Hvilken kajakk bør jeg velge?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har lyst på kajakk for dagsturer, ikke lange ekspedisjoner. Padle maks lenge 4-5 timer om sommeren. Skal jeg velge plast eller glassfiber? Andre stoffer, noen som har noen gode tips? Har sett litt på Hasle Expedition siden den vant en test, den ser grei ut. Prisklasse 10-13000 sånn ca.
|
|
|
 Samme her
|
Fersking
|
Fersking
Eg skal og gå til innkjøp av havkajakk snart, og lurer på mykje det samme. Ser for meg nokre dagsturar, kanskje ein overnattingstur i ny og ne. Glasfiberkajakkar blir ofte for dyre, og er etter kva eg forstår lettare å øydeleggje i tillegg. Hasle Expedition (eventuelt Explorer, kva er skilnaden på dei?) ser ut som eit passande val for min del i alle fall. Andre innspel?
|
|
|
 Plastkajakk
|
Fersking
|
Fersking
for slik bruk ville jeg uten tvil gått for en plastkajakk. De tåler mer, er billigere og er noe mer stabile(synes jeg). God tur:)
|
|
|
 padling.no
|
Medlem
|
Medlem
still spørsmålet på www.padling.no sitt forum, der får man svar.
|
|
|
 Hasle
|
Medlem
|
Medlem
Hasle er nok ikje et dårlig valg, men gå for expedition. Her får du mer for pengene, lenger båt (raskere), bedre justerings muligheter i cockpiten og mer plass te evnt. baggasje. Den koste kansje en tusen lapp mer men det er vel verdt det!! En annen båt som dere kan se på er: current designs storm, en båt jeg syns er veldig kjekk å padle i!
|
|
|
 plast..
|
Entusiast
|
Entusiast
men har du lyst på litt ølpenger, lager du en i tre selv.
|
|
|
|
|
|
 Beate
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har hatt det akkurat som deg i mange uker, men AKKURAT idag slår jeg til å kjøpe en havkajakk i plast. For glassfiber er for folk som skal på lage distanser og ikke har noen store planer om å stikke innom øyer og litt av hvert "kos". For med plast kajakk trenger du ikke å være så alt for redd for å ødelegge noe som helt. Jeg vil anbefale deg Hasle Evpedition - du får den på platou for tiden til pakkepris 10.300,-I den prisen får du med:SpruttrekkÅreRedningsvestDU GJØR ET KUPP lettere sagt!
|
|
|
 Valg av kajakk
|
Medlem
|
Medlem
Mange gode kajakker å velge i. Det viktigste er å prøvepadle eller ihvertfall prøvesitte så mange som mulig!! Jeg prøvde 6 forskjellige på vannet og satt i minst 15 forskjellige i butikker før jeg fant en som jeg likte. Bruk tid til dette !Er det ukomfortablet etter 5 minutter i butikken er det et helvete etter en time på vannet.....
|
|
|
 Prismessig...
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
kan det være gunstig å ta en titt på svenske nettsider. Ei venninne kjøpte sin kajakk der borte og sparte et par tusenlapper...
|
|
|
 Sverige
|
Medlem
|
Medlem
Noen som har noen nettsider til svenske/danske. Naboene våre vøtt.
|
|
|
 gå for glass
|
Fersking
|
Fersking
KJøp glassfiber, rett og slett fordi det er gøyere å padle. Tåler dessuten veldig mykje om det er ein kvalitetsbåt.
|
|
|
 Danmark
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
|
|
 glassfiber
|
Fersking
|
Fersking
plastbåter tåler mer, men til gjengjeld er de mye tyngre og tregere enn glassfiberbåter. har selv en glassfiberkajakk (nelo escape) som jeg har dratt med litt over alt gjennom europa, og den har klart seg utrolig bra. synes selv at glassfiberbåter er mye morsommere å ha med å gjøre, og kunne aldri ha tenkt meg å bytte til et plastskip. dessuten er det ganske greit å reparere glassfiber, noe man ikke kan med plastbåter. på den andre siden er ofte glassfiberkajakkene bygd smalere enn plastkajakkene; de er raskere, men samtidig mindre stabile. for øvrig synes jeg at 10-13 000 er en litt drøy pris på en plastbåt, ettersom nye glassfiberkajakker ofte ligger i den prisklassen
|
|
|
 kajakk
|
Fersking
|
Fersking
Ville valgt plastkajakk. Stikk innom Seafun.no. der finner du kajakker til svært reduserte priser.
|
|
|
 Nok reklame nå, Seafun.
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
 Hasle!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Har en Hasle expedition, å e e vældi fornøyd me den. Ha brukt den masse og har ingenting å klag på. Den e stødig, god å paddel og tål masse. Vekta e heller ikke nå problem, når e får den av å på biltaket aleina så klar du og d:PPå kajakk og fritid får du pakketilbud tel 9990 kr(inkl kajakken, åre, væst og sprutetrekk)Det e en god pris... Fraktn korsta ca 1000kr!! http://www.kajakk-fritid.no/
|
|
|
 Re: Hvilken kajakk bør jeg velge?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Se innom tilbudskroken hos Kajakkentusiasten:http://www.utenfor.no/Utenfor/Tilbudskroken.html og finn deg en Valley. Fine og artige plastbåter med bra sittekomfort. Som nevnt før, det er veldig viktig å sitte bra, men husk at du kan ordne mye der selv med padding og kreativitet.
|
|
|
 Rævva di!!
|
Fersking
|
Fersking
Er du mest interessert i å dra på tur velger du en i plast, da kan du padle deg i land hvor som helst uten å bekymre deg for riper. Mens det viktigste ved valget synes jeg er sitte-komfort. Du skal sitte godt i flere timer, velg derfor den du føler du sitter best i. Hoftestilling, bøy i knærne, riktig ryggstilling osv er viktige vurderinger. Og så ville jeg heller ikke valgt den mest stødige balja, skal du fortsette å padle trenger du utfordringer, så finn deg en modell du også må jobbe litt med. Liker du padling, vil du veldig fort vokse fra de aller stødigste modellene og disse blir derfor kjedelige for deg, tror jeg. Havpadlig blir hva du gjør det til selv, du kan padle rolige turer på flatt vann eller finne deg bølger å surfe på, alt ettersom hvilket nivå du er på. Jeg vil også anbefale deg ror, da det er veldig behagelig på lengre turer, men også lære deg å padle uten ror, og så vil jeg anbefale deg å ta et sikkerhetskurs. Selv har jeg en Boreal Muktuk og er veldig fornøyd. Kjøpte den på Kajakk og Fjell på lillehammer og følte jeg gjorde et trygt og godt kjøp. Og har ikke angret:-) så løp og prøv!! det er min anbefaling!
|
|
|
|
|
|
 Kjøp brukt
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du skal kjøpe din første kajakk, er sannsynligheten stor for at du kommer til å bytte den ut eller selge den etter første sesongen. Kjøper du et kurant merke brukt, vil du få igjen det samme et år senere(ca halv pris).Min erfaring er at jo mer tettsittende kajakken er, jo morsommere og mer manøvrerbar blir den.Hvis du kjøper en "båt" blir du fort lei.Jeg har padla både glassfiber og plast, og har nå min femte kajakk. Det er en Current Designs Squall(lillebroren til Storm) som er supermanøvrerbar og morsom i vind og bølger(god på surf).Den har et nokså smalt design, men er likevel stødig. Noen racer er det imidlertid ikke. Den har også begrenset lastekapasitet for langtur.
|
|
|
 Re: Hvilken kajakk bør jeg velge?
|
Medlem
|
Medlem
Valley sine kajakker i riktig størrelse passer bra til en begynner, og du lever med den lenge. Den er mye mer manøvrerbar enn f.eks Current Design Squall som nevnes over. Og mye kjekkere å padle. Det er slett ikke slik at du bytter ut kajakken etter første sesongen hvs du kjøper riktig kajakk med en gang. Gå til en seriøs forhandler å prøv litt få med gutta i butikken utpå vannet for å forklare deg der hvordan kajakken fungerer. Da ser du fort hvilke kajakker som er manøvrerbare og hvilke som er manøvrerbare oppi selgerens hode.
|
|
|
 Bølgen og Meg
|
Fersking
|
Fersking
http://www.bolgenogmeg.com/Kanskje kommer han til deg så du kan prøve?
|
|
|
|
|