Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur for nybegynnere i Tromsø?
#169453 12/02/2011 5:45 PM
terras Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei alle sammen.Jeg er ganske fersk i toppturgamet (to turer i år: Rødtind og Lille Blåmann), og lurer litt på hvor man kan trygt ferdes i Tromsø-området med lite erfaring. Jeg vurderer å ta meg en liten tur opp Rødtind i morgen, men er litt i tvil ettersom skredfaren om dagen vistnok er høy. Har dere noen innspill? Er Rødtind en såpass "snill" topp at det ikke er skredfare?

Setter stor pris på alle innspill.

Re: Topptur for nybegynnere i Tromsø?
terras #169454 12/02/2011 7:20 PM
Medlem
Medlem

Kvaløya har mange flott opplevelser å by på! Rødtinden og Lille Blåmann er supre introduksjoner til toppturer og etterhvert vil du sikkert bruke disse til trim og når vær og forhold eller tid ikke lar deg oppsøke de mer spektakulære fjellene.Framsiden av Rødtinden - fra skistadion på Storelva og rett opp mot toppen er trygg, nesten uansett, med unntak av de siste 20 høydemeterene. Rett under toppen er det bratt nok til at det kan gå ras og det blåses inn mye snø der. Er man usikker kan man enten snu på den lille flaten under toppen, eller man tar til venstre og går rund på siden og så opp. På Rødtinden er det områder som man skal unngå om det er farlige forhold. Det gjelder spesielt siden mot Storelvadalen og skavelen som dannes langs toppen og ned mot Storelvadalen. Er det dårlig vær eller du er det minste usikker på forholdene, så lar du bare være å oppsøke de områdene. Man skal alltid vurdere forholdene, men generelt er framsiden av Rødtinden trygg i forhold til skred.Finn deg noen gode venner som kanskje har litt erfaring, men som du stoler på i forhold til å være klar for å snu om forholdene viser seg å være usikker.Et artig alternativ på Rødtinden er å gå opp og kjøre ned fra Oladalen. Litt brattere og litt flere veivalg som må vurderes, men på fine dager er dette en litt mer utfordrende alternativ på Rødtinden.Utenom Lille Blå og Rødtinden er Gråtinden et naturlig neste steg. Her er det veivalg som, når det er stor skredfare, bør vurderes.

For en begynner som er klar for neste steg er Langfjellaksla, Steinskardtinden og Buren flott og ikke for harde turer som gir stor valutta for turen oppover i form av ulike veivalg som gir ulike utfordringer, uten å være bare for ekspertene. Men, her er det bratt nok til at det går skred, så her må man definitivt vurdere forholdene generelt og i forhold til veivalg.

Boka "Toppturer i Troms" av Espen Nordahl anbefales på det varmeste for alle med interesse for topptur.

På våren anbefaler jeg at slår deg sammen med noen erfarne og får deg en tur på Storstolpan. Ikke den letteste turen, men for en opplevelse og for en utsikt! Er du nybegynner vil den utfordre deg, men er vel verdt det!

God tur!

terras #169455 12/02/2011 8:29 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg er også nybegynner i faget, og hadde tenkt å tusle opp til Kjølen i morra, langs normale ruter. Føler meg trygg på snøen smile

Ikke sant..?

Ras på Buren?
terras #169456 13/02/2011 10:22 AM
Fersking
Fersking

Ser fra stuevinduet til at det kan ha gått et ras på Buren. Litt vanskelig å anslå størrelse når en ser det fra øya, men kanskje 75 m bredt og tilsvarende langt. Rasstedet ligger til venstre for den første kneika oppover når en starter fra Susannajordet (vet ikke hva bergryggen en passerer her kalles), men ca. 300 m.o.h. hvis jeg ikke tar feil. Bruddkanten synes å ligge helt opp til (eller mot) løypa oppover. Det er riktignok bratt der, men et sier litt om forholdene nå. Pass på!!

Skålhammaren på Buren
terras #169457 13/02/2011 10:31 AM
Fersking
Fersking

Skålhammaren heter berget visst, altså til venstre (sør for) for løypa oppover.

Små fine "toppturer"
terras #169458 15/02/2011 8:29 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Etter en ukes seiltur i carabean er det flott å se at sneforholdene ytterligere har bedret seg og dagene har blitt lysere.Enkle men litt mere krevende ,alikevel trygg "topptur" kan gjøres bl.a til Storaksla.Parker i "krysset" ned mot Storelvahallen(mange parkererogså her for å gå til Rødtind) og følg godt markert spor rett opp der den krysser lysløypa.Lenger oppe går sporet til hø. for raset for ca 1mnd siden.Når du skal ned holde til ve for varden og du ser en stor åpning i skogen som er flott å kjøre ned.Når du kommer til lysløypa hold til hø og du er nede ved start.God tur!

RIN

terras #169459 16/02/2011 1:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg gikk tydeligvis Storaksla (trodde det het Finnlandsfjellet?) på søndagen som var, og det var kjempeføre, men litt vind på "toppen". Brukte like over 2 timer med et ganske behagelig tempo.

Storaksla
terras #169460 16/02/2011 1:59 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Storaksla er endel av Finnlandsfjellet:winkRIN

terras #169461 15/03/2011 8:53 PM
Fersking
Fersking

Er også nybegynner i gamet. Har bare hatt 2-3 turer så langt. Er dessverre lite kjent i områdene her oppe, så det hadde vært kjempemessig om man kom i kontakt med andre å dra på tur sammens med.. :grin Så om noen trenger toppturkompis så er jeg med.. :cool

Høvelig sikker topp
terras #169462 20/03/2011 1:21 PM
Fersking
Fersking

Nordtinden i Skulsfjord er helt ok å gå opp på. Litt kjedelig å måtte gå bortover/slakt oppover første biten. Følger du ryggen kommer du deg greit opp. For tiden ganske så mye is, men inga problem å komme opp og ned med fjellski eller rando/telemark. Bare for å trene på å gå opp er det jo heller ingenting i veien for å traske opp langs alpinbakken og kjøre ned igjen :wink

Stinskartind på Kattfjordeidet
terras #169463 20/03/2011 1:57 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Dette er en sikker topp dersom du går opp normalruta. Relativt hard der nå ikke mye rasfarlig slik underlaget er nå for tiden.Relativt hardt fra bunn til topp.Dette er vel min mest besøkte topp fra april til juli.Sneeen ligger leeeenge her ,nordvendt.Hele renna er full av sne i år så vi får en laaang sesong hvis ikke det blir for mildt for tidlig.Tid opp 1time +/- avhengig av form.Skulle opp der i går men bindingen løsnet rett over juvet så her måtte jeg bare tape fast binding og snike meg ned igjen.MEN det var en fin tur i godt vær.

RIN