikker".

Husk at det sikreste er å ikke bli tatt i skred.Ta skredkurs og følg alltid regler for kameratkjøring (én og én, sikre møteplasser, minimere eksponeringstid osv.).

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå