Kjent problem, men med masse forskjellige årsaker. Den vanligste er at man ikke er flink nok til å fjerne is og dritt fra hullene på skoene. Hvis du har gått opp, og tatt av fellene uten å ta av skiene er du sikker....men ellers bør du forsikre deg om at de faktisk ikke er snø/is i hullene på skoene. (Enkleste er å låse/låse opp bindingen)
Sjekk om bakpinnene sitter godt - hadde et par der metallholderen var tild e var slitt av, og de løste ut bare jeg så på de.
Sjekk at sålen på skoene dine er skikkelig inngått. Hvis de er litt for tykke, kan de forårsake lettere utløsning. Det gjelder også dynafit-sko.
Regner med at du har 110mm stopperne. Hvis du har 90mm stoppere som er bøyd ut, så er fjæren for løs for så brede ski.
Vær sikker på at bindingen er riktig montert. Har hatt hatt masse problemer med feilmonterte bindinger.
Det hjelper å "semi-låse" bindingen. Tryggere enn å kjøre med dem låst, men du får litt uforutsigbar utløsning - så det er ikke ønskelig.
Det hjelper også å ha høy horisontal stramming (mindre slark) - men heller ikke ønskelig.
Du kan simulere dette på stuegulvet ved sparke skien ned i gulvet - simulere en kraftig omstigning, eller landing. (Ikke slå skien sidelengs i gulvet - da skal den løse ut. )
Hadde masse problemer med dette da jeg kjørte med en Coomba ski. Viste seg å være ødelagt bakbinding, ødelagt sko (sålebrudd)....tror nok også det kan ha vært torsjonsvridning av skia, siden jeg ikke har hatt samme problem på stivere ski.(Skrev mye om wildsnow om dette før de aksepterte at problemet eksisterte)