Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Noen som har erfaring med Dynafit TLT Vertical FT Z12?
#169570 20/02/2011 10:21 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

For ca et år siden kjøpte jeg nye ski (G3 Tonic) med Dynafit TLT Vertical FT Z12. Har hatt noen fine turer med dem, men tror det må være noe galt med bindingene. De er nydelige å gå med oppover, og de fungerer fint på jevnt uderlag. Men med en gang jeg kommer på LITT uforutsigbart underlag med litt slag på skiene, løser de ut foran. Jeg har på ingen måte kjørt hardt (ikke noe særlig når man ikke kan stole på utstyret.) Jeg er kanskje litt tung i påsan (underkant av 100 kg,) men det burde vel gå greit om man ikke kjører for hardt? Har en mistanke om at det kanskje kan ha vært gjort noe galt ved montering, tror det var første gang de monterte sånne i butikken. Har klaget en gang tidligere, og "spennen" foran ble skiftet ut, men jeg kommer nok til å levere dem inn igjen. Tenkte bare jeg skulle høre om noen andre har tilsvarende eller motstridende erfaringer... På forhånd: TAKK smile

har du hørt om google?
Marve A. #169571 20/02/2011 10:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kjent problem som kan oppstå med dynafit og du finner side opp og side ned om problematikken både her og på tgr (http://www.tetongravity.com/forums/forumdisplay.php/8-Tech-Talk?s=957c4f56f6c3a8f0914ebff823713ff3). problemet kan vanligvis tilskrives unøyaktig montering, feil avstand mellom bakbinding og støvel (4mm om jeg ikke husker feil), brukerfeil (is i frambinding eller støvel) eller en kombinasjon av disse.

Re: Noen som har erfaring med Dynafit TLT Vertical FT Z12?
Marve A. #169572 21/02/2011 9:29 AM
Ringrev
Ringrev

Kjent problem, men med masse forskjellige årsaker. Den vanligste er at man ikke er flink nok til å fjerne is og dritt fra hullene på skoene. Hvis du har gått opp, og tatt av fellene uten å ta av skiene er du sikker....men ellers bør du forsikre deg om at de faktisk ikke er snø/is i hullene på skoene. (Enkleste er å låse/låse opp bindingen)

Sjekk om bakpinnene sitter godt - hadde et par der metallholderen var tild e var slitt av, og de løste ut bare jeg så på de.

Sjekk at sålen på skoene dine er skikkelig inngått. Hvis de er litt for tykke, kan de forårsake lettere utløsning. Det gjelder også dynafit-sko.

Regner med at du har 110mm stopperne. Hvis du har 90mm stoppere som er bøyd ut, så er fjæren for løs for så brede ski.

Vær sikker på at bindingen er riktig montert. Har hatt hatt masse problemer med feilmonterte bindinger.

Det hjelper å "semi-låse" bindingen. Tryggere enn å kjøre med dem låst, men du får litt uforutsigbar utløsning - så det er ikke ønskelig.

Det hjelper også å ha høy horisontal stramming (mindre slark) - men heller ikke ønskelig.

Du kan simulere dette på stuegulvet ved sparke skien ned i gulvet - simulere en kraftig omstigning, eller landing. (Ikke slå skien sidelengs i gulvet - da skal den løse ut. )

Hadde masse problemer med dette da jeg kjørte med en Coomba ski. Viste seg å være ødelagt bakbinding, ødelagt sko (sålebrudd)....tror nok også det kan ha vært torsjonsvridning av skia, siden jeg ikke har hatt samme problem på stivere ski.(Skrev mye om wildsnow om dette før de aksepterte at problemet eksisterte)

Marve A. #169573 21/02/2011 2:37 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat j.hansen:... feil avstand mellom bakbinding og støvel (4mm om jeg ikke husker feil)...

<p></p>
4mm er ikke riktig for denne bindingen - mener at det er kun speed som har 4mm. Avstanden varierer litt fra bindingmodell-til-bindingmodell.Å ha mindre avstand enn angitt, kan faktisk gjøre problemet mindre på vertical bindingene...men det endrer også selve utløsningen, så er litt skummelt.

Marve A. #169574 21/02/2011 2:44 PM
Ringrev
Ringrev

...og til slutt et siste innlegg: :winkHvis du har fulgt med litt på VM (alpint) nå, så har du sikkert sett en masse folk som har løst ut uten fall. Felles for alle de har vært at ikke har hatt trykk på bindingen...så skikjøringen kan også påvirke utløsning. Hvis du holder gjevnt trykk på tåbindingene senkes sannsynligheten for utløsning. Alpinbindinger løser ut på litt andre bevegelser enn dynafit - men problemet problemet er tilsvarende.

Marve A. #169575 21/02/2011 5:37 PM
Fersking
Fersking

Opplevde et par ganger at at bindingene løste ut når dem ikke skulle.

Fikk et tips om at før jeg starter nedkjøringa; så dra opp flikken på frambindinga (3-4 klikk) for så å sette den i ski/kjøre-modus.

Har ikke hatt problemer med utløsning etter at jeg begynte med dette..

Marve A. #169576 24/02/2011 3:24 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat st!an:Opplevde et par ganger at at bindingene løste ut når dem ikke skulle.Fikk et tips om at før jeg starter nedkjøringa; så dra opp flikken på frambindinga (3-4 klikk) for så å sette den i ski/kjøre-modus.Har ikke hatt problemer med utløsning etter at jeg begynte med dette..

Ehhh, ut fra beskrivelsen høres det ut som du låser den i gå-modus slik at den ikke KAN løse ut? (dvs eller ikke i et fall)?

Ponenget met å dra fliken op er vel at man skal unngå at du msister skiene mens du trasker oppover. Noen bruker den også for å låse frem-bindingen med hårete passasjer der det å miste skia ikke er å anbefale, men som sagt betyr det at den IKKE vil løse ut. Normal kjøre-stilleng er at fliken er omtrent horisontal = eter at du har tråkket inn i bindingen.

Anbefaler en titt her: http://www.wildsnow.com/1587/video-how-use-dynafit-bindings/

Marve A. #169577 24/02/2011 4:18 PM
Ringrev
Ringrev

Poenget med å låse bindingen før du så setter den i ski-mode (låser den opp), er at man ikke får låst den dersom det er mye snø/is i hullene....og at det fjerner is.

Marve A. #169578 24/02/2011 6:39 PM
Fersking
Fersking

Sitat KriM:<blockquote><p>Sitat st!an:Opplevde et par ganger at at bindingene løste ut når dem ikke skulle.Fikk et tips om at før jeg starter nedkjøringa; så dra opp flikken på frambindinga (3-4 klikk) for så å sette den i ski/kjøre-modus.Har ikke hatt problemer med utløsning etter at jeg begynte med dette..

</p>

Ehhh, ut fra beskrivelsen høres det ut som du låser den i gå-modus slik at den ikke KAN løse ut? (dvs eller ikke i et fall)?

</blockquote>

Nei, det var ikke det jeg mente/skrev.

Takk...
Marve A. #169579 03/03/2011 9:05 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

...for svar og god hjelp :)Jeg forstår at det må være noe galt med bindingene, evt. montasje. De har i alle fall løst ut uten at det har vært sjans for ising. Ut fra hva jeg har lest på linker jeg har blitt tipset om, er nøyaktig montering veldig viktig. Jeg har sett at på den ene bindingen går støvelen noen millimeter skjevt ned i bakbindingen. Vet ikke om dette er så mye at det har noe å bety, men skiene er i alle fall levert inn til butikken, så får jeg håpe alt er på stell når jeg får dem tilbake.Og heretter skal jeg alltid "prøvestramme" frambindingene før jeg setter utfor :)Takk for hjelp og tips!

Marve A. #169580 23/06/2011 1:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Da var sesongens siste tur unnagjort for snart 6 uker siden, ufrivillig avbrutt etter 1 1/2 dag i Sunnmørsalpane.

Jeg leverte (som skrevet tidligere) inn skiene for reparasjon av binding. I butikken fikk de besked fra leverandøren om at "disse bindingene har en annen skala enn andre bindinger, de må strammes." Dette ble gjort. Med begge skiene godt festet i tung, gammel, våt vårsnø, løste frambindingen ut igjen. Det gjorde IKKE den andre skia, så nå sitter jeg stuck i sofaen i 1 1/2 mnd. med 3 brudd i leggen.

Bindingen skal vekk, på med Marker Duke før neste sesong!!!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå