Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
forhåpentligvis nybegynner
#169184 10/01/2011 5:03 PM
SNiko Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!Jeg har veldig lyst til å begynne med toppturer, her i området er det ikke så mange, etter min mening, ekstreme turer, og i alle fall kommer ikke jeg til å prøve meg på dem. Jeg har kjørt slalom i noen år, men ikke særlig regelmessig, og jeg er ikke særlig hard i kjøringen. Jeg er ca 185 høy, ca 80 kg, men regner med at jeg vokser et par cm til og går opp noen kg. Hvilke ski, sko og bindinger anbefaler dere? Bindingene skal helst være av typen med gå-funksjon, og det må helst ikke bli alt for dyrt... smile

Re: forhåpentligvis nybegynner
SNiko #169185 10/01/2011 6:41 PM
Medlem
Medlem

Skal du begynne med toppturer anbefaler jeg å starte med litt lette og lettkjørte ski, så vil du helt sikkert finne litt ut av hva du liker å utfordre deg selv med etter hvert. Dynastar Legend skiene er yppers og K2 Coomback er også supre ski for en begynner med litt skierfaring. Noen liker best å gå opp og så ta seg forsiktig med mange rolige svinger ned, andre ønsker å utfordre seg med fart og bratte forhold, andre igjen ønsker å leke på alle formasjoner og det som finnes av terreng med hopp og akrobatikk. Det er da ulike ski som egner seg for ulike aktiviteter. Det finner du ut av når du har fått deg noen fine turer.Se om du finner noe brukt, for det er nesten garantert at du vil endre behovet etter første sesongen og utvikle deg som toppturer. Altså: finn deg ski som ikke er for tung og tungkjørt, for det er viktig at du ikke kjaser deg ut de første turene, slik at du finner gleden med toppturer. Jeg startet seint i livet med toppturer, men gjør nå 50-70 per sesong og synes det er noe av det flotteste jeg kan gjøre! Velkommen ut i fjellet! Husk å bruke penger på viktig sikkerhetsutstyr også: skredsøker, metal spade og søkestang er helt nødvendig. Gode skistøvler er også viktig. Bindinger og ski vil du vokse med og ut av, så det er ikke der du skal legge mye penger i starten. Brukt funker godt og fjorårets er garantert bra nok! Se etter relativt lette ski med rundt 90 cm på midten.

SNiko #169186 10/01/2011 9:03 PM
SNiko Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

kjempegreier, tusen takk for tipsene!Jeg tror nok at det blir rolige svinger i starten ja smile

Forøvrig regner jeg med at du mente 90 mm :razz

SNiko #169187 10/01/2011 9:34 PM
Medlem
Medlem

Jeg er glad i fete ski, men det var litt i overkant, ja: 90 mm!

SNiko #169188 11/01/2011 11:02 AM
Ringrev
Ringrev

En ting jeg vil legge til. Velg litt stive sko hvis du er fersk. De er ofte ikke like å gå med, mer støtte på vei ned. Jo ferskere du er, jo mer støtte trenger du. (At man flinke kjørere også kan utnytte en stiv sko mer er en annen sak.)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå