lette randoneeski???
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har nå testet å være på topptur med noen lette randonee ski, det var kjempegøy og lett å kjøre. Da jeg dro på topptur mine egne tunge telemarkski etterpå, kjentes det som om jeg hadde bly på beina. Har nå fått tak i noen brukte dynafitbindinger, men er det noen som kan anbefale meg noen lette randoneeski?
|
|
|
 Re: lette randoneeski???
|
Fersking
|
Fersking
Dynafit har jo lette ski også!!
|
|
|
 dynafit
|
Fersking
|
Fersking
dynafit mustagh ata sl er absolutt å anbefale.lett ski med fine kjøre egenskaper.er ikke akkurat noen dra på ski, men absolutt artig å kjøre med :)det er også superlett å montere bindinger siden det er ferdige hull til dynafit bindinger.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kan anbefale Pilgrim til Icelantic, den er ganske lett og flyter fint på nedturen også. Går selv med den men har litt for tunge bindinger. http://www.ximco.no/butikk/produkt_vis_detail.php?id=17
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Pilgrim er jo ikke lett! Dynafit, DPS, rando-seriene til: Dynastar, Blizzard, Atomic osv. Mye bra ute der!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Veldig mange gode modeller å få tak i. Men jeg mener nå Pilgrim er ganske lett. 1,41 kg pr ski. Stiv ski med trekjerne til to tusen kroner er rimelig i forhold til andre ski til samme kvalitet og vekt.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Kan anbefale K2 WayBack (1475 g per ski @ 174 cm)http://k2skis.com/skis/adventure/wayback
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
fik posted feil link i første innlegg ....
|
|
|
 Amplid Infracomb
|
Fersking
|
Fersking
Skia du leter etter heter Amplid Infracomb De kommer i 183 og 191 cm lengder, med en sidecut på 136-107-126. Vekten på 191 cm er ca 3300 gram (1650 gram per ski), og skia har fantastisk gode kjøreegenskaper. Jeg finner ikke vekten på 183 cm...
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Enig mhp Mustagh Ata SL - synes de er veldig gode selv. Som nevnt over er det ikke noen ski som inviterer til dra-på kjøring...til det er de for lette, men man kan godt dra på litt. Ski er uansett en veldig individuell greie. Samboeren elsker sine K2 Phat Luv. Velg noe som ikke avviker alt for mye fra turvennene dine...så bommer du ikke fryktelig, Ellers vil jeg slå et slag for lette og stive sko. Viktigere både for gåengenskaper og kjøreegenskaper enn skiene.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Alle modellene til Skitrab er lette. Veldig mange randonne-utøvere bruker Skitrab, deriblant Ola Hovdenak. Skitrab Stelvio Light XL er lett og nokså bred. http://www.skitrab.com/index.php?cmd=viewart&id=135
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Pilgrim skia veier i179cm = 1,78kg 169cm = 1,69kg159cm = 1,56kg(http://icelanticboards.com/skis/pilgrim) WayBack fra K2 som nevnt 1,48kg i 174cmManaslu fra Dynafit, 1,41kg i 178cmAltitrail Mythic Light fra Dynastar, 1,52kg i 178cmDet er dei skia eg umiddelbart vil sammenligne Pilgrim med... (alle dei 3 skia er heilt fine, lettkjørte)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Nettopp kjøpt K2 wayback, meget fornøyd, har fått testet de ut i diverse forhold: lett pudder, preppa løypa og nullføre. god allrounder og flyter overraskende bra i pudder. har rocker
|
|
|
 LETTE RANDONESKI /TOPPTUR
|
Fersking
|
Fersking
Storetind er en superlett toppturski med karbonarmering og fellelås. Storetind er skia for den som går mykje på ski, og som er like glad i turen ned frå fjellet, som turen opp. Denne skien har jeg prøvd på topptur med kortfelle og langfelle. Fantastisk fin ski med dynafitt binding F12. Anbefaler en slik ski hvis man skal ha hovedturen opp og selvsagt ha en fin tur ned i både nysnø og pudder. Angrer ikke ett sekund på denne skien med de bindingene.
|
|
|
 Skitrab
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Skitrab Polvere anbefales! Til opplysning til deg som heter Skitrab: Ola Hovdenak går for øvrig på Dynafit ski. Han er sponset av VPG. Men Ola Berger går for Skitrab.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
TILSYN: (Dette er ikke ment som noe angrep - jeg er undrene...)Ser at Storetind kan være et spennende alternativ på noen turer, men på meg virker det bare som en gammeldags rando-ski med fellelås og mer spenn? Jeg har ikke prøvd skiene, så jeg er spørrende... Mine ANTAGELSER er:+ en ski som glir lett bortover (smal)+ effektiv gange p.g.a. mulighet for kortfell når det ikke er for bratt.+ Kan muligens smøres?- litt "tung" for en så smal ski- litt smal...også for vårturer (ser for meg at den vil spore litt, samtidig som den ikke er like manuvrerbar som typisk lette rando-ski = Innbiller meg at det er en ski som passer hvis man vil krysse jotunheimen og ta noen toppturer på veien, men ikke har lyst eller evne til å bruke fjellski.= Tror jeg ville ha valgt en mer gå-orentert binding til en slik ski. TLT Speed, ATK RT eller noe slik.= Tror at den med f.eks. tlt5 vil være en reel konkurrent til lave lærsko på... Hvordan er skiene dine å kjøre i forhold til vanlige randoski?
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det finnes jo alternativer hvor kjøreegenskaper ikke blir ofret i det hele tatt... Jeg regelrett brant opp penger og ødela en sesong på K2 Coomback! Lette og "fine" å kjøre, men den har ei øvre fartsgrense som er mulig å finne for en gjennomsnittlig kjører med litt hang til å dra på. Jeg ble tvunget til å søndagskjøre på den. Så min erfaring med den typiske lettveksskia er dårlig. Problemet er vel gjerne det at den er lik alle andre ski, men det er bare mindre av alt i den. Derfor blir den gjerne litt for myk eller lite torsjonsstiv. Det er ei grunn til at "skikkelige" kjøreski er laga av "så mye" materiale som de er. De går fortere og de er lettere å kjøre fort på. Løsninga, materialet som gir ei lett ski som fremdeles er ei ordenlig kjøreski på alle mulige måter, er karbon. Her kan en fjærvekter fremdeles være akkurat så stiv både her og der, hit og dit, som man måtte ønske. Min sister ervering heter DPS Wailer 112RP... Desverre er det heller få igjen av noen modeller - på hele planeten!!! Men ring til Intersport i Heiloveien i Tromsø, der tilhører nemlig den svært så eksklusive klubben av DPS-forhandlere. Tror det er under ti på verdensbasis? Det koster, mye, men er verdt det. Ingen har så langt jeg vet klart å legge fram noe som skulle tyde på at karbon er minst 30% letter men samtidig potensielt 30% stivere enn andre materialer. TL;DR: Mange lettvektsski kjører ikke spesielt bra, ski som er laget av karbon derimot gir i både pose og sekk men koster deretter. Sjekk ut DPS, nesten umulig å få tak i men Intersport i Heilovegen i Tromsø har.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
DISCLAIMER: Se bort fra mitt forrige innlegg dersom du er fornøyd med kjøreegenskapene på de skiene du prøvde. Liker du en ski så liker du en ski og burde ikke la besserwissere som meg eller andre komme med nerdekunnskapen for å forvirre deg... Karbon er bortkasta penger om du ikke føler behov for det. Å kjøre på ski handler om å kose seg, ikke nødvendigvis å være så rå som overhodet mulig. Leste innlegget mitt nå og syns jeg hørtes litt vel belærende ut :P
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Enig vedr. Coomba/Coomback. Synes den ble for tung opp og for uforutsigbar mht vridningsstabilitet ned. En god ski til daffe-kjøring i pudder - så samboern min elsker de (phat luv). Skiftet til mustagh ata sl: en smalere ski med karbon. Kan kjøre tøffere med de siden jeg faktisk stoler på skiene, og de holder kanten - selv om mangelen på vekt medfører mindre stabilitet. Torsjonsstivhet er viktig. (De er heller ikke i nærheten av ski med dobble metallplater som veier det dobbelte...men man får gjerne ikke alt - selv ikke med karbon).
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Med DPS' konstruksjon i ren karbon og med to langsgående alulister inne i skien så gjør du det Desverre har jeg ikke fått kjørt en meter på mine Wailer 112 ennå, men etter å ha vridd og knødd på de i butikken i ukesvis før jeg slo til, tror jeg torsjonsstivheten er noe av det drøyeste jeg har vært borti.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Enig mht disclaimeren også:grin. For meg er forøvrig dra-på kjøring mer en heisbasert sak, enn enn topptur-sak: holder gjerne litt tilbake når det er 6 timer til eventuell redning. (Jeg veier tett opp under 90...det har også MYE å si for skiopplevelse).
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Sitat Peddyslate:Med DPS' konstruksjon i ren karbon og med to langsgående alulister inne i skien så gjør du det Desverre har jeg ikke fått kjørt en meter på mine Wailer 112 ennå, men etter å ha vridd og knødd på de i butikken i ukesvis før jeg slo til, tror jeg torsjonsstivheten er noe av det drøyeste jeg har vært borti. <p></p> Vekt er i seg selv en god stabilisator...du får torsjonsstivheten, men en tung ski er mer stabil nedover enn en tilsvarende lett ski. Rene karbonski har også fått litt pepper for å være litt døde - men jeg har ikke prøvd de....Det virkelig fine med karbon er vel også at du kan få en myk ski som allikevel er torsjonsstiv.I franske tester på randoski får Movements nye lettvekts-karbonserie og AlpControls (karbon) ski utrolig bra kritikk i ett blad, og middels i et annet...samme ski forskjellige kjørere.
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Kan på det varmeste anbefale Dynafit Manaslu! kjempeartig og presis ski, til tross for sin lette vekt. Ellers ser jeg noen har anbefalt Dynafit Mustag Atha, som også er en kjempeski, men noe smal for dagene med silkeføre, etter min mening.
|
|
|
 Storetind
|
Entusiast
|
Entusiast
Skimachine du har rett i dine antagelser om Storetind. Jeg har dem og bruker dem som toppturski for flerdagerturer og turer med lange anmarsjer, evt. turer under med hard snø der nedturen ikke er i fokus. I tillegg er de og fine fjellski og jaktski da de kan smøres. Jeg opplever dem som lette, manøvrerbare, kontante og svært responssive ski som holder kanten veldig bra (du kan fint bruke dem til å carve i skianlegg, selv på isete forhold). De flyter greit i forhold til bredden og tuppene er noe avsmalnet slik at de ikke hukker for lett. De gir derimot null dempning og hjelper deg på ingen måte å utjevne terrenget. Du blir lett kastet over "styrer" i ujevn løssnø og gjennombrudskare er et helvete (som det ofte er med mindre du har breie taper/rockerski) . I pudder både i skogen og fjellet er ganske greie og du vil more deg, kanskje spesielt i skogen da det er en fordel at de er så raske å hive rundt, men du hadde hatt det morsommere med breiere ski. Jeg elsker mine Storetind, men jeg har mange ganger vært på tur med de og ønsket jeg hadde med kraftigere ski.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vet ikke om det stammer fra tidligere karbonski eller fordi man har kjørt ski som er laget mer for den typiske lettvektskjøreren enn frikjørere, men DPS sine ski får nesten uhemmet skryt for å være svært livlige og poppy. Med den ekstreme stivheten i karbon som materiale (ikke i skien i seg selv) så kan man derimot få rista føtterne sine godt på hardt føre, og etter en lang dag i bakken kan man bli litt nummen...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Peddyslate:Med DPS' konstruksjon i ren karbon og med to langsgående alulister inne i skien så gjør du det Det minuset som dog trekkes fram (etter det jeg har lest, er ikke så heldig at jeg har prøvd noe fra DPS) med DPS sin karbonkonstruksjon er at de er ekstremt kontante og raske i å formidle ujevnheter i terrenget. Karbonet gir vist nokk en veldig direkte "kobling" til underlaget. Dette er ikke noe stort problem for en erfaren kjører med litt power i beina (bortsett fra at selv de blir fort slitne med slike ski på isete føre), men jeg ville være litt varsom med å anbefale slike ski til kjørere som ikke er så erfarne.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ahh peddy du postet om akkurat det jeg skrev i min post sekundet før meg. Mener også DPS sine ski har gått god skryt for å være poppy og kontante. Det er vel den positive siden av den direte "koblingen" karbonet gir til underlaget.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Kan hende at det er et potensiale der for å bli en litt masete og slitsom ski. For min del var det akkurat derfor jeg valgte de, kombinert med at jeg går 90% på topptur..
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror for deg er det en helt utrolig bra ski (ja jeg er misunnelig og ville gjerne hatt den selv). Jeg var bare litt reservert for å fritt anbefale den uten å vite om kjøreren som skal ha den vil takle den
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Godt poeng, og derfor og jeg kom med disclaimeren min. Jeg burde nok og ha vært klarere på at karbon ikke uforbeholdent er en fordel. Etter mange runder med prøvekjøring, rådspørring og knøvling med skiene i butikk før jeg faktisk leverte mine egne til montering i dag, så er jeg mildt sagt litt overbegeistra selv :P Jeg tror Wailer 112RP er en ski som gjør DPS mer aktuell for vanlige kjørere enn de typiske karbonfantastene dog. For trådstarters vedkommende tror jeg nok at Dynafit og de litt smalere i K2s adventure-serie, kan være gode valg.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Wailer 105 burde jo og ha potensiale til å bli aktuell for de fleste (spesielt hybridversjonen som er noe billigere). Wailer 105 er vel noe av det mest allsidige du finner grunnet en bredde, form og stabilitet som gjør den til en bra ski å gjøre alt i et anlegg samtidig som den er mer enn lett nok til å gå topptur med.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Takk for tilbakemeldingen vedr. storetind. Vedr. noe så bredt som dps'en så er det vel også greit å huske at feller ikke har blitt så veldig mye lettere...(Har uansett lyst på et par. Har brukt opp kvoten min år...men neste år blir det vel enten noe hyperlett/veldig gå orientert, eller noe bredt og lett (for midtvinters toppturer).
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Lette ski skal ha lette feller: Gecko Skins eller Black Diamond Mohair Pure eller Glidelite Mohair Mix. Har brukt sistnevnte noen seseonger nå, og blandinga mellom nylon og mohair ser ut til å være et godt kompromiss. De er en god del lettere enn de vanlige oransje Black Diamond-fellene og de standard G3. Blandinga gjør at de ikke er litt mer robuste og ikke råtner så lett som feller i ren mohair gjør - det finnes uansett mange impregneringer for å ta vare på de. Ikke minst er de lette å pakka og tar svært mye mindre plass i sekken. Jeg tviler på at jeg hadde kunnet gå på 12-1600m topptur med en tjuetoliters sekk uten slike feller! Gecko får masse skryt rundt om kring uten å tilsynelatende ha noen andre problemer enn hva mohair vanligvis fører til. Uansett, selv om felle øker vekta på en stor ski, så hjelper det jo om skia er lett! Det gjør det litt enklere å få med seg rett utstyr på de gode dagene. Wailerne står innen en armslengde nå og de ser ikke så truende ut lenger faktisk. Ser ut som snille bananer. Enig om Wailer 105/95. Hybrid-versjonen som er laga i bambus kan og være verdt å sjekke ut. De er lettere enn "vanlige" ski selv om de er tyngre enn de fleste lettvekterne.
|
|
|
 Lette feller
|
Entusiast
|
Entusiast
Ikke glem sleskinsfeller. Ca. halve vekta av G3 og mye bedre glid. Eneste minuset er at de slites litt fort på hardt underlag. Billig får du dem og, i motsetning til Gecko (2000 kr og opp der jeg har hørt). Ekstra stas er det å vite at de er håndlaget i garasjen til en norsk entusiast og har lang tradisjon bak seg (om du er litt nasjonalistisk da)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jepp. Har et sett til mine Åsnen Storetind og et til mine Boomerang. Begge ferdigtilpasset til de målene jeg ville ha. Tok ca. 1.uke fra bestilling til levering
|
|
|
|
|