Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til nytt randoneeutstyr - der turen opp er prioritet
#169815 25/03/2011 11:26 AM
Strebar Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er det nokon som kan gje meg tips til val av randoneeutstyr (pakke) når turen opp på fjellet er det viktigaste? Eg har ikkje noko i mot at skia flyt godt på pudder, men at skoa er gode til å gå lenge i, og at bindingane er gode til å gå i er prioritet.

Har sett på nokre K2 wayback ski, og vart anbefalt dynafit binding og scarpa flash eco på g-sport, men er desse for smale til at dei flyt noko lunde på pudder? Er skoa gode nok til å gå i timesvis?

Vekt har sjølvsagt litt å seie, men eg er ingen konkurranseutøvar, så det er ikkje livsviktig.

Re: Hjelp til nytt randoneeutstyr - der turen opp er prioritet
Strebar #169816 25/03/2011 11:47 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har nettopp kjøpt K2 Wayback med Dynafit-bindinger og Scarpa F1 sko. Har bare prøvd det en tur, men det er slett ikke tungt å gå med. Dette utstyret er lettere enn Åsnes Storetind med Rottefella Cobra 4 og Scarpa T4 som jeg også har.

Strebar #169817 25/03/2011 12:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har nettopp kjøpt K2 Wayback med Dynafit-bindinger og Scarpa F1 sko. Har bare prøvd det en tur, men det er slett ikke tungt å gå med. Dette utstyret er lettere enn Åsnes Storetind med Rottefella Cobra 4 og Scarpa T4 som jeg også har.

Strebar #169818 25/03/2011 12:32 PM
Ringrev
Ringrev

Du bør ta en titt på Dynafit TLT5/TLT5 Performance sko. Utrolig gode å gå med - hvis de passer foten din. TLT5 Performance er også veldig god å kjøre med. (Kan ikke uttale meg om den vanlige tlt5 - siden jeg ikke har prøvd de).Det er nok skoene jeg er mest skeptisk til i denne pakken...men jeg har ikke prøvd skoene, så jeg kan ta feil.

Bindinger: du bør helt klart velge noe dynafit-kompatibelt. Jeg ville ha gått for Dyanfir ST, fordi man kan ha stoppere, og din10 holder.

Wayback er helt sikkert en bra ski til formålet. 88mm under foten anses som bredt i mellom-europa. Hvis det er oppturen som er viktigist ville jeg kanskje ha vurdert noe smalere også... Smalere ski krever litt mer teknikk nedover, men med litt trening fungerer de bra over alt - men det blir stort sett mer kontrollerte kortsvinger og ikke dundring som gjelder.88mm som wayback'en har i midjen, er et veldig godt kompromiss mht opp og ned egenskaper.

Strebar #169819 25/03/2011 12:34 PM
Ringrev
Ringrev

En ting: du vil få mer flyt med bredere ski, men da blir også fellene bredere, som gjør at gliden blir dårligere osv.

Strebar #169820 25/03/2011 1:38 PM
Strebar Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ok. Er ikkje Scarpa F1 litt for lave og mjuke til turen ned? Var dei gode å gå i med tanke på stivheit osv?

Strebar #169821 25/03/2011 3:27 PM
Fersking
Fersking

Scarpa F3 er noe stivere enn F1. Har samme flexbelg foran som gjør gåingen bortover/oppover lettere.Jeg er kjempefornøy med mine F3. Med Dynafit STLett og stivt nok til de fleste toppturer. Men støvlene er smale. De må prøves før du evnt. kjøper!

Strebar #169822 25/03/2011 3:50 PM
Fersking
Fersking

Sko: Eg annbefaler scarpa maestrale. Dei her er gode og gå med, dei er stive og dei har ein god gåfunksjon. Det går ann og stille på fleksen. Disse har også ein thermofit innersko. Dette gjer at dei er varme.

Ski: Eg vil annbefale k2 mt.baker superlight. Disse skiene er lettkjørt og dei flyter i pudder.

Strebar #169823 27/03/2011 12:14 AM
Fersking
Fersking

Sitat Skientusiast:Ski: Eg vil annbefale k2 mt.baker superlight. Disse skiene er lettkjørt og dei flyter i pudder.

K2 Wayback er etterfølgeren til K2 mt.baker superlight

Strebar #169824 28/03/2011 9:04 PM
Fersking
Fersking

Jeg har også Scarpa f1, k2 Wayback og Dynafit st(vertical). Fungerer ypperlig både opp og ned. svært lette oppover. flyter meget bra i pudderet (med tanke på bredden). God allroundski som funker til alt, kanskje litt vinglete/pinglete på ekstremt hardt føre, men egentlig ikke noe problem med litt god teknikk. Når det kommer til skoene, så er de muligens litt ubehagelige, men det er sikkert bare meg. Men, de funker meget bra nedover, hvis man strammer godt osv. men når jeg tenker meg om så ville jeg vurdert noen sko som er hakket bedre nedover(Scarpa F3, maestrale eller mobe. Dynafit TlT5, Zzero 4. Men scarpa f1 er jo kanskje de beste oppover, og de fungerer meget bra nedover, så et gernt valg er det ikke!