Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit-kjørere! Gjennomslagsføre?....
#169209 13/01/2011 1:19 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Nå begynner jeg å tro på at Dynafit virkelig ikke bare er for kondomdress-folket. Er det noen som kjører med disse bindignene på feite ski? Funker det greit på skare og vindpakka gjennomslagsføre? Har lest på Wildsnow.com og Teton Gravity til øyet ble stort og vått, og når det vel bare denne lille detaljen som må på plass før er tom for grunner til å satse på FTZ 12.

Som et svar på Onyx "bedre" tåstykke skal Dynafit nå ha tatt i bruk ei stivere fjær for å forhindre at de løser ut (noe som tydeligvis skjer ganske sjeldent uansett) ved et uhell.

Re: Dynafit-kjørere! Gjennomslagsføre?....
Peddyslate #169210 13/01/2011 9:30 AM
Entusiast
Entusiast

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men her er litt om neste års nyheter på bindingsfronten fra DF. http://www.tetonat.com/2011/01/12/dynafit-2011-radical-ft-binding-spy-photos/

Synes også disse ser interessante ut: http://www.fixation-plum.com/detail-article-fixations.php?idproduit=30&lang=en

Peddyslate #169211 13/01/2011 10:01 AM
Fersking
Fersking

Har akkurat konvertert fra telemark til alpin, og har Dynafit Vertical ST 10 på et par Black Crows Navis. Nå til dags er de vel ikke spesielt brede i forhold til mye annet med sine 133-103-124, men de er nå solide nok. Har hatt en del toppturer med hardt og ruskete føre, og jeg må si meg overbevist av Dynafit. Jeg er riktignok nokså lett (~75 kg), men synes det virker veldig solid. Gåegenskapene er selvsagt helt overlegne.

Peddyslate #169212 13/01/2011 11:31 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har kjørt med Dynafit Vertical ST10 på et par K2 Coomba (102 midtbredde)i et par tre år. Bindingen har aldri vært begrensningen, hverken offpist eller i hard bakke. Og jeg veier mine 90 kilo...

Peddyslate #169213 13/01/2011 11:37 AM
Ringrev
Ringrev

Gjennomslagsføre har vel heller aldri vært tatt opp som noe problem. De problemene man har hørt om har vel vært på is når man absolutt ikke vil skrense.

jada
Peddyslate #169214 13/01/2011 2:07 PM
Fersking
Fersking

Kun problem med stor fart på slagete hardt føre- men ikkje om ein greier å stå rett på skia. Lettare å sprette ut framme om ein ikkje er frampå nok.Også harde landingar bakpå er uheldig for pinnane på bakbindingen, spes. på Speed som har tynnare pinnar.Eg har Speed på to ski og FT på ei, merkar ingen forskjel anna enn på vekt- brukar dei ikkje noko særleg i anlegg.

Peddyslate #169215 13/01/2011 3:38 PM
Ringrev
Ringrev

Oppfatningen min er vel stikk motsatt: det er akkurat når jeg har klemt til skikkelig på framskia jeg har fått utløsning. Har kun fått det med et par brede ski med 2009 bindingen. Testet det såpass mye på stuegulvet før jeg skrev om det på wildsnow...så jeg er rimelig sikker i min sak. Nå høres det ut som om dette er et stort problem. Det er det ikke................. (Se http://www.flikr.com/photos/hilmersen for bilder av kjøring med dynafit. Det er kun på bildet fra Mugnetind jeg kjører med låst binding.)

Peddyslate #169216 13/01/2011 3:42 PM
Ringrev
Ringrev

Hmm...så at det var litt andre ting, og hovedsaklig andre kjørere på bildene.... Det er helst de litt eldre bildene som er randobilder.

Peddyslate #169217 13/01/2011 9:47 PM
Fersking
Fersking

jeg (77kg) har kørt volkl mantra 191 (10-model) med tlt vertical ft12 denne og sidste sæson og er tilfreds Som anført i en anden tråd om emnet, kræver tåbindingen dog stor nøjagtighed for at låse rigtig. Der er en "falsk" låsning af tåbindingen, hvor alt ser "rigtigt" ud, men hvor tåbindingen udløses meget let. Isæt tåbindingen først og lad bindingen kører let frem og tilbage uden at vride den, det skulle låse bindingen rigtigt i "ski-mode". Tjekket er, at man med den isatte tåbindingen og inden hælbindingen isættes, påvikes tåbindingen med fuld vægt direkte ned (nøjagtigt og uden vrid!) - her må der ikke være den mindste frigang mellem hullerne og tåbindingens spidser! Når man lærer det at kende, synes jeg ikke det er et problem - men indtil da giver det en utryghed, som har fået mig til at låse tåbindingen i rando-mode under skiløb, under vilkår hvor det at tabe en ski ikke er en option - det er ret ufedt.

Peddyslate #169218 13/01/2011 11:18 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Veldig mye god info her som bekrefter min oppfatning av bindingen. Det virker ganske betryggende. Jeg har jobben på skiverksted og kjenner til hvordan bindingen skal sitte eller ikke. Men jeg har aldri fått prøvd den i praksis.

Den blir satt på en ski mellom 100 og 110mm midje, og jeg kjører "korrekt" med et lett trykk forover i støvelen eller rett ned. Men må man ellers gjøre noe med kjørestilen? Jeg kan ingen tricks og hopper ikke høyt, men jeg syns det er morsomt å tulle litt rundt og prøve å lære meg litt sånt selv om toger er gått for å bli skikkelig flink. Er det noen problemer med bindingen hvis man av og til vil prøve å kjøre litt baklengs? Altså bare sånn helt enkel tulleleking som forvokste unger kan finne på. Jeg slår som regel kollbøtte etter ikke altfor mange meter uansett.

Peddyslate #169219 14/01/2011 9:44 AM
Ringrev
Ringrev

Ser ikke noen grunn til at den ikke skal fungere baklengs. Jeg har kjørt _litt_ i park med dynafit. De fungerte for blåparkkjøringen min. Tror ikke parkkjøring er det beste for hyperlette rando-ski, så jeg har sluttet med det. Pleier å ta et par turer etter å ha fått montert ny ski for å se at alt er ok.

Jeg har ikke gjort endringer på min teknikk.

Jeg detter så og si aldri, da jeg er av den oppfattningen at fall medfører skade. Brakk et ribbein på en dynafitski som løste ut på blåis i fjor. Bindingen sto da på 9/9 og jeg kjørte sammenhengende hoppsvinger uten skrens. Har kjørt med de på 10/10 i ett år nå uten utløsning. Jeg trodde det skyldtes en prerelease...men jeg er ikke sikker...tror kanskje det var en vanlig utløsning.Jeg dro skulderen ut av ledd i høst da jeg løste ut på salomon bindinger på 8/8 i tung "pudder". Kjører de nå på 9/9 uten problem. Jeg kjørte duke med 10/10. Lærdom: det er skummelt å kjøre bindinger for stramme eller for løse - uansett hviklen binding man har.

Peddyslate #169220 14/01/2011 12:51 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Tåler de lett parkkjøring så tåler de og uambisiøs og enkel "bc-jibbing"...

Har sett på Onyx også, men liker ikke alt "dillet" på den. Sikkert ei knall binding det og, men for å unngå å forvirre meg selv unødvendig så tar jeg endel irrasjonelle avgjørelser for å senke antallet alternativer til et håndterlig antall - jeg mener, er man litt kritisk så skal det godt gjøres å gjøre et dårlig kjøp...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå