Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Påskepakken
#169683 13/03/2011 1:05 PM
idN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

HeiSiden det nærmer seg påske og fint vær, har jeg planer om å kjøpe meg et par toppturski til å gå med i finværet. Siden jeg skal på folkehøgskole er jeg allikevel nødt til å kaffe meg et par, men velger å gjøre det rundt disse tider da det er billigere og de som sagt skal bli brukt i påsken.Jeg har sett litt rundt på forumet, men har liksom aldri fått et tilfredsstillende svar. Jeg er en liten gutt, 171cm på stømpelesten, og veier rundt 52-55kg. Altså, ikke store karen.

Det er to ski jeg har snust litt på og som vanlig er det K2 HardSide og K2 COOMBAck. Jeg er ute etter et par ski som er gode på hardt føre (skare, preparerte bakker etc), samt i løssnøen. For å være realistisk så er det ikke så veldig ofte det er pudderparadis høyt oppe på fjellet. Skiene skal bli brukt både til toppturer og i bakken. Hvis det er mye pudder i bakkene har jeg et par obSETHed som brukes.

Noen som har formeninger/erfaringer om hvilke jeg skal velge?

Re: Påskepakken
idN #169684 13/03/2011 11:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjører du telemark eller rando?

Du er jo ikke store flisa, så greit med lett utstyr? Om du kjører rando og tenker på Dynafit-bindinger, kan jo Dynafit Stoke være et alternativ? Lette ski med passe midtbredde og littegranne earlyrise.

Ville heller valgt Coomback istedenfor Hardside. Hardside er tyngre og stivere (dog sikkert mer stabil på hardt føre).

Re: Påskepakken
idN #169685 14/03/2011 10:02 AM
idN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hadde tenkt å kjøre rando ja.. Har vel mer eller mindre bestemt meg for Coomback, men det som jeg ikke finner noen plasser er hvordan denne er på hardt føre.. Er jo som sagt ikke alltid det er fine og myke forhold i fjellet.

Om utstyret er lett eller ikke spiller ikke så altfor stor rolle, så bindingen jeg tenkte på var Marker tour, om denne er å annbefale, siden jeg også skal bruke skiene i trekket hvor jeg kanskje finner på å droppe litt..

K2 Coomback på hardt føre
idN #169686 25/03/2011 12:12 AM
Fersking
Fersking

Jeg har Coomback og kjører telemark.Skiene er rett og slett fantastiske på all slags føre.De biter seg også veldig godt fast på is.Samtidig er de utrolig i pudder og veldig bra på vanskelig føre, feks bruddskare.Dette på grunn av ROcker i forskia.

Kan uten tvil anbefales.Velg skilengde ca 175. Skia er lettkjørte.Siden du ikke er så tung kan du nok velge Dynafit binding. (den med karbonplate Dynafit FT) samt scarpa maestrale eller pegasus sko. Da har du kanon toppturoppsett som også funker bra i preppa løyper