Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
BC Corvus vs Völkl Gotama
#169625 23/02/2011 5:13 PM
Mao Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er på jakt etter ei allroundski hovedsakleg til topptur. Har fått gode tilbud på både BC Corvus 08/09 og Völkl Gotama 09/10. Grunnen til at det står mellom desse skia er økonomisk. Skia skal brukast mest på toppturar i lofoten neste år (folkehøgskule) med Duke og scarpa mobe e.l. Eg er 190, 90kg og har tidlegare berre stått telemark. Kva ski er best og evt kvifor? Takk for eventuell hjelp smile

lengde
Mao #169626 23/02/2011 7:17 PM
Mao Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Corvus er 196cm og gotama 194 cm

Re: BC Corvus vs Völkl Gotama
Mao #169627 23/02/2011 8:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Uten å ha prøvd noen av skia uttaler man seg på litt generelt grunnlag. Corvus er vell mer ei superstabil storfjellsski for de som ikke legger noe imellom på nedturen, ingen rocker og stiv. Gotama er vell mer allround, mykere flex(men ikke supermyk), rocker igjennom skiens lengde gjør at den vil føles kortere og bli mer letthåndterlig. Begge ski får gode kritikker, men Corvus er nok litt mer "nisje-ski" enn Gotama. FWIW ville jeg valgt Gotama, om jeg ble presentert valget.

Mao #169628 24/02/2011 12:29 AM
Entusiast
Entusiast

Du bommer nok litt på antagelsene dine om Covous Kjetil. Den er ganske allround og grei å håndtere fordi framskia er ganske myk og at det er en del tapper i tuppen. Corvous 196 er en allroundski med god stabilitet på bekostning av litt lekenhet, ikke en nisje-ski. (jeg opplever den i allfall som allround og ikke nisje/charger og jeg er 183 og veier 74 kg)

Det som derimot burde bekymre TS er vekta. Gotama eller Corvous med Dukes i kombinasjon med Mobe kommer til å bli tungt og ubehagelig å ha som toppturski. Jeg vil tro du Mao vil bli mye mer lykkelig med f.eks. Dynafit Stoke/Liberty Helix/K2 SideStash, med Dynafit/Marker FT12/Fritchi bindinger og Scarpa Maelstrale sko da dette vil være solid freerideoppsett (med mindre du kjører veldig hardt og dropper store berg, da trenger du Duke og Mobe) uten at vekta blir alt for høy når du skal gå mye toppturer.

Om du skal på høyskole neste år kan du jo vente til vårsalget for å spare penger om du ikke må ha skia nå.

Corvus vs, Gotama
Mao #169629 24/02/2011 8:46 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har Corvus på tredje sesongen og har også kjørt litt på Gotama. Er litt lavere, og tyngre enn deg.

Hvis du også skal bruke dette setup'et i bakke er jeg enig i at Duke (evt baron) kan være et greit valg. Stiller du bindingene på 11-12(jeg opplever at jeg må dra til et par knepp til på marker bindinger i forhoild til Look) er nok Duke løsningen. Så får det bli så tungt det blir.

Men til skiene. Jeg opplever Corvusen som noe mer stabil i fart både i og utenfor bakken. Taperen fungerer veldig bra. Skal du kjøre i knotete skog vil du dra fordel av rockeren på Gotama. Man har mindre glede av rockeren om man ligger å kjører med skiene max 45 grader off fall linjen(min erfaring).

Mao. Hvis du primært skal kjøre i åpent terreng over tregrensen, velg Corvus. Blir det bratt og tett skogskjøring så velg Gotama

Mao #169630 24/02/2011 6:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg bomma kanskje litt i mine antakelser, men var vell ikke helt på jordet heller?:wink

Om det blir tungt eller ei, er relativt. Jeg gikk mange toppturer i fjor med vektmessig liknende setup, og det går egentlig helt fint.