Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur i nærheten av Volda
#169848 08/04/2011 10:30 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.Kjører til Volda i dag, og tenkte å få meg en topptur i morgen. Har egentlig sett med ut Randers topp - er det for tidlig på sesongen å gå den?

Har noen anbefalinger til andre spektakulære topper i nærheten av Volda? Gjerne nærmere enn Randers topp.

Re: Topptur i nærheten av Volda
sklurufs #169849 08/04/2011 11:49 AM
Medlem
Medlem

Saudahornet? Meldt dritvær i ei uke nå, så pakk gore-tex =P

sklurufs #169850 08/04/2011 12:51 PM
Fersking
Fersking

Saudehornet anbefales. Eneste jeg har vært på her. Er i volda nå, det både regner og blåser utenfor. Ta med regnjakka :p

sklurufs #169851 08/04/2011 12:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tips :-) Saudehornet ser bra ut. Tror jeg går for den, og sparer Randers til neste tur.

Har et lite håp om oppholdsvær i morgen formiddag,, http://www.yr.no/sted/Norge/Møre_og_Romsdal/Volda/Volda/time_for_time.html

Hvor bør jeg starte å gå fra? Har aldri vært i Ørsta før, så en enkel veibeskrivelse hadde vært fint.

sklurufs #169852 08/04/2011 5:01 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kan ikke forstå hvorfor du skal gå dit med det været vi har om dagene? Det har snødd veldig mye i høyden dei siste dagane, det har også vert mye vind. Det vil si at det er perfekte forhold for at det skal gå et flakskred!!

Som du sikkert ikke vet var det en person som datt ned fra et fjell på sykkylven i går, det er liten tjanse for at det gikk bra med han. Røde kors som skulle leite etter han kunne ikke finne han på grunn at tåka, til og med i Ålesund ( kor e bor) e det mye tåke.

Det e liten tvil om at du IKKE har peiling på ka du gjør på, IKKE gå på Saudehornet. Det e veldig stor tjanse for skred der. For din egen del så burde du glemme tanke om å gå på Saudehornet!! ivertfall ikke gå heilt opp på toppen.

Du kan bare glemme å gå på nokken "spektakulære" toppa i morra ivertfall:wink

Gærning
sklurufs #169853 08/04/2011 8:46 PM
KAP Offline
Fersking
Fersking

Helt enig...e det rart det skjer ulykke når sånne såm dæ går laus. Kan derimot anbefale Narvik, pudder i lange baner....

sklurufs #169854 11/04/2011 8:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Haha KAP - eg overlevd helga til tross for at eg ikkje har peiling på ka eg gjør.. Ses i Narvik på fredag! smile

Diderik - Takk for velmente råd selv om det liten tvil om at du IKKE har peiling på hvordan man svarer på en høflig og konstruktiv måte. :wink

Vi fikk oss en fantastisk tur opp mot Skårasalen . For lavt skydekke til å gå helt opp på toppen, men en herlig nedkjøring til Hjørundfjorden og Skår. Det var forresten minimalt med nysnø opp til 1100 moh.

sklurufs #169855 12/04/2011 1:31 PM
Fersking
Fersking

Var i Ørsta/Volda området i helgen. Pluss grader og regn opp til 600-700 meter på lørdag. Kanskje høyere opp også? Fin nedkjøring i slush snø til tross for regnet, faktisk. En liten kommentar, det var vel en grunn til at det ble Skårasalen og ikke Saudehornet i helga...en del brattere på Saudehornet enn Skåraslaen.

God tur til Narvik! Håper du tar vurderinger underveis når du går oppover til topper. Anbefaler å ta et skredkurs hvis du ikke allerede har vært innom dette.

,
sklurufs #169856 12/04/2011 1:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Håper for din del dere gjorde veloverveide valg i Kvistaddalen når dere tok laus på tur lørdagen, og at dere hadde det sikkerhetsutstyret dere burde. Kjekt at dere fikk en fin tur, og en bra nedkjøring. Skal ikke legge meg bort i måten man kommuniserer råd og tips på forumet, men akkurat denne helgen var det mange grunner til å være veldig forsiktig i valg av rute og mål. Nå skal ikke jeg være bastant, siden jeg ikke vet hvordan skydekke og sikt var nederst i skårasalen - der man kommer opp fra Kvistaddalen og renner ned mot Skår. Men dette er et sted jeg aldri ville befunnet meg med mindre jeg var 100% sikker på at jeg hadde sikt til å vite eksakt hvor renna var hen, og til å gjøre en vurdering av hamrene/snøfonnene rundt og over den brede renna. Mulig dere gjorde helt riktige vurderinger, men som det er nevnt i tråden - torsdagen skjedde en tragisk ulykke her på Sunnmøre og det er all mulig grunn til å ta innover seg omstendighetene, værforholdene og andre faktorer rundt denne forferdelige ulykken.

sklurufs #169857 18/04/2011 10:58 AM
Fersking
Fersking

hej alla, jag tycker det är toppen att man diskuterar snöförhållanden här. Då får man iallafall en liten ide om hur det ser ut. Vi har varit i Sunnmöre över påsk 7 år på rad. Och förhållandena skiftar verkligen.

På onsdag åker vi dit igen och hoppas på fina förhållanden. Det låter som snön håller på att sätta sig.

sklurufs hur långt ner kom ni i Skårasalen, man brukar ju få gå en bit för att komam ner till stigen så här års.

Och förresten hur högt kom ni med bilen?

Ser fram emot påsken :-)

sklurufs #169858 19/04/2011 1:07 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,I Litle Skåradalen hadde vi fin kjøring helt ned til ca 150 meter over fjorden.. På Kvistadsiden ble det litt mer felling enn planlagt da veien ikke var brøytet forrige helg - vi parkerte ved siste gården på Kvistad. Men mulig det har smeltet såpass, eller at den er brøytet slik at den er kjørbar nå.

Fantastisk tur var det. Med det været som var forrige helg var var sikten for dårlig til å gå opp på Skårasalen, men akkurat god nok til at vi var sikker på at vi kom oss trygt ned i Litle skårdalen.

God tur, og post gjerne rapport når du er tilbake.

KAP: Etter et par daga med dritvær i Narvik ser det endelig ut tel at du får rett angående pudder i lange baner smile

sklurufs #169859 26/04/2011 11:30 AM
Fersking
Fersking

Tillbaka igen

Torsdag, Nivane i regn, kunde stå på skidor efter 3 minuters promenad från bilen. Fin vårsnö.Fredag, Kolåstind, minst 400 norrmän :-) Men fin tur ändå, en norsk dam föll ner i en glaciärspricka 50 meter från dalen nedanför galciären. Men hon klarade sig fint.Lördag Svinetind (söder om Jönshornet), kunde köra bilen hela vägen upp till sätervägen tar slut, sedan 30 min promenad. Vi var helt ensamma på berget, kanonfinskidåkning ner. Avlsutade dagen med att gå upp till masdalskloven (från havet) för att se på förhållandena, det var hård snö (nordsida) med lite för mycket lösa stenar i fotbollsstorlek för att det skulel vara värt att gå ändå upp så vi vände och gick ner igen. Nästa år.....Söndag Stora Eidskyrka. Toppenfin tur, kunde köra ända upp till Stugorna (391 möh) och gå på skidor direkt.

Längtar redan till nästa år!!!