Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stegjern og isøks
#169481 16/02/2011 9:47 PM
Maaloy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heihei!!

Har muligheten til å kjøpe stegjern og isøks til en rimelig pris.

Er dette utstyr som blir mye brukt/er lurt å ha med seg på toppturer eller er det "bortkastet" peng å kjøpe??

Øker det tilgjengeligheten til topper som man kanskje ikke kommer seg opp på uten dette utstyret??

Dere som har gått mye på topptur er dette utstyr som dere ofte får bruk får?

Takker for alle svar:grin

Isøks
Maaloy #169482 16/02/2011 10:30 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg bruker isøks et par gange i året hvis det blir bratt men har aldrig brukt stegjern. Jeg velger ture hvor jeg ikke trenger det eller velger å snu de siste meter før toppen hvis det er isete.

Jeg har uansett ikke lyst å kjøre ned der hvor jeg trenger stegjern for å komme opp coolcool

Ja takk, begge deler!
Maaloy #169483 17/02/2011 9:48 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jg bruker begge deler en del, men stegjernene mye mer enn øksen. å klatre brattepassasjer og opptak går som regel fint med barestøvlene, men det er uendelig myelettere, tryggere og mindre energikrevende med stegjern. Det samme med hiking langs kammer og rygger. det er først og fremst energibesparende og komfortabelt fordi stegjernene gir deg et utrolig feste. Øksa brukerjeg når det er skikkelig bratt eller som hjelp over anskelige passasjer.

Kjøp begge.

Re: Stegjern og isøks
Maaloy #169484 17/02/2011 1:39 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg tenkte selvsagt bare på toppture med ski og snowboard smile det er jo vinter. Men til toppture på sommerstid bruker jeg begge dele

Begge deler takk !!
Maaloy #169485 17/02/2011 6:52 PM
Fersking
Fersking

Har begge deler selv fordi det er kjekt og kunne nå topper der dette utstyre trengs :grin

Maaloy #169486 17/02/2011 11:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dersom du er ganske sikker på at du kommer til å gå mye på toppturer, så er det greit å ha begge deler som en del av utrustningen. Dumt å måtte si nei takk til å bli med på turer der stegjern/isøks forutsettes! Barras var nettopp med på tur der de fleste hadde dette utstyret, og mange brukte det nesten hele veien, med ski på ryggen. Meningen var uansett å kjøre ned en annen plass enn der vi gikk opp, hvor forholdene skulle være bedre (hvilket de var). De som ikke hadde stegjern hadde isøks, og de hadde god hjelp av å bruke sporene som de andre med stegjern lagde. Det var av og til bratt og langt ned med stein og is under oss, så isøksa var god å ha!!

Maaloy #169487 20/02/2011 4:01 PM
Ringrev
Ringrev

Bruker begge deler. Hvis man først trenger stegjern, bør man ofte ha isøks for å stoppe en eventuell utglidning. Midtvinters er det sjelden jeg bruker det, mye oftere på våren. Har både lettversjonene i alu og tyngre i stål. Tar alu kun hvis jeg regner med at det ikke blir brukt...og/eller jeg er sikker på at det ikke er noe stein. Når det er stein bruker jeg alltid stål-jern. Til klatring på stein bruker jeg gjerne kun stegjerna.Isøksa kan også være grei å ha på vått gress....Bruker det ikke på type Gaustatoppen, men alltid på breturer.

Maaloy #169488 20/02/2011 4:02 PM
Ringrev
Ringrev

Bruker begge deler. Hvis man først trenger stegjern, bør man ofte ha isøks for å stoppe en eventuell utglidning. Midtvinters er det sjelden jeg bruker det, mye oftere på våren. Har både lettversjonene i alu og tyngre i stål. Tar alu kun hvis jeg regner med at det ikke blir brukt...og/eller jeg er sikker på at det ikke er noe stein. Når det er stein bruker jeg alltid stål-jern. Til klatring på stein bruker jeg gjerne kun stegjerna.Isøksa kan også være grei å ha på vått gress....Bruker det ikke på type Gaustatoppen, men alltid på breturer.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå