Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Teleskopstaver/søkestang
#169176 09/01/2011 8:02 PM
Knutej Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nylig gått til anskaffelse av randoneeutstyr og skal nå kjøpe inn stavene som skal brukes til toppturene. Har vært å sett på staver mange plasser og funnet mye bra. Fant spesielt et par som jeg synes var smarte siden de kunne gjøres om til søkestang. Er dette noe å gå for? I tilfelle, er det noen norske nettsider som selger stavene betydelig billigere enn butikkene som platou, skandinavisk høyfjellsutstyr, steier osv.?

Re: Teleskopstaver/søkestang
Knutej #169177 09/01/2011 9:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Knekker staven, eventuellt bøyer seg kraftig(slett ikke uvanlig)står du uten en brukbar søkestang. Er du på topptur har du uansett med en sekk. En søkestang fyller ikke mye så like greit å ha den der mener jeg.

Knutej #169178 09/01/2011 10:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Føler at teleskopstav/søkestang-komboen er et "salgstriks". Kan ikke i min villeste fantasi tenke meg å kaste bort dyrbar tid på å skru fra hverandre stavene (og sammen igjen) og febrilsk prøve å få av trinsene mens kompisen min ligger under snøen. Da er virker det i mitt hode lettere og framfor alt raskere å dra ut den dedikerte søkestanga ut av sekken, en søkestang som også er mye lengre enn når to skistaver er skrudd sammen.

Knutej #169179 09/01/2011 10:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan forøvrig anbefale Black Diamond sine staver som er halvt karbon, halvt aluminimum. Tåler "alt" og har en kjempegrei låsemekanisme, såkalt flicklock. Sånne staver der du låser opp staven med å vri den nederste delen av staven er mer følsomme for om staven skulle bli bøyd.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå